Konserwacja / smarowanie śruby pociągowej

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
stoickov
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2024, 18:38

Konserwacja / smarowanie śruby pociągowej

#1

Post napisał: stoickov » 10 maja 2025, 17:30

Czy taką śrubę i sanki się traktuje oliwą do maszyn?
Obrazek




Autor tematu
stoickov
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 7
Rejestracja: 23 paź 2024, 18:38

Re: Konserwacja / smarowanie śruby pociągowej

#2

Post napisał: stoickov » 29 wrz 2025, 21:40

To może wideo i dźwięk do zdiagnozowania.
Pod górę brzmi OK, a w dół rzęzi. Co tam nie gra?

https://youtube.com/shorts/rTZjYJpPCnw

Awatar użytkownika

grg12
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1771
Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
Lokalizacja: Wiedeń

Re: Konserwacja / smarowanie śruby pociągowej

#3

Post napisał: grg12 » 30 wrz 2025, 08:38

Przetestuj przy różnych prędkościach - jeśli dźwiek pojawia sie tylko przy niektórych wartościach masz problem z rezonansem.
Być może da sie to poprawić zmieniajac ustawienia sterownika (wyższy mikrokrok) albo dodając element tłumiacy do śruby. Uwaga - trzeba go policzyć albo dobrać eksperymentalnie bo czasami wydaje się że problem zniknął a okazuje się że rezonans nadaj jest tylko na innej prędkości.

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 12096
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

Re: Konserwacja / smarowanie śruby pociągowej

#4

Post napisał: RomanJ4 » 30 wrz 2025, 18:29

Ponadto dotknij palcem do zjeżdżającej w dół karetki, przy śrubach trapezowych zdarza się czasem, że nieobciążona karetka zjeżdża w dół drobniutkimi "skokami" (w ramach luzu nakrętki), po dociążeniu karetki problem znika.
Tu co prawda jest śruba kulowa i luzu teoretycznie nie powinno być, ale kto wie..?
pozdrawiam,
Roman

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”