Przeniesienie napędu, silnik 1500 a 3000

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 9580
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#11

Post napisał: RomanJ4 » 04 paź 2017, 23:04

bardziej chodzi o radiację niż konwekcję, więc mniejszy nadmuch starcza. Ale do falownika i tak najlepiej dać obce chłodzenie, np takie..
Obrazek


pozdrawiam,
Roman

Tagi:


Autor tematu
wirtualnyjan
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 5
Posty: 404
Rejestracja: 09 paź 2012, 14:08
Lokalizacja: PL

#12

Post napisał: wirtualnyjan » 05 paź 2017, 07:55

Radiację? Czym to możesz poprzeć? Przez radiację idzie na pewno mniej ciepła niż przez konwekcję...
To są dowolne wentylatorki czy specjalne do silników? I je się montuje w specjalne otwory w obudowie czy dowolnie się przewierca?

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 9580
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#13

Post napisał: RomanJ4 » 05 paź 2017, 09:58

wirtualnyjan pisze:Radiację? Czym to możesz poprzeć? Przez radiację idzie na pewno mniej ciepła niż przez konwekcję...
Tak, żebra na korpusie(nomen-omen radiatory :wink:) ciepło tracą przez radiację oddając je otaczającemu powietrzu, chociaż oczywiście wentylator bardzo pomaga w wymianie i z pewnością jest wliczony w ogólny bilans cieplny silnika.
Tyle tylko że nie jest on już tak krytyczny jak w silnikach bez żeber.
Ale fakt, że w dzisiejszych bardzo wysilonych, kompaktowych, dużo mniejszych niż ciężkie niegdysiejsze silnikach jest on bardziej niezbędny..

Kilka lat używałem starszego typu silnika 2,2kW Y/Δ bez wentylatora który został zdjęty (w cyklu podobnym do S4~50%) i jakoś specjalnie się nie grzał, ani nie spalił...

Obrazek
jak widać pokrywy są tu o wiele cieplejsze od żeber(i prawidłowo)

Ten wentylator na zdjęciu (zdjęcie jednego z naszych kolegów) nie jest dedykowany (tu są dedykowane do różnych silników https://www.google.pl/search?q=obce+ch% ... 25&bih=902 ) tylko popularny(i tani!) 200V na przykład tego typu, z własnym wyłącznikiem, podpięty pod np główny wyłącznik maszyny

Obrazek

Został przykręcony do kaptura fabrycznego wentylatora (zwrócić uwagę na zgodność kierunku przepływu by się wzajemnie nie znosiły) i wspomaga lub zastępuje oryginalny mający bardzo mała sprawność przy bardzo małych obrotach silnika.
W mojej starej frezarce na przykład zastosowałem typowy wentylator kanałowy(100m3/min) podobnej do silnika(600W/DC) średnicy,

Obrazek

który o wiele wydłużył mi czas efektywnej pracy silnika (oryginalnie S6) przy np planowaniu głowicą Φ50 stali (silnik bez obcego się dość mocno wtedy grzał) .
W tokarce mam silnik z fabrycznym obcym chłodzeniem podpięty pod włącznik główny.

Obrazek

Obce niezależne chłodzenie ma jeszcze tę zaletę, że może chłodzić silnik w przerwach w pracy, i zawsze bardzo namawiam kolegów do ich stosowania w swoich silnikach nawet bez sterowania falownikiem...
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”