wycinam koło wychodzi jajo :)

Dyskusje na temat przecinarek plazmowych i gazowych sterowanych numerycznie.
Awatar użytkownika

gelo
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1037
Rejestracja: 01 kwie 2006, 22:08
Lokalizacja: Wroclaw
Kontakt:

#21

Post napisał: gelo » 26 lut 2009, 19:59

Tak ogolnie... zeby wyszlo kolo, parametry napedow musza byc dokladnie takie same tzn.: wzmocnienia, przyspieszenia, etc.


>>>>>>>>>> GELO <<<<<<<<<<

Tagi:

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 3572
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#22

Post napisał: cnccad » 26 lut 2009, 20:21

nie wiem jak przy silnikach krokowych z tymi parametrami ale na pewno nie z silnikami DC lub AC synchronicznymi.
Waga suportu a waga "bramy" , to są inne momenty na silnikach , a nie jednokrotnie stosuje się nawet inne silniki np. dla osi "X" i inne dla osi "Y". ( inne moce np. )
Czasy hamowania , przyśpieszenia itd. w parametrach regulacyjnych i wyjściowych będą się różnic ale efekt końcowy musi być taki że szybkości i przyśpieszenia ...a i hamowania będą takie same dla tych dwóch osi.
Tyle że pomiar należy wykonać już na narzędziu a nie np. na suporcie. nawet wytrata bezwładu jest badana na narzędziu. Jak się nie da wytracić jej napędami ze względu na konstrukcję maszyny stosujemy wówczas przeciwwagi ruchome które ułatwiają wytratę tego bezwładu.
Jeżeli chodzi o ugięcie belki , to żadne parametry regulacyjne tego nie zmienią. Belka musi być na tyle sztywna że w miejscu największego ryzyka &#8222;strzałki ugięcia&#8221; będzie &#8222;0&#8221;.
To jest oczywiście odpowiednio dobra konstrukcja maszyny i dobry dobór i regulacja napędów.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#23

Post napisał: Leoo » 26 lut 2009, 21:41

cnccad pisze:Czasy hamowania , przyśpieszenia itd. w parametrach regulacyjnych i wyjściowych będą się różnic ale efekt końcowy musi być taki że szybkości i przyśpieszenia ...a i hamowania będą takie same dla tych dwóch osi.
Tyle że pomiar należy wykonać już na narzędziu a nie np. na suporcie. nawet wytrata bezwładu jest badana na narzędziu. Jak się nie da wytracić jej napędami ze względu na konstrukcję maszyny stosujemy wówczas przeciwwagi ruchome które ułatwiają wytratę tego bezwładu.
Bezwładność w linii prostej wynika z masy. Kolega pisze o przeciwwagach. Jeśli przeciwwaga ma spełniać swe zadanie jej masa musi być równa masie elementu, który zamierzamy "wyważyć". Jak by na to nie spojrzeć, przeciwwaga podwaja masę układu ruchomego i podwaja jego bezwładność. Z tej to prostej przyczyny "wyważania" osi pionowych maszyn dokonuje się za pomocą sprężyn lub siłowników pneumatycznych, które praktycznie nie wnoszą dodatkowej bezwładności do układu.

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 3572
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#24

Post napisał: cnccad » 27 lut 2009, 07:47

kolego Leoo ... dobrze kombinujesz ale nie piszemy o osiach pionowych!!
Pionowa oś to nie problem.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)

Awatar użytkownika

bartuss1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 8363
Rejestracja: 05 kwie 2006, 17:37
Lokalizacja: Kędzierzyn - Koźle
Kontakt:

#25

Post napisał: bartuss1 » 27 lut 2009, 08:44

Leoo pisze:Bezwładność w linii prostej wynika z masy.
no widze kol w koncu doszedł do tego ze bezwładnośc nie ma nic do rzeczy przy sztywności bramy :D
z pionową osią jest problem wtedy gdy jej masa przekracza samohamowność napędu
na osiach poziomych przy krokowcach steruje się akceleracją momentu, a w maszynach z serwami - hamulce na srubach czy osiach napędów, jeżeli śrub nie ma, ale to tez zalezy w jakich maszynach, w małych masach to nie ma zastosowania, bo dobrze zestrojone serwo zazwyczaj ma charakterystykę drogi z góry ustaloną - dla kazdego odrębnego polecenia
https://www.etsy.com/pl/shop/soltysdesign


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#26

Post napisał: Leoo » 27 lut 2009, 10:36

cnccad pisze:kolego Leoo ... dobrze kombinujesz ale nie piszemy o osiach pionowych!!
Pionowa oś to nie problem.
Proszę mnie uświadomić gdzie i jak Kolega będzie instalował przeciwwagi dla osi poziomych. W końcu tytułowe jajo wychodzi w płaszczyźnie poziomej.

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 3572
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#27

Post napisał: cnccad » 27 lut 2009, 13:52

Maszyny ESAB , SAF , KOIKE ... stosunkowo duże portale. Przeciw wagi instaluje się "gumowym" wahadle ( nie wiem jak to fachowo nazwać ) i to powoduje nie kołysanie sie portalu oraz dużo krótszy odcinek hamowania oczywiście też dzięki odpowiednim przekładniom oraz mocy silników.
Ten układ był stosowany głównie w maszynach gdzie się wymagało doważenia przeciw wagami portalu ze względu na swoja budowę. Oczywiście ciężar zainstalowany we wnętrzu ramy miał różne wagi , a były zależne od ilości suportów "Z". jest to bardzo popularne rozwiązanie. Nadal stosowane w duzych maszynach.
Powiem tak …. Bardzo nie wielu serwisantów wie o jego istnieniu. Nie jedno krotnie było to rozwiązanie schowane w ramie i nikt nie wiedział o jego istnieniu.
Inne rozwiązanie to hamowanie na rezystorach a przy ok. 75% wytraconej szybkości przejście w hamowanie pradem stałym.
Bo przecież to logiczne że w maszyach do cięcia nie stosuje się hamulcy lub układu mechanicznego wspomagania hamowania.
A ja instalować nie będe , bo staram sie tak wyważać maszyny i dobierać napędy wraz z parametrami żeby uniknąć tego jajowatego palenia.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#28

Post napisał: Leoo » 27 lut 2009, 17:32

cnccad pisze:Przeciw wagi instaluje się "gumowym" wahadle ( nie wiem jak to fachowo nazwać ) i to powoduje nie kołysanie sie portalu oraz dużo krótszy odcinek hamowania oczywiście też dzięki odpowiednim przekładniom oraz mocy silników.
Teraz zasadnicze pytanie: czy to przeciwwaga, czy wahadło? Może Kolega ma na myśli rozwiązanie tłumika drgań poprzecznych? Prawdopodobnie na tej samej zasadzie działa zabezpieczenie przed wstrząsami sejsmicznymi w jednym z japońskich wieżowców. W górnej części budowli znajduje się odważnik w postaci metalowej kuli o wadze 700 ton, podwieszony na linach i podparty tłumikami hydraulicznymi (podobnie jak bęben pralki).
Widzę przydatność takiego rozwiązania ale wyłącznie do tłumienia drgań, natomiast nie ma ono nic wspólnego ze zmniejszeniem inercji, wręcz przeciwnie, przeciwwaga zawsze wzmaga to zjawisko.
Proszę naszkicować "gumowe" wahadło o ile nie jest to skrywany w sejfach patent.

Awatar użytkownika

cnccad
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 9
Posty: 3572
Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
Lokalizacja: już tylko Mysłowice
Kontakt:

#29

Post napisał: cnccad » 27 lut 2009, 18:03

Kolego Leoo ...
Hm ... określę to tak .... Nie do końca to jest wahadło bo tak naprawdę to kołysze się po łuku i to dość wyraźnym.
Co do tłumika drgań jak w wieżowcu ( oglądałem to kilkanaście chyba razy w TV ) to też spełnia to taką funkcję ale nie do końca tylko tą. To jest proste rozwiązanie , bo tłumik porusza się tylko w poziomie a to po łuku.
Tak jak pisałem ... naprawdę wielu serwisantów nie wie o tym że takie coś mają w maszynie. Typowa przeciwwaga to nie jest ale też spełnia taka funkcję. Może nie zbyt dobrze określiłem to jako ale w dokumentacji tak to jest opisane i jak prowadziłem kiedyś rozmowę z PANASONIC ROBOT lub ABB to też się określało to jako przeciwwaga.
Plus ...duży plus tego rozwiązania to jest taki że różnie sie wacha w różnych położeniach poprzecznych suportu na którym jest zainstalowane.
Tłumi drgania ... ok ale wyśmienicie wytraca "nadmierne" przejazdy wspomagając w prosty sposób hamowanie.
Nie jest to tajemnica ... tyle że jak to jest rozwiązane i zastosowane zależy od danego suportu i wystarczy podpatrzeć na maszynach.
Tłumik drgań ... w prostych maszynach też mam ...ale to jest jakaś tam poziomo na również gumie lub starych maszynach sprężynie umocowana płyta stalowa i tak jak w wieżowcu pracuje. To jest chyba jeszcze powszechniejsze rozwiązanie .
Ostatnio zmieniony 27 lut 2009, 18:15 przez cnccad, łącznie zmieniany 1 raz.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 12
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#30

Post napisał: Leoo » 27 lut 2009, 18:10

cnccad pisze:Hm ... określę to tak .... Nie dokońca to jest wachadło bo tak naprawdę to kołysze się po łuku i to dość wyraźnym.
O ile się nie mylę każde wahadło porusza się po łuku bardzo wyrazistym.
Naszkicuje Kolega to enigmatyczne rozwiązanie czy nie?
Nadal Kolega jest przekonany o idei zmniejszania inercji przeciwwagą (odważnikiem)?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przecinarka Plazmowa CNC, Gazowa”