Przeniesienie napędu, silnik 1500 a 3000
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 404
- Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
- Lokalizacja: PL
Przeniesienie napędu, silnik 1500 a 3000
Witam,
Czy będzie jakaś różnica jeśli dajmy na to potrzebuje obrotów 2200 obr/min i wykorzystam silnik 3000 obr i zredukuje albo 1500 obr i dam przekładnie multiplikującą?
Moment powinien być ten sam, mimo że silnik 1500 ma większy ale go zmniejszam zwiększając obroty. A znowu w silniku 3000 zwiększam moment zmniejszając obroty....
Pozdrawiam
Czy będzie jakaś różnica jeśli dajmy na to potrzebuje obrotów 2200 obr/min i wykorzystam silnik 3000 obr i zredukuje albo 1500 obr i dam przekładnie multiplikującą?
Moment powinien być ten sam, mimo że silnik 1500 ma większy ale go zmniejszam zwiększając obroty. A znowu w silniku 3000 zwiększam moment zmniejszając obroty....
Pozdrawiam
Tagi:
-
- Posty w temacie: 3
Dobierając przekładnię warto zwrócić uwagę na to, żeby przełożenie było jak najmniejsze, ponieważ:
- generalnie im większe przełożenie dla danego typu przekładni tym większe opory ruchu
- przekładnia nie "rośnie" nam w gabaryty i masę
- w przypadku przekładni pasowych i łańcuchowych otrzymujemy przekładnię z dużymi kątami opasania na obydwu kołach co ma zasadnicze znaczenie dla trwałości pasa czy łańcucha oraz kół
- "odsuwamy" moment w którym trzeba dołożyć kolejny stopień przekładni, co mocno komplikuje i podraża układ, bo np przekładnia pasowa czy łańcuchowa z przełożeniem powyżej 4-5 w jednym stopniu to ciężki temat ze względu na kąty opasania i gabaryty kół.
Mając przypadek gdzie zarówno "w górę" jak i "w dół" wypada podobne przełożenie kierować się można dostępnością silnika lub jego gabarytami.
Silniki o obrotach 2800 i 1400 (2 i 4 pary biegunów) są podobnie dostępne i cenowo zbliżone, tak już ceny, dostępność, gabaryt i masa silników o 700 obr./min. wypada zdecydowanie gorzej.
- generalnie im większe przełożenie dla danego typu przekładni tym większe opory ruchu
- przekładnia nie "rośnie" nam w gabaryty i masę
- w przypadku przekładni pasowych i łańcuchowych otrzymujemy przekładnię z dużymi kątami opasania na obydwu kołach co ma zasadnicze znaczenie dla trwałości pasa czy łańcucha oraz kół
- "odsuwamy" moment w którym trzeba dołożyć kolejny stopień przekładni, co mocno komplikuje i podraża układ, bo np przekładnia pasowa czy łańcuchowa z przełożeniem powyżej 4-5 w jednym stopniu to ciężki temat ze względu na kąty opasania i gabaryty kół.
Mając przypadek gdzie zarówno "w górę" jak i "w dół" wypada podobne przełożenie kierować się można dostępnością silnika lub jego gabarytami.
Silniki o obrotach 2800 i 1400 (2 i 4 pary biegunów) są podobnie dostępne i cenowo zbliżone, tak już ceny, dostępność, gabaryt i masa silników o 700 obr./min. wypada zdecydowanie gorzej.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11719
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Jakiego byś nie dał to i tak nie będzie źle, bo nominalny 1500 też można prawie dwa razy w górę podkręcić (tylko mały strach by go nie rozerwało ) a przecież ciągle na 3000 toczyć nie będziesz,
Ja swój 1000 obrotów nominał testowałem dla ponad 2000, co prawda dość krótko - obroty wrzeciona ok 3000 bo przełożenie na pasku wrzeciono/silnik mam ~1:1.5 (1000:1573), i wytrzymał, a przy 1400 obr (2100 wrzeciona) silnik pracował normalnie podczas toczenia...
(górny wyświetlacz na panelu - obroty silnika w/g falownika, dolny - obroty wrzeciona)
Ja swój 1000 obrotów nominał testowałem dla ponad 2000, co prawda dość krótko - obroty wrzeciona ok 3000 bo przełożenie na pasku wrzeciono/silnik mam ~1:1.5 (1000:1573), i wytrzymał, a przy 1400 obr (2100 wrzeciona) silnik pracował normalnie podczas toczenia...
(górny wyświetlacz na panelu - obroty silnika w/g falownika, dolny - obroty wrzeciona)
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 404
- Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
- Lokalizacja: PL
Ale ja obrotów silnika zmieniać nie będę. Chcę mieć przekładnie a nie falownik. I chodzi mi o to co zyskam lub stracę dając silnik 1500 obr i zwiększyć obroty poprzez pasówkę lub silnik 3000 obr i zmniejszyć obroty do 2200 poprzez pasówkę?RomanJ4 pisze:Jakiego byś nie dał to i tak nie będzie źle, bo nominalny 1500 też można prawie dwa razy w górę podkręcić (tylko mały strach by go nie rozerwało ) a przecież ciągle na 3000 toczyć nie będziesz,
Ja swój 1000 obrotów nominał testowałem dla ponad 2000, co prawda dość krótko - obroty wrzeciona ok 3000 bo przełożenie na pasku wrzeciono/silnik mam ~1:1.5 (1000:1573), i wytrzymał, a przy 1400 obr (2100 wrzeciona) silnik pracował normalnie podczas toczenia...
(górny wyświetlacz na panelu - obroty silnika w/g falownika, dolny - obroty wrzeciona)
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 11719
- Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
- Lokalizacja: Skępe
Praktycznie to na jedno wyjdzie, bo podnosząc przekładnią obroty mocniejszego momentem ale z mniejszymi obrotami znamionowymi silnika tracisz na momencie na wyjściu przekładni, a obniżając obroty słabszego(z mniejszym momentem przy tej samej mocy ale większymi obrotami znamionowymi) zyskujesz moment na wyjściu przekładni...
Jedynie prądy znamionowe są różne - dla wolniejszego jest większy, ale za to rozruchowy mniejszy..
np dla siników 0,55kW:
- 1500obr
http://www.besel.pl/Offer/Sh71X-4C,1185
- 3000 obr
http://www.besel.pl/Offer/Sh71-2B,1160
Jedynie prądy znamionowe są różne - dla wolniejszego jest większy, ale za to rozruchowy mniejszy..
np dla siników 0,55kW:
- 1500obr
http://www.besel.pl/Offer/Sh71X-4C,1185
- 3000 obr
http://www.besel.pl/Offer/Sh71-2B,1160
pozdrawiam,
Roman
Roman
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 404
- Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
- Lokalizacja: PL
-
- Posty w temacie: 3
Najwidoczniej jest wystarczająco wydajny. Za to silniki o jeszcze niższych obrotach mają obudowy i wiatraki większe o jedną wielkość mechaniczną od tych mających 2800 i 1400 obrotów- gdzieś trzeba zmieścić dodatkowe pary biegunów.
Z ciekawości: doktorat o silnikach piszesz? Ten temat chyba spać Ci nie daje:D
Z ciekawości: doktorat o silnikach piszesz? Ten temat chyba spać Ci nie daje:D
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 404
- Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
- Lokalizacja: PL