Precyzyjne formy wtryskowe do modeli do sklejania

Dyskusje na tematy związane z przygotowywaniem form.
Awatar użytkownika

Autor tematu
pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

Precyzyjne formy wtryskowe do modeli do sklejania

#1

Post napisał: pasierbo » 22 sie 2016, 12:04

Witam,

Chciałbym żeby ktoś się podzielił wiedzą na temat technologii wytwarzania precyzyjnych form wtryskowych. Zawsze mnie nurtowało w jaki sposób są wykonane tak skomplikowane formy jak np. do modeli do sklejania. Zazwyczaj promienie zewnętrzne i wewnetrzne na tych wypraskach są bliskie zeru. W jaki sposób jest wykonywana taka forma. To jest wszystko drążone elektroerozyjnie czy częściowo wybierane frezowaniem? Wykonanie elektrody o kształcie wypraski tez nie wydaje się proste. To chyba musi być wypalane segmentami albo każda część oddzielnie.



Tagi:


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: Armstec » 22 sie 2016, 13:44

dla 5 -osiowej frezarki nie jest to wyzwanie, wykanczanie robi uzywając frezów grawerskich, trwa to wiele wiele godzin a nawet dni taka obróbka, po tym dopieszczane sa recznie
co w przypadku formy i tak sie oplaca

Obejżyj ten filmik do końca i będziesz czym i jak to robią

Awatar użytkownika

Autor tematu
pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#3

Post napisał: pasierbo » 22 sie 2016, 15:49

No filmik pare razy już widziałem. W aluminium to jeszcze daje rade coś takiego robić ale ostatnio robiłem grawerkę w stali narzędziowej i już tak wesoło nie było. Trwało to kilkanaście godzin. frez sie wykruszał a dłubania wcale nie było tak dużo. W dodatku trzeba to było potem zahartować. Jaką twardość ma taka forma wtryskowa? Kiedy sie ja hartuje w takim razie?

To jest dobre w tytanie:


A taka wypraska modelu do sklejania wyglada tak:



lub tak:



Trudno uwierzyć że forma do tego jest to frezowana.


andrzey520
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 107
Rejestracja: 28 cze 2011, 19:41
Lokalizacja: wp

#4

Post napisał: andrzey520 » 22 sie 2016, 16:48

Witam robimy dużo takich form na poliamid do wtryskarek najpierw zgrubsza frezujemy a pożniej na drążenie wgłebne elektrody wykonujemy sami na 5 osiach . Pytałeś o twardość formy produkujemy u siebie " trytytki" i forma ma około 35 hrc płyty kupujemy gotowe oszlifowane zgrubnie i one juz maja twardosc pózniej frezowanie i drazenie. Pozdrawiam


STELMI
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 551
Rejestracja: 23 mar 2008, 11:30
Lokalizacja: Bydgoszcz
Kontakt:

#5

Post napisał: STELMI » 23 sie 2016, 06:35

Formy, które robię u siebie w zależności od zastosowania, intensywności produkcji na nich oraz wymagań klienta mają od 32HRc do 55HRc, jednak w przypadku tych twardych to hartowane są wkłady, które są oprawiane w obudowach 30HRc


avatar_mk
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 129
Rejestracja: 20 sty 2011, 20:11
Lokalizacja: Częstochowa

#6

Post napisał: avatar_mk » 23 sie 2016, 17:51

Formy wtryskowe temat rzeka. Ale dodam że skomplikowane kształty łatwo uzyskać drążeniem przy użyciu np. grafitu. Sam ostatnio używam i nie wiem czy do miedzi wrócę.

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 600
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#7

Post napisał: ONATOS » 23 sie 2016, 19:51

O ile sie orientuję to formy do plastików robi sie także z fortalu. Doskonały materiał do obróbki mechanicznej.


InzSpawalnik
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1676
Rejestracja: 28 gru 2012, 01:04
Lokalizacja: Galaktyka

#8

Post napisał: InzSpawalnik » 24 sie 2016, 00:15

pasierbo,

Musisz postawic na wadze z jednej strony latwosc obrobki a z drugiej zywotnosc. Jesli wybierzesz material latwiejszy w obrobce ( nizsza twardosc ) ta zywotnosc spadnie. Ale bedzie znacznie latwiej ( szybciej, nizszym kosztem, przy uzyciu latwiej dostepnych narzedzi -frezow ) wykonac te forme. Jesli mowisz o malej produkcji kilka tysiecy sztuk to w przypadku materialu o niskiej temperaturze plast zjawiska zuzycia beda malo widoczne.
Inzynieria to sztuka kompromisu.

Awatar użytkownika

Autor tematu
pasierbo
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 638
Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
Lokalizacja: Lublin

#9

Post napisał: pasierbo » 24 sie 2016, 11:25

Mam w ręku taka trytytkę :) Jakim frezikiem są zrobione te schodki? Czyżby rylcem z takim cieniutkim koniuszkiem?

Może zna ktoś dobra klasyczna literaturę na temat projektowania i technologii produkcji form wtryskowych? Temat zawsze mnie ciekawił a nie miałem okazji pracować akurat przy tej działce, a to chyba uczy najwięcej.


Armstec
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 482
Rejestracja: 02 maja 2014, 04:04
Lokalizacja: Wrocław

#10

Post napisał: Armstec » 24 sie 2016, 11:28

pasierbo pisze: Jakim frezikiem są zrobione te schodki?
zapewne frezowana jest "miękka" miedziana elektroda (pozytyw) którą wypalają elektrycznie forme stalową co daje gotowy do użycia negatyw ( w jednej formie pewnie jest wiele identycznych kopi z jednej elektrody wypalonych, aby tłoczyc ich garsc za jednym zamachem)


Japonce z "FINE MOLDS" wycieczka po fabryce jak robia formy z hartowanej stali dla modeli do sklejania frezowaniem, laserami ,elektrodami, recznie itp cały proces od poczatku do konca ciekawy film
pt1

pt2 (najciekawsza)

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wytwarzanie Form”