Prośba o dobór parametrów. Frezowanie aluminium

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
gras107
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 297
Rejestracja: 09 wrz 2011, 14:37
Lokalizacja: Zagorzyce

Prośba o dobór parametrów. Frezowanie aluminium

#1

Post napisał: gras107 » 20 cze 2013, 20:11

Witam!

Mam mała prośbę.

U nas w firmie mamy problem z wycinaniem w aluminium. O ile wycinanie otworów idzie całkiem przyzwoicie, to rowki już nie.

Zawija aluminium praktycznie na każdej głębokości.

Jest to zwykły frez z węglika spiekanego dedykowany do aluminium, ø6, 2-piórowy, bez powłoki TiAlN.

EdgeCAM dobiera takie parametry dla tego frezu: zagłębienie 1,6mm, posuw 2700, obroty
10000obr/min. Przy tych parametrach frez praktycznie od razu oblepia się aluminium i tylko roztwór kreta daje rade go usunąć.

Dziś przy wycinaniu aluminium o grubości 15mm strasznie się męczyłem z obróbką. Jedynie przy parametrach: posuw 270, obroty 12000obr/min, zagłębienie 1,6mm dawało rade. Niestety takie parametry nijak nie są wydajne i z obróbką schodzi wieki.

Czy mógłby mi ktoś podać chociaż przybliżone parametry i wskazać błędy w naszych parametrach? Frez jest chłodzony powietrzem i na razie nie ma możliwości chłodzenia chłodziwem.

Wiem, wiem zaraz ktoś powie że powinien być frez do rowków, ale... na razie nie mamy takich.

Pozdrawiam i dziękuję! :cool:
Przy okazji może ktoś podać parametry dla takiego samego frezu tylko o średnicy 3mm. Wszystkie się połamały.


Śmiało można pisać na GG. Chętnie pomagam jeśli tylko wiem ;).

Tagi:


CAxxx
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 10
Rejestracja: 03 kwie 2012, 23:15
Lokalizacja: Rzeszów

frezowanie AL

#2

Post napisał: CAxxx » 21 cze 2013, 00:10

frezem fi6 z HSSu frezowałem ostatnio ap2mm obroty 7000 obrotów i f1000 i szło całkiem przyzwoicie nawet bez chłodzenia. moze kwestia jest po stronie materiału. Zalezy duzo od tego jakie to jest AL. Ja frezowałem PA6 czyli dobrze sie skrawajace. nie wiem co TY frezujesz.


Majster70
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1197
Rejestracja: 08 cze 2010, 23:37
Lokalizacja: Piastów

#3

Post napisał: Majster70 » 21 cze 2013, 08:35

gras107 pisze:Frez jest chłodzony powietrzem i na razie nie ma możliwości chłodzenia chłodziwem.
Aluminium im twardsze, tym lepiej się skrawa. Pewnie obrabiacie jakieś miękkie aluminiowe odlewy, miękkie aluminium ciężko się obrabia bo wiór klei się do pióra, bardzo obfite chłodziwo pomaga.


MoldMichal
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 307
Rejestracja: 03 mar 2012, 12:04
Lokalizacja: Częstochowa

#4

Post napisał: MoldMichal » 21 cze 2013, 08:58

spróbuj 1 piórowym ma wiecej miejsca na wiór moze go tak nie oblepi, ale aluminium bez chłodziwa to kiepsko i tak widze ;)

albo freza z łamaczem wióra :) takimi to bezproblemowo taka 6 w pełnym po 12 mm by szła ale i tu by sie chlodziwo zdało albo czymkowiek smarowac (dykta)
fi 3 to zalezy od maszyny, producenci zaleca z 35k obr, posów z 2000 (1000 dla rowków) ale jak tyle niemasz to trzeba kombinowwac
Pozdrawiam Michał


Dudi1203
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1350
Rejestracja: 07 sty 2009, 18:42
Lokalizacja: Pabianice

#5

Post napisał: Dudi1203 » 22 cze 2013, 01:47

Jak nie ma mozliwosci chłodzenia chłodziwem to może chociaż jakas mgła olejowa?


malpa500000
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 482
Rejestracja: 25 kwie 2010, 22:49
Lokalizacja: rwlk

#6

Post napisał: malpa500000 » 22 cze 2013, 11:36

chłopie płukanie wióra musi być przy aluminium i nie dziw sie ze ci go zalepia i urywa. im lepsze płukanie tym lepiej. zamów sobie freza 2-piórka z hss jest bardziej elastyczny niz weglik.

Awatar użytkownika

Prestigio
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 1
Posty: 12
Rejestracja: 22 cze 2013, 11:09
Lokalizacja: Polska

#7

Post napisał: Prestigio » 22 cze 2013, 14:56

Witam.

U mnie ostatnio były robione łożyska aluminiowe.
Zgrubna szła na głębokość 6mm.

Frez był ze stajni Oriona 6mm, trzy pióra, utwardzany węglikowy czarny ;p

Faktycznie robota szła wolno stosunkowo do wielkości detalu ale nic się nie oblepiało ani nic.

Zastosowane było chłodziwo pod ciśnieniem z dwóch wężyków, obroty nie przekraczały 2200 obrotów a posuw nie był większy niż f3500 i wszystko szła dobrze.
Początkujący Operator ;]

Awatar użytkownika

WZÓR
Moderator
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6962
Rejestracja: 01 sty 2009, 20:01
Lokalizacja: Oława

Re: Prośba o dobór parametrów. Frezowanie aluminium

#8

Post napisał: WZÓR » 22 cze 2013, 16:47

gras107 pisze: ... U nas w firmie mamy problem z wycinaniem w aluminium. O ile wycinanie otworów idzie całkiem przyzwoicie, to rowki już nie.

Zawija aluminium praktycznie na każdej głębokości.

Jest to zwykły frez z węglika spiekanego dedykowany do aluminium, ø6, 2-piórowy, bez powłoki TiAlN.

...
Spróbuj tych;
http://www.jd-tools.pl/Witryna//Promo_f ... bezcen.pdf

Mariusz.


bh91
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 855
Rejestracja: 29 sty 2008, 21:00
Lokalizacja: Radom

#9

Post napisał: bh91 » 23 cze 2013, 01:30

Zdobyłem takie przypdkiem ostatnio - żarły alu i plexi aż miło patrzeć! Mój był 4mm.


abik81
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 106
Rejestracja: 21 sty 2007, 23:54
Lokalizacja: Consett

#10

Post napisał: abik81 » 28 cze 2013, 06:19

Ja spryskuję wd40 zamiast chłodziwa jak się alu trafi i jest gitara :)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”