Ciekawostki filmowe...
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 92
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Ciekawostki filmowe...
Tam był mechanizm z dwoma kołami zamachowymi i wjazd w łuk nie był problemem maszynisty...
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 37
- Posty: 3777
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Ciekawostki filmowe...
Nie w tym rzecz.
Chodzi mi o przekroczenie zakresu regulacji. Może go po prostu nie wystarczyć dla nagłego wjazdu w łuk.
Dlatego motocykliści czy kolarze przechylają się jeszcze przed wykonaniem skrętu (nieświadomie, ale robią to).
Tutaj system reaguje dopiero na zakręcie, jak wykryje przechylenie w złą stronę. I wtedy nie dość że musi pokonać wychylenie w złą stronę, to jeszcze przechylić w prawidłową. To mocno ogranicza zakres regulacji.
Czyli nie neguję że to działało w ogóle, tylko to działało na wejściach w ostre zakręty.
No i to akurat najmniejszy zarzut z tych 3 jakie wymieniłem.
Chodzi mi o przekroczenie zakresu regulacji. Może go po prostu nie wystarczyć dla nagłego wjazdu w łuk.
Dlatego motocykliści czy kolarze przechylają się jeszcze przed wykonaniem skrętu (nieświadomie, ale robią to).
Tutaj system reaguje dopiero na zakręcie, jak wykryje przechylenie w złą stronę. I wtedy nie dość że musi pokonać wychylenie w złą stronę, to jeszcze przechylić w prawidłową. To mocno ogranicza zakres regulacji.
Czyli nie neguję że to działało w ogóle, tylko to działało na wejściach w ostre zakręty.
No i to akurat najmniejszy zarzut z tych 3 jakie wymieniłem.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 92
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Ciekawostki filmowe...
Do tego mogli stosować rampę przechyłkową i krzywe przejściowe jak w nożycach torowych. Nie wiemy bo to co znane to pewnie tylko wierzchołek problemów, które mieli z tym rozwiązaniem. Jak to w życiu.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 29
- Posty: 1743
- Rejestracja: 03 sty 2007, 14:27
- Lokalizacja: Wiedeń
Re: Ciekawostki filmowe...
Z tego co zrozumiałem nie "wykrywa przechylenia" tylko wytwarza moment wychylający w reakcji na zmianę kierunku jazdy. Z tym że nie rozumiem jakim cudem to działa dla nieznenego ładunku...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 37
- Posty: 3777
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Ciekawostki filmowe...
Musi wykrywać i reagować na przechylenie, bo inaczej by nie utrzymało równowagi na postoju.
Tutaj widać że to potrafi utrzymać równowagę na postoju, a więc na pewno reaguje na przechylenie (i moim zdaniem: tylko na przechylenie):
A tu już nie wiem. Może i na zmianę kierunku ruchu (skręt wózków) też:
I jeszcze trzy filmiki:
A tu prostsza wersja. Tylko jeden żyroskop i krótki wózek. A więc opiera się wyłącznie na przechyleniu:
Tutaj widać że to potrafi utrzymać równowagę na postoju, a więc na pewno reaguje na przechylenie (i moim zdaniem: tylko na przechylenie):
A tu już nie wiem. Może i na zmianę kierunku ruchu (skręt wózków) też:
I jeszcze trzy filmiki:
A tu prostsza wersja. Tylko jeden żyroskop i krótki wózek. A więc opiera się wyłącznie na przechyleniu:
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 92
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Ciekawostki filmowe...
No i jak widać nie potrzeba maszynisty. 
Czysta fizyka i mechanika przy dwóch wirujących masach i odpowiedniego kształtu sterująca szyna z kołami.
Co innego gdy chcemy manewrować obiektem zdalnie mając więcej stopni swobody jak Cubli.

Czysta fizyka i mechanika przy dwóch wirujących masach i odpowiedniego kształtu sterująca szyna z kołami.
Co innego gdy chcemy manewrować obiektem zdalnie mając więcej stopni swobody jak Cubli.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 37
- Posty: 3777
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Ciekawostki filmowe...
Rowerem jest akurat sterować łatwiej. Dodatkowy stopień swobody nie utrudnia, a ułatwia.
Zauważ że rowerem (bez żyroskopu) nie można jechać po torze (czy koleinie).
Za to takim wagonem z żyroskopem można by jechać po płaskiej powierzchni (bez toru). Można by mu dodać kierownicę, i ręcznie zmieniać kierunek (tak jak wcześniej robił to tor).
Natomiast rower z filmiku jaki dałeś to w sumie odpowiednik wagonu. Bo ma coś co żyroskop. Nie jest to żyroskop, i nie jest w stanie samodzielnie (czysto mechanicznie) stabilizować pozycji, no ale z elektronicznym sterowaniem pełni taką samą funkcję jak żyroskop.
No chyba że miałeś na myśli że maszynista/kierowca jest potrzebny do omijania przeszkód.
Zauważ że rowerem (bez żyroskopu) nie można jechać po torze (czy koleinie).
Za to takim wagonem z żyroskopem można by jechać po płaskiej powierzchni (bez toru). Można by mu dodać kierownicę, i ręcznie zmieniać kierunek (tak jak wcześniej robił to tor).
Natomiast rower z filmiku jaki dałeś to w sumie odpowiednik wagonu. Bo ma coś co żyroskop. Nie jest to żyroskop, i nie jest w stanie samodzielnie (czysto mechanicznie) stabilizować pozycji, no ale z elektronicznym sterowaniem pełni taką samą funkcję jak żyroskop.
No chyba że miałeś na myśli że maszynista/kierowca jest potrzebny do omijania przeszkód.
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 92
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Re: Ciekawostki filmowe...
Odnosiłem się jedynie do tego co napisałeś:
i jak widać z filmów sam zauważyłeś, że maszynista nie jest potrzebny do wykonania zakrętu.
Wkrótce lato, trzeba będzie się jakoś schłodzić.

atom1477 pisze:Zakładam że maszynista musiał przed zakrętem ręcznie wprowadzać ten pociąg w przechylenie.
i jak widać z filmów sam zauważyłeś, że maszynista nie jest potrzebny do wykonania zakrętu.
Wkrótce lato, trzeba będzie się jakoś schłodzić.

zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 37
- Posty: 3777
- Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
- Lokalizacja: ::
Re: Ciekawostki filmowe...
Nie no. Napisałeś:
A po drugie: nie pisałem że to nie może działać bez maszynisty.
Napisałem że maszynista byłby potrzebny przy wprowadzaniu w nagły ostry łuk. A nie że jest potrzebny dla każdego łuku (zakrętu).
Na filmikach masz tylko łagodne łuki. Mogą się wydawać ostre, ale zauważ że wagon się tam przechyla max o kilka stopni.
Natomiast na zdjęciach z 1910 widać przechylenie wagonu o jakieś 30°. I to do tego odnosiła się moja wypowiedz.
Na filmikach nie ma tak dużych przechyleń (= ostrych łuków, jak na prędkość z jaką jedzie wagon), więc nie wiadomo jakby się to wtedy zachowało. Filmiki więc niczego tu nie potwierdzają, ani niczemu nie zaprzeczają.
To po pierwsze.No i jak widać nie potrzeba maszynisty.
...
Co innego gdy chcemy manewrować obiektem zdalnie mając więcej stopni swobody jak Cubli.
A po drugie: nie pisałem że to nie może działać bez maszynisty.
Napisałem że maszynista byłby potrzebny przy wprowadzaniu w nagły ostry łuk. A nie że jest potrzebny dla każdego łuku (zakrętu).
Na filmikach masz tylko łagodne łuki. Mogą się wydawać ostre, ale zauważ że wagon się tam przechyla max o kilka stopni.
Natomiast na zdjęciach z 1910 widać przechylenie wagonu o jakieś 30°. I to do tego odnosiła się moja wypowiedz.
Na filmikach nie ma tak dużych przechyleń (= ostrych łuków, jak na prędkość z jaką jedzie wagon), więc nie wiadomo jakby się to wtedy zachowało. Filmiki więc niczego tu nie potwierdzają, ani niczemu nie zaprzeczają.