Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

Maszyny ze stali, aluminium, odlewów itp.
Tu możesz również przedstawić się i opisać swoją maszynę

Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 418
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

#1

Post napisał: bogus105 » 07 sie 2022, 13:58

Cześć,

temat dotyczy frezarki typu router do zastosowania hobbystycznego. Konstrukcja główne z profili konstrukcyjnych alu. Mam dylemat w kwestii rozwiązania napędu belki - oś X. Oś Y chcę w okolicach 1300mm a więc belka będzie miała z 1500mm. Przy tak długiej belce trzeba zastosować podwójny napęd osi X (na oś X mam raile 1980mm THK 25). I teraz pytania:
1. śruby kulowe czy listwy zębate?
2. dwa silniki czy jeden centralny i przeniesienie napędu na nakrętki/koła zębate za pomocą pasków zębatych? Tutaj jest problem z paskami zębatymi, bo musiały by być dość długie. Możecie zasugerować który typ pasków będzie w miarę przystępny cenowo i w ogóle dostępny w formie pasów bezkońcowych? HTD 3M? 5M? Jakieś trapezowe?

Jeżeli się zdecyduję na śruby kulowe to będę szedł w napędzane nakrętki. Silnik na pewno będzie to serwo, raczej AC. Chcę uniknąć spinania dwóch serw pod jeden sygnał STEP/DIR bo boję się sytuacji, że z jakiegoś powodu jedno serwo odpadnie, a drugie będzie dalej ciągnąć. Wiem, że trzeba spiąc sygnały error/enable, żeby w takim przypadku drugie serwo dostało info i zatrzymało się, ale przecież zawsze jest jakaś zwłoka i może być wystarczająco długa, żeby przekosić bramę, czy uszkodzić coś mechanicznie. Nie wspominając o tuningowaniu serw, które będą mechanicznie ze sobą połączone. Wpisywanie takich samych parametrów do obydwu serw jest upierdliwe, dwa programy, dwa kompy(?)...

Macie jakieś ciekawe propozycje jak rozwiązać napęd w takim routerze?
Pozdr!




juzwa1
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 183
Rejestracja: 11 lut 2015, 18:55
Lokalizacja: Warszawa

Re: Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

#2

Post napisał: juzwa1 » 07 sie 2022, 19:06

Na śrubach kulowych jest łatwiej zrobić korektę błędu mechaniki.
Ja mam napędy nakrętek śrub kulowych które pracowały jako podwójne napędy przy bramie szerokości 2000 mm i długości ruchu w x 5600 mm. Brama ważyła około 1500 kg. Różnica w cenie niewielka między śrubami a listwami z tym że dużo łatwiej kupić jest śruby kulowe. Mi chyba jeszcze zostały dwa napędy do nakrętek.
Pozdrawiam


Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 418
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

#3

Post napisał: bogus105 » 08 sie 2022, 14:43

Masz jakieś fotki Twojego rozwiązania, maszyny i tych napędów? Jakie śruby użyłeś do napędu bramy 1500kg? Napęd zrealizowałeś na jednym silniku, czy dwóch? Jakie silniki?


KARABIN
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 213
Rejestracja: 17 lut 2015, 19:08
Lokalizacja: PODKARPACIE

Re: Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

#4

Post napisał: KARABIN » 08 sie 2022, 21:20

Oś x będzie dłuższa jak y.


Autor tematu
bogus105
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 3
Posty: 418
Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
Lokalizacja: Bielsko-Biała

Re: Napęd bramy - dwa silniki, czy jeden?

#5

Post napisał: bogus105 » 09 sie 2022, 13:56

Y dłuższa (zakładając, że X to ta, na której zamontowana jest Z-etka).

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Frezarka - konstrukcja metalowa”