Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 603
- Rejestracja: 30 gru 2009, 23:21
- Lokalizacja: W-wa
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Nie ruszałbym wałka silnika, bo będziesz miał dwa buble a na razie masz tylko jeden. Koło pasowe czy co tam masz jakąś piastę założyłbym w uchwyt tokarki, nie musi być idealnie centrycznie, i tak jak się dłutuje, to zrobiłbym wzdłużne rysy w otworze, ale tak aby nie skrawać materiału, tylko go rozgniatać, czyli ostrze na kształt noża do gwintowania odwrotną, spodnią jego stroną, krawędź noża pochylona około 45° do kierunku jego ruchu. Jeżeli zrobisz takie rysy co kilka milimetrów , to koło będziesz mógł wcisnąć tylko na prasie. Nóż zaszlifuj sobie z HSS.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 16283
- Rejestracja: 18 wrz 2010, 06:17
- Lokalizacja: Kozienice
- Kontakt:
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Jeśli to faktycznie trzy setki a nie dychy, to tylko klei.
Markietowej szlifierce oscylacyjnej tuż po zakupie spadł mimośród napędzający.
A ze badziewie, to nie chciało mi się reklamować tylko wsadziłem na Loctite.
Służy parę lat.
Markietowej szlifierce oscylacyjnej tuż po zakupie spadł mimośród napędzający.
A ze badziewie, to nie chciało mi się reklamować tylko wsadziłem na Loctite.
Służy parę lat.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 77
- Rejestracja: 22 kwie 2023, 11:21
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Mallujemy pisze:W związku z tym że ten element nie będzie nigdy rozłączany myślałem o dodaniu małej ilości kleju epoksydowego do metalu i zostawieniu tego do wyschnięcia w pozycji pionowej (oczywiście sprawdzając czujnikiem zegarowym czy nie bije).
Nawet jeżeli klej to i tak konieczne jest zastosowanie jakiejś taśmy pozycjonującej. Inaczej będzie trudno ustawić aby nie było bicia. Najprostszym rozwiązaniem wydaje mi się folia aluminiowa. Przed chwilą złożyłem folię w cztery warstwy i czujnik pokazał mi 60 µm, czyli pojedyncza warstwa ma ok. 15 µm.
Ta folia nazywa się Aluminiumfolie RUBIN, kupiona w ROSSMANN.
Jakby miała inną grubość to przyda się w kuchni.
Dodane 5 minuty 50 sekundy:
Jest jeszcze możliwość: punktak i młotek.
Po napunktowaniu brzegów dookoła (kiedyś nazywali to "na jeżyka") docieranie proszkiem ściernym pod wymiar a następnie klej epoksydowy.
Dodane 2 minuty 17 sekundy:
Zamiast docierania, jeżeli jest taka możliwość to napunktowany "na jeżyka" nabić na wał, następnie sciągnąć i zastosować klej.
Dodane 6 minuty 20 sekundy:
Jeżeli jest konieczność wzmocnienia epidianu to można zastosować mieszankę żywicy z wypełniaczem.
To może być np. biel tytanowa albo cynkowa w proszku. Niestety jak się nie ma w "przydasiach" to 10 złotych trzeba by wydać.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 716
- Rejestracja: 06 wrz 2007, 13:30
- Lokalizacja: Bielawa
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Jakieś dziwne dywagacje luz 0.03 to żaden luz, każdy klej do tuleji chociaż by loctite 638 zakei ci to na amen. @Staszek_Staszek chciałbym zobaczyć jak przy takim luzie owijasz wał folią aluminiową i próbujesz osadzić koło pasowe.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 77
- Rejestracja: 22 kwie 2023, 11:21
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
dudziak4 pisze:hciałbym zobaczyć jak przy takim luzie owijasz wał folią aluminiową i próbujesz osadzić koło pasowe.
Nie owijam tylko przyklejam epidianem trzy wąskie paski co 120° równolegle do osi otworu. G Kropelkę epidianu odkładam na bok.
Gdy zaczyna gęstnieć (to może być półgodziny, zależnie od rodzaju żywicy i temperatury) palcem dociskałbym folię do do wewnętrznej powierzchni detalu.
Jakkolwiek osobiście wybrałbym punktowanie "na jeżyka". Robiłem to kilka razy.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 999
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
dudziak4 pisze:Jakieś dziwne dywagacje luz 0.03 to żaden luz, każdy klej do tuleji chociaż by loctite 638 zakei ci to na amen.
Jeśli nie ma dużych temperatur, i bardzo dużych obciążeń to śmiało można kleić . Radełkowanie , punktowanie , tasiemki , epidiany to tutaj utrudnianie sobie życia. tym bardziej że ma być już później nie demontowane.
Wytrzymałość dobrych klejów anaerobowych (tych wersji trudno demontowalnych) na ścinanie to spokojnie min. 20N/mm2. Zerwanie małej tulejki o długości 11mm wklejonej na 638 na suwliwie wchodzący wałek ⌀12 to nieco ponad 800kg. Większe wyskakiwały na prasie przy kilkunastu tonach. Generalnie nieprzyjemny specyfik przy demntażu gdy nie podejścia na prasę lub palnik.
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 77
- Rejestracja: 22 kwie 2023, 11:21
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 5776
- Rejestracja: 14 lip 2007, 19:02
- Lokalizacja: Westfalia
Re: Zmniejszenie wytoczonego otworu o 0,03mm
Pytanie, jak pracuje to połączenie. A konkretnie, jakie siły na to połączenie będą działać. Ot przykład, chcesz osadzić na wałku koło pasowe o promieniu 100 mm, ale o szerokości 20 mm. Ile takie koło będzie miało bicia bocznego, jak go wkleisz nierówno? A szanse wklejenia skośnie są dość spore.
Z drugiej strony niech na tym wałku będzie wklejone to samo koło, tyle, że przesunięte właśnie o luz (podczas klejenia dość trudno ustawić współosiowość). Takie koło 200 mm średnicy i 20 mm szerokości, jeśli jest ze stali, waży prawie 5 kilo. No i niech to będzie np. klasyczny silnik 3 tys. obrotów/min. To jak to niewyważenie wpłynie wpłynie na drgania elementów i wytrzymałość łożysk silnika?
Tylko rozwiercić, brokować i robić nową dziurę, jak to ma być porządnie zrobione. Podkładanie folii aluminiowej? A jak się folia odgniecie, bo aluminium miękkie?