Tuning lasera CO2

Wycinarki i grawerki laserowe oraz ogólne dyskusje dotyczące laserów

Autor tematu
ProfesjonalnyAmator
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 150
Rejestracja: 19 wrz 2020, 20:33
Lokalizacja: Miechów

Tuning lasera CO2

#1

Post napisał: ProfesjonalnyAmator » 11 mar 2023, 19:47

Witam, mam chiński laser z silnikami Nema17 i sterowaniu M2 (patrz załacznik1) i przy gawerowaniu osiaga max 500mm/s powyżej już gubi kroki przy nawrotach i moje pytanie czy sa jakieś silniki Nema17 które wyciągały by 1000mm/s nie gubiąc przy tym kroków ? i czy pójda na tym sterowaniu czy musiał bym zmieniać cała płyte główna i dodawać sterowniki silników krokowych ?
Załączniki
Silnik Nema17.jpg




cinematic2
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1036
Rejestracja: 18 cze 2010, 12:22
Lokalizacja: czasem Polska

Re: Tuning lasera CO2

#2

Post napisał: cinematic2 » 19 mar 2023, 11:38

Porządne markowe silniczki mają szansę kręcić się trochę lepiej.
Ale nie powiem jakie, już nie zajmuję się budowaniem maszyn.
Ja bym poszedł w jakieś sprytne serwa.
Albo zacznij od likwidacji oporów i zmniejszenia wagi tego co jest napędzane. Taki silniczek bez obciążeń potrafi się naprawdę nieźle kręcić. Już samo zastosowanie lepszego i węższego paska może dużo pomóc. Kółko zębate aluminiowe zamiast mosiężnego itp.
"Kiedy niesprawiedliwość staje się prawem, opór staje się obowiązkiem".
Thomas Jefferson.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7875
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Tuning lasera CO2

#3

Post napisał: tuxcnc » 19 mar 2023, 18:22

cinematic2 pisze:
19 mar 2023, 11:38
Porządne markowe silniczki mają szansę kręcić się trochę lepiej.
Ale nie powiem jakie, już nie zajmuję się budowaniem maszyn.
Ja bym poszedł w jakieś sprytne serwa.
Albo zacznij od likwidacji oporów i zmniejszenia wagi tego co jest napędzane. Taki silniczek bez obciążeń potrafi się naprawdę nieźle kręcić. Już samo zastosowanie lepszego i węższego paska może dużo pomóc. Kółko zębate aluminiowe zamiast mosiężnego itp.
Znowu same bzdury...
Jeżeli maszyna gubi kroki przy nawrotach, to problem leży w złym ustawieniu PRZYSPIESZEŃ.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2796
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Tuning lasera CO2

#4

Post napisał: atom1477 » 19 mar 2023, 18:33

Średnica koła pasowego wygląda na 10...12 mm. To daje 31...38 mm obwodu.
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM. Wtedy będzie 310...380 mm/s przesuwu liniowego.
Do uzyskania 500 mm/s trzeba będzie ponad 10 RPM, a to już będzie sporo jak na normalne silniki krokowe.
A co dopiero do uzyskania 1000 mm/s.
Ustawienia przyspieszeń niewiele dadzą. Trzeba by wymienić koło pasowe na większe.


qqaz
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2123
Rejestracja: 28 sty 2007, 16:12
Lokalizacja: Łódź

Re: Tuning lasera CO2

#5

Post napisał: qqaz » 19 mar 2023, 18:43

jeżeli możesz złagodzić rozruch i hamowanie to spróbuj jeszcze dołożyć koło zamachowe na tylnej osi - sztywne może pomóc w wytłumieniu określonego rezonansu (nie dla całego pasma prędkości) ale może akurat trafisz. I sprawdź czy masz zmianę przy różnych wielkościach dodatkowej masy. Takie kółko to groszowa sprawa byle tylko dało się wsunąć na ośkę.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7875
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Tuning lasera CO2

#6

Post napisał: tuxcnc » 19 mar 2023, 20:51

atom1477 pisze:
19 mar 2023, 18:33
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM.
Małe do 1000 rpm, duże do 500 rpm, to są wartości zależne od wielu czynników, ale mozna je przyjmować orientacyjnie.
10 rpm to sześć sekund na obrót !!!


Zaremba
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 274
Rejestracja: 14 lip 2011, 21:42
Lokalizacja: Z daleka

Re: Tuning lasera CO2

#7

Post napisał: Zaremba » 19 mar 2023, 20:52

atom1477 pisze:
19 mar 2023, 18:33
Średnica koła pasowego wygląda na 10...12 mm. To daje 31...38 mm obwodu.
Silniki krokowe dają radę do około 10 RPM.
Wiesz co znaczy RPM?
Podpowiem: obroty na minutę.


atom1477
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 2
Posty: 2796
Rejestracja: 21 kwie 2011, 10:58
Lokalizacja: ::

Re: Tuning lasera CO2

#8

Post napisał: atom1477 » 19 mar 2023, 20:55

Literówka. Miało być RPS.

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 3
Posty: 7875
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

Re: Tuning lasera CO2

#9

Post napisał: tuxcnc » 19 mar 2023, 21:07

Cóż, zwykle prędkości podaje się w mm/min i podanie jej w innych jednostkach dezorientuje...
1000 mm/s to 60000 mm/min i jeśli autorowi faktycznie o to chodziło, to szuka kwadratowych jaj...


giloman
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 1
Posty: 62
Rejestracja: 25 lip 2010, 23:29
Lokalizacja: Chełm

Re: Tuning lasera CO2

#10

Post napisał: giloman » 19 mar 2023, 22:44

W laserach „diodowych” podają prędkość w mm/min. Przy co2 przy sterownikach np. z ruidą podawane są w mm/s. Przynajmniej z powyższym ja się spotkałem. Co do zmiany silnika- to albo z większym momentem albo serwo ac. Nema17 mają w granicach 18 do 60Ncm i to jako moment trzymający. Sredniej klasy serwa kręcą się do 50obr/s ze stałym momentem i można chwilowo je bez problemu przeciążać. Przy 50obr/s i kółku fi 12mm mógłbyś wyciągnąć z 1800mm/s (oczywiście teoretycznie).
Musisz pamiętać:

1) Im większa prędkość tym masa relatywistyczna karetki przy wyhamowaniu rośnie (różnica coś jak uderzenie autem w ścianę przy 50 i 100km/h.)
2) Przy zwiększeniu prędkości odczuje to również pasek (ograniczenie chociażby z max prędkości paska, jego drgania itd), więc również musisz to uwzględnić;
3) Jakość przy grawerowaniu powyżej tej prędkości jest już marnej jakości (miałem co2 80W i wychodziła lipa już przy 600mm/s).
4) Drgania (rezonans) który może wystąpić przy takiej prędkości (1000mm/s) karetki przy małej masie całej maszyny.
5) Dłuższe „wybiegi” do rozpędzenia i wyhamowania karetki (co w gruncie rzeczy nie zmniejszy czasu wykonania pracy). Efektem ubocznym może być też zmniejszenie się pola roboczego (aczkolwiek nie musi);
6) Musisz sprawdzić czy wózki z taką prędkością podołają - 1000mm/s to w końcu 60m/min. Może jakieś z górnej półki, bo raczej nie te co masz w maszynie. Płyta sterująca może zostać - pod warunkiem, że można w niej ustawić przyspieszenia. Można wymieniać silnik i sterownik silnika (jeśli ograniczać będą go parametry do silnika) lub na komplet serwa.
Podsumowując - taki tuning można zrobić, tylko czy jest sens?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Wycinarka Laserowa / Grawerka Laserowa / Lasery”