Problem z geometrią (?) maszyny

A wszystko przez mało okrągłe otwory

Dyskusje dotyczące frezowania i frezarek konwencjonalnych.

Autor tematu
Foxik20
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 52
Rejestracja: 01 lis 2013, 21:40
Lokalizacja: Krasnystaw

Problem z geometrią (?) maszyny

#1

Post napisał: Foxik20 » 08 mar 2020, 09:12

Witam wszystkich!

Na wstępie chciałbym zaznaczyć, że jeżeli wybrałem nie taki dział, to przepraszam i proszę o przeniesienie.
Temat dotyczy kształtów frezowanych otworów, które powinny być okrągłe, a nie są. W sumie nie wszystkie. Wszystko stanie się jasne po obejrzeniu zdjęć.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
W płycie HPL miałem do wycięcia serię otworków fi19 oraz kilka małych fi5.5
Wykonałem szkic i zapisałem dxf, aby wygenerować sobie g-kod. Program którym dysponuję, ma możliwość włączenia interpolacji kołowej, co skutkuje użyciem G02 oraz G03. Plik z g-kodem także dołączam.

Napęd w mojej frezarce to paski HTD 3M na osiach płaskich oraz śruba trapezowa w Z. Jest to pierwsza pozycja z tego obrazka: .
W tym momencie zaczynam się głowić, jakim cudem wychodzą mi takie "spiralki". Po zmierzeniu otworów w kilku miejscach, daje się zauważyć, że średnica w osi Y jest największa w miejscu wyjechania poza zarys i stopniowo maleje, aż do początku schodka. Najwyższy wymiar to około 19.3, natomiast w najmniejszym, to niemal równo 19. Cała obróbka wykonana frezem fi3, ostrza coś na kształt pilnika, bo tylko tym idzie frezować takie tworzywo w sposób wydajny.

Bardzo proszę o propozycje, co może być nie tak? Na głównym zdjęciu widać, że nie wszystkie otworki mają taki dziwny kształt. Te co bardziej okrągłe, to ich owalność mieści się w granicy 0.2-0.3 więc jak dla mnie akceptowalne.

Pozdrawiam wszystkich!
Załączniki
zatyczki Vs30 lewa polowa_radius.txt
(60.79 KiB) Pobrany 44 razy



Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1387
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#2

Post napisał: TOP67 » 08 mar 2020, 09:28

Zapewne luz, spowodowany oporem freza. Może to być np. lekkie rozciąganie się pasków. W powietrzu ustawia się tam, gdzie powinien, ale przy frezowaniu jest cofnięty o wartość luzu. Zapewne frezowanie dwa razy tego samego otworu, zmniejszyło by znacznie ten ząbek, bo opory bardzo by zmalały za drugim razem.
Jeśli sam luz Ci nie przeszkadza, tylko chodzi o kształt, to frezuj z wejściem w środku otworu.


Autor tematu
Foxik20
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 52
Rejestracja: 01 lis 2013, 21:40
Lokalizacja: Krasnystaw

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#3

Post napisał: Foxik20 » 08 mar 2020, 11:17

Hej, dzięki za odpowiedź 😉
W przypadku napędu i luzów, to nie zauważyłem żadnego. Owszem, jako taka sprężystość pasków jest, ale trzeba dość mocno nacisnąć, aby wychylił się ponad 0.5 mm.
Każdy z otworów frezowany był po konturze, bez frezowania środka.
Będę musiał przeprowadzić testy frezowania na różnych prędkościach. Zastanawia mnie jednak czemu kształty się nie powtarzają, tylko wypadają raczej przypadkowo.

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1387
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#4

Post napisał: TOP67 » 08 mar 2020, 11:38

Nie musisz frezować kieszeni, tylko ustaw punkt wejścia lekko odsunięty od brzegu.
Ale w ramach testów możesz też spróbować frezowania dwa razy tego samego okręgu. Albo dać frezowanie wykończające, z większym ap.


Autor tematu
Foxik20
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 52
Rejestracja: 01 lis 2013, 21:40
Lokalizacja: Krasnystaw

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#5

Post napisał: Foxik20 » 08 mar 2020, 14:26

Cześć, dobry plan. Zrobię kilka wersji.
Obecnie frezowanie odbywało się zjazdem w Z na 2,6mm, potem ruch po okręgu.
Spróbuję zrobić otwór na gotowo w ruchu ciągłym po helixie (środek zostawię). W drugiej opcji zrobię również frezowanie po śrubowej ścieżce, a później wykańczająco na pełnym ap.
Nawiazując do ścieżek, to czy jest możliwe wygenerowanie ruchu narzędzia po okręgu, aby w parametrach podać środek i promień? Jak do tej pory udało mi się znaleźć tylko opcję z parametrami I oraz K, albo przy użyciu R.

Pozdrawiam

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1387
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#6

Post napisał: TOP67 » 08 mar 2020, 15:18

W kodach G02 i G03 podaje się punkt końcowy oraz środek. Jeśli przełączysz się na współrzędne względne, to możesz użyć takiej protezy

G91 (współrzędne względne)
G00 Z5 (podniesienie na bezpieczną wysokość)
G00 Y-10 (10 to promień, ale bez uwzględnienia średnicy frezu)
G00 Z-5 (poziom 0)
G01 Z-1 (głębokość frezowania)
G02 X0 Y0 I0 J10 (frezowanie okręgu)
G00 Z6 (głębokość frezowania + bezpieczna wysokość)
G00 Y10 (powrót do środka)
G90 (współrzędne bezwzględne)


jasiu...
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4075
Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
Lokalizacja: Westfalia

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#7

Post napisał: jasiu... » 08 mar 2020, 16:43

A czemu tak to robisz? Czemu G02 jest tylko jeden raz? Wtedy frezujesz narzędziem zapchanym wiórami, które z jednej strony oddziałuje na stół, z drugiej samo się odgina. Nie możesz wyrżnąć zgrubnie, a później, z wykorzystaniem wejścia i zejścia na kontur skompensowany zwyczajnie wykończyć otwór? Oczywiście wtedy frezowanie współbieżne, jeśli masz ostre narzędzie, a obrabiarka jest w miarę sztywna.


Autor tematu
Foxik20
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 4
Posty: 52
Rejestracja: 01 lis 2013, 21:40
Lokalizacja: Krasnystaw

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#8

Post napisał: Foxik20 » 09 mar 2020, 21:08

Cześć!

Panowie, dzięki wam mnie olśniło! Zapomniałem, jak się pisze programy na wsp. przyrostowych (czyli G91), a to dało mi już super możliwość rozbudowy kodu. W załączniku wiadomości przesyłam mój pomysł na program, tu dla dwóch otworków frezowanych w taki sam sposób w szyku. Frez 3mm.
Głowię się tylko nad opcją powtarzania kodu (coś na zasadzie odrębnego podprogramu), który byłby wywoływany w odpowiednim miejscu, np. po przejechaniu frezu na środek kolejnego otworu do wykonania. Poproszę was jeszcze o sugestię lub podpowiedzi w sprawie spirali (frezowania na pełnym ap). Zrobiłem to na zasadzie półokręgów - nie wiem czy tak jest zgodnie "ze sztuką" ;)

Pozdrawiam
Załączniki
otworki zatyczki.txt
(602 Bajtów) Pobrany 57 razy

Awatar użytkownika

TOP67
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1387
Rejestracja: 17 wrz 2018, 10:47
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

Re: Problem z geometrią (?) maszyny

#9

Post napisał: TOP67 » 09 mar 2020, 21:56

Aby frezować spiralnie, wystarczy dodać parametr Z w G02. Czy robisz to półokręgami, czy ćwiartkami nie ma większego znaczenia. Bardziej zależy od tego jak to interpretuje program sterujący.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezowanie / Frezarki Konwencjonalne”