Prostopadłość kołnierza do osi wału

Projektowanie wału z dospawanym kołnierzem - prostopadłość kołnierza do osi wału

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
barti9707
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 08 sie 2019, 19:14

Prostopadłość kołnierza do osi wału

#1

Post napisał: barti9707 » 08 sie 2019, 19:51

Witam,
Chciałbym zlecić wykonanie wału z kołnierzem. Kołnierz będzie dospawany do wału. Będzie to wyglądać jak na załączonym obrazku. Gotowy element będzie przykręcony do gotowego bębna z obu jego stron w celu jego łożyskowania. Bęben będzie pracował w obudowie. Obrazek
Moje pytanie brzmi: Jaka powinna być wielkość odchyłki prostopadłości aby element był możliwy do wykonania, ale jednocześnie pracujące na ów wale łożysko nie było narażone na drgania i przede wszystkim żeby bęben na skutek nieprostopadłości tych elementów nie obcierał o obudowę? :|



Tagi:


Wiktor57
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 4
Posty: 104
Rejestracja: 17 kwie 2018, 11:42
Lokalizacja: Głuchołazy

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#2

Post napisał: Wiktor57 » 09 sie 2019, 07:15

Zbyt mało danych by dać dobrą odpowiedź. Jakie są wymiary tego kołnierza? Patrząc na spoinę to chyba kilkaset mm. Jakie są obroty bębna. Jakie będzie ustalenie kołnierzy względem bębna? Same śruby to za mało. Potrzebny będzie pasowany zamek ustalający, by uniknąć bicia bębna względem czopów łożyskowych. (Można do tego wykorzystać średnicę zewnętrzną). Czy powierzchnie bębna do których będą przykręcone kołnierze są na pewno równoległe? Brak równoległości da taki sam efekt jak brak prostopadłości kołnierza względem czopa. By prawidłowo wykonać kołnierz z czopem musi to być obrabiane po spawaniu i to najlepiej by powierzchnie przylegające do bębna i średnica czopa pod łożysko były wykonane z jednego mocowania. Detal z rysunku będzie dość trudno wykonać w taki sposób. Można na kłach z zabierakiem ale jeżeli są to duże średnice to może się to okazać niemożliwe. Jeżeli czop byłby przedłużony poza kołnierz tak by częściowo wchodził do bębna to można by było za tą powierzchnię mocować detal w uchwycie i podpierając kłem z drugiej strony obrobić wszystkie potrzebne powierzchnie z jednego mocowania.


Autor tematu
barti9707
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 08 sie 2019, 19:14

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#3

Post napisał: barti9707 » 09 sie 2019, 10:04

Średnica tarczy to 400mm, wał 55mm. Obroty bębna będą dochodziły max do 150. Ustalenie kołnierzy względem bębna za pomocą wypustki na wale ø 10 od strony mocowania bębna.


Steryd
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1630
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#4

Post napisał: Steryd » 09 sie 2019, 10:22

przede wszystkim na wale masz zaznaczoną prostopadłość osi wału do płaszczyzny kołnierza, a nie na odwrót jak piszesz, to ma znaczenie.
Żeby bęben nie obcierał, to musisz określić ile masz miejsca i podzielić to na 2, a potem odjąć jakiś luz.

Żeby nie drgało to inna kwestia, ale przy 150 obrotach to nie ma się czym specjalnie frasować.
Można?
Morzna!!!


Robert_K
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 340
Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
Lokalizacja: Podkarpacie

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#5

Post napisał: Robert_K » 09 sie 2019, 11:03

Można również przyspawać kołnierz o nieco większej grubości niż potrzeba (2-4 mm), a po spawaniu przetoczyć go na wymiar, żeby uzyskać wymaganą prostopadłość? Przed toczeniem dobrze byłoby go odpuścić w piecu, bo przy toczeniu elementów spawanych mogą "wyjść" naprężenia.

Pozdrawiam.


pukury
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 6629
Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
Lokalizacja: kraków

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#6

Post napisał: pukury » 09 sie 2019, 11:10

Hej.
Zrobiłbym to tak - najpierw pospawać kołnierz - z jednej i drugiej strony .
Następnie łapiąc za tenże kołnierz obtoczyć wałek.
W ten sposób masz wszystko równe - centryczne.
No chyba że wałek ma z metr długości :shock:
pzd.
rebeliant


Autor tematu
barti9707
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 08 sie 2019, 19:14

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#7

Post napisał: barti9707 » 09 sie 2019, 11:30

Dzięki za odpowiedzi i podpowiedzi :) Całość ma długość 123mm. Zaznaczyłem na rysunku prostopadłość 0,01, ale nie wiem czy słusznie. Ile powinna ona waszym zdaniem wynosić dla takiego przypadku?

Awatar użytkownika

pitsa
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2987
Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
Lokalizacja: PL,OP

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#8

Post napisał: pitsa » 09 sie 2019, 12:47

Tu gdzie jest spaw jest najsłabsze miejsce, więc nie lepiej gdyby to takie było:
https://sklep.korbanek.pl/sklep/zniwa-k ... mlocacego/ ?
https://www.alwosklep.pl/produkt/korpus ... l-komplet/
"wszystko umieć, nic nie robić" - dziadek kamara


Steryd
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1630
Rejestracja: 13 lut 2017, 19:34
Lokalizacja: Szczecin

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#9

Post napisał: Steryd » 09 sie 2019, 12:48

kto to pospawa tam w środku?
120mm długości minus dwie ścianki - niech będzie 110
400mm średnicy /2 minus fi 50/2 =~175 dojścia... jakiś spawacz to widział?
Można?
Morzna!!!


Autor tematu
barti9707
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 5
Posty: 5
Rejestracja: 08 sie 2019, 19:14

Re: Prostopadłość kołnierza do osi wału

#10

Post napisał: barti9707 » 09 sie 2019, 13:01

Steryd pisze:
09 sie 2019, 12:48
kto to pospawa tam w środku?
120mm długości minus dwie ścianki - niech będzie 110
400mm średnicy /2 minus fi 50/2 =~175 dojścia... jakiś spawacz to widział?
Nie rozumiem gdzie w środku. Wszystko będzie spawane na zewnątrz, dopiero później zostanie przykręcone do bębna, bęben włożony do obudowy i obudowa zamknięta.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”