Tum 25A - Leczenie
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 10
- Rejestracja: 10 wrz 2017, 09:49
- Lokalizacja: Skoczów
Tum 25A - Leczenie
Witam. Od kilku lat jestem w posiadaniu tokarki Tum 25A. Tokarka była za śmieszną kwotę, więc na początku przymykałem oko na pewne niedociągnięcia, lecz z biegiem czasu stawały się coraz bardziej uciążliwe. Na chwilę obecną mam w planie wymienić całą elektrykę oraz przywrócić pełną sprawność skrzyni biegów - brak 3 biegów.
Co do elektryki:
- Spalone trafo, przez co nie mam oświetlenia
- Nie dochodzi prąd do pompy chłodziwa, podłączona "na krótko" działa
- Włącznik główny nie zawsze kontaktuje
Ogólnie chce wymienić całość na nowe.
Według dtr, w maszynie występuje stycznik samoczynny typ SMP-1 z przekaźnikiem termicznym 5,2-7A oraz stycznik suchy SM-1. W tym przypadku muszę prosić osoby bardziej obeznane o podpowiedź, jakimi nowymi zamiennikami można zastąpić wyżej wymienione styczniki?
Drugi problem to brak 3 przełożeń, obracając wajchą (nr. 35 na rysunku) w lewo, powinienem otrzymać obroty 630-224-1250. Niestety, po załączeniu silnik się kręci lecz wrzeciono stoi we wszystkich trzech położeniach.
I tu kolejne pytanie, jest szansa naprawić to bez wyciągania całej skrzyni z tokarki?
Co do elektryki:
- Spalone trafo, przez co nie mam oświetlenia
- Nie dochodzi prąd do pompy chłodziwa, podłączona "na krótko" działa
- Włącznik główny nie zawsze kontaktuje
Ogólnie chce wymienić całość na nowe.
Według dtr, w maszynie występuje stycznik samoczynny typ SMP-1 z przekaźnikiem termicznym 5,2-7A oraz stycznik suchy SM-1. W tym przypadku muszę prosić osoby bardziej obeznane o podpowiedź, jakimi nowymi zamiennikami można zastąpić wyżej wymienione styczniki?
Drugi problem to brak 3 przełożeń, obracając wajchą (nr. 35 na rysunku) w lewo, powinienem otrzymać obroty 630-224-1250. Niestety, po załączeniu silnik się kręci lecz wrzeciono stoi we wszystkich trzech położeniach.
I tu kolejne pytanie, jest szansa naprawić to bez wyciągania całej skrzyni z tokarki?
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 272
- Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Tum 25A - Leczenie
witam, zgłoś się do mnie na pw, zrobiłem całą elektryke od 0 u siebie w tumie35
-
- Stały bywalec (min. 70)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 72
- Rejestracja: 26 paź 2014, 21:21
- Lokalizacja: Chomiąża
Re: Tum 25A - Leczenie
cyt "jest szansa naprawić to bez wyciągania całej skrzyni z tokarki? "
zobacz od strony skrzyni czy nie jest wyłamany jeden z wodzików które wchodzą do skrzyni jesli całe trzeba wyciagać skrzynie.
zobacz od strony skrzyni czy nie jest wyłamany jeden z wodzików które wchodzą do skrzyni jesli całe trzeba wyciagać skrzynie.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 793
- Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36
Re: Tum 25A - Leczenie
Objaw wskazuje niestety na poważne uszkodzenie jednego z kół zębatych w reduktorze - o ile pamiętam, te same (najbardziej przydatne) prędkości "wysiadły" także u mnie. Przykro mi, bo to duża robota.
Wynika to z błędnej budowy tego koła (zbyt mała średnica piasty, a oryginalne koło całe było hartowane) i marnej jakości wkładki blokującej jego obrót ("klina") - miałem takie uszkodzenie i oznacza to demontaż reduktora, zamówienie koła zębatego, 'klina" oraz prawdopodobnie również wałka, tak było u mnie) i wymianę tych elementów. Klin można wykonać samemu z ulepszanego na 30-35HRC materiału.
Przy tej dość dyskusyjnej "okazji" również warto zrobić wymianę łożysk reduktora i silnika.
Do demontażu/montażu potrzeba przynajmniej zębatej prasy warsztatowej, wystarczy 2-3T
Próbowałem przyspawać TIG-em odłupany kawałek piasty koła - niby się udało, ale wynik marny, bo to hartowana węglowa stal (w dodatku nieznana). Nie ryzykowałem i zamówiłem nowe koło - ale też były z nim problemy, bo było "za duże" o kilka dych, co powodowało brak luzu międzyzębowego, za to pojawiła się "ciasnota" międzyzębowa.
Poszukaj mojego opisu tej drogi przez mękę, gdzieś jest na Forum.
Wynika to z błędnej budowy tego koła (zbyt mała średnica piasty, a oryginalne koło całe było hartowane) i marnej jakości wkładki blokującej jego obrót ("klina") - miałem takie uszkodzenie i oznacza to demontaż reduktora, zamówienie koła zębatego, 'klina" oraz prawdopodobnie również wałka, tak było u mnie) i wymianę tych elementów. Klin można wykonać samemu z ulepszanego na 30-35HRC materiału.
Przy tej dość dyskusyjnej "okazji" również warto zrobić wymianę łożysk reduktora i silnika.
Do demontażu/montażu potrzeba przynajmniej zębatej prasy warsztatowej, wystarczy 2-3T
Próbowałem przyspawać TIG-em odłupany kawałek piasty koła - niby się udało, ale wynik marny, bo to hartowana węglowa stal (w dodatku nieznana). Nie ryzykowałem i zamówiłem nowe koło - ale też były z nim problemy, bo było "za duże" o kilka dych, co powodowało brak luzu międzyzębowego, za to pojawiła się "ciasnota" międzyzębowa.
Poszukaj mojego opisu tej drogi przez mękę, gdzieś jest na Forum.
Pomogłem? Kliknij, proszę :-)
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 793
- Rejestracja: 12 paź 2018, 21:36
Re: Tum 25A - Leczenie
Podrzucam Ci temat, w którym opisałem remont reduktora - nie zakładałem nowego tematu, podłączyłem się do istniejącego.
Na tej stronie zacząłem: tum-25a-t1377-10.html?hilit=tum%2025%20reduktor
W sumie nie jestem pewien na 100% że masz identyczne uszkodzenie - ale wygląda na to że przynajmniej bardzo podobne (jeśli to nie jest problem z wodzikami, o czym wspomniał Kol. ancover - i oby tak było).
Na tej stronie zacząłem: tum-25a-t1377-10.html?hilit=tum%2025%20reduktor
W sumie nie jestem pewien na 100% że masz identyczne uszkodzenie - ale wygląda na to że przynajmniej bardzo podobne (jeśli to nie jest problem z wodzikami, o czym wspomniał Kol. ancover - i oby tak było).
Pomogłem? Kliknij, proszę :-)
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 10
- Rejestracja: 10 wrz 2017, 09:49
- Lokalizacja: Skoczów
Re: Tum 25A - Leczenie
Po długiej przerwie muszę powrócić do tematu naprawy tuma.
Z braku czasu na większy przestój, od założenia tematu wymieniłem jedynie trafo i włącznik główny, maszyna działała lecz dalej bez 3 biegów.
Niestety początkiem tygodnia silnik odmówił współpracy - prawdopodobnie się spalił, próba załączenia powoduje wybicie korków oraz czuć spaleniznę. Stąd też szybka decyzja i reduktor z silnikiem są już wyjęte.
Pierwsza moja wątpliwość to czy mogę zepsuty silnik 3kw zastąpić silnikiem 4kw? Wymiary ma te same.
Tabliczka silnika zdemontowanego:

Tabliczka silnika 4kw.

Druga sprawa, to po zdjęciu pokrywy reduktora wszystko wygląda na całe. Lecz nawet wizualnie ułożenie zębatek nie zgadza się ze schematem, który zamieścił Pavyan w swoim temacie. Próba wbicia brakującego przełożenia skutkuję oparciem się o siebie dwóch zębatek.
Poza tym po ilości silikonu nie trudno się domyślić, że ktoś już grzebał w reduktorze i prawdopodobnie źle go złożył. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić.

Z braku czasu na większy przestój, od założenia tematu wymieniłem jedynie trafo i włącznik główny, maszyna działała lecz dalej bez 3 biegów.
Niestety początkiem tygodnia silnik odmówił współpracy - prawdopodobnie się spalił, próba załączenia powoduje wybicie korków oraz czuć spaleniznę. Stąd też szybka decyzja i reduktor z silnikiem są już wyjęte.
Pierwsza moja wątpliwość to czy mogę zepsuty silnik 3kw zastąpić silnikiem 4kw? Wymiary ma te same.
Tabliczka silnika zdemontowanego:

Tabliczka silnika 4kw.

Druga sprawa, to po zdjęciu pokrywy reduktora wszystko wygląda na całe. Lecz nawet wizualnie ułożenie zębatek nie zgadza się ze schematem, który zamieścił Pavyan w swoim temacie. Próba wbicia brakującego przełożenia skutkuję oparciem się o siebie dwóch zębatek.
Poza tym po ilości silikonu nie trudno się domyślić, że ktoś już grzebał w reduktorze i prawdopodobnie źle go złożył. Jeśli się mylę to proszę mnie poprawić.

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1264
- Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Tum 25A - Leczenie
adams94 pisze:czy mogę zepsuty silnik 3kw zastąpić silnikiem 4kw?
Elektrycznie rzecz biorąc tak, pod warunkiem, że wymienisz również zabezpieczenia na nieco większe. Mam na myśli głównie wyłącznik silnikowy bo wkładki topikowe powinny wystarczyć te co są. Chyba że jest opcja podkręcić go do niecałych 9A bo może akurat ma taki zakres.
Mechanicznie większy silnik oznacza większy moment, co może pociągnąć za sobą uszkodzenia skrzyni biegów (np. ścięcie wpustu lub uszkodzenie któregoś z kół zębatych jak wspomniał kolega pavian), w przypadku jakiegoś przeciążenia.
Pozdrawiam.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 10
- Rejestracja: 10 wrz 2017, 09:49
- Lokalizacja: Skoczów
Re: Tum 25A - Leczenie
Jestem nastawiony na wymianę całej elektryki w tokarce, lecz zaczynam od silnika - jeśli może być ten 4kw to pod niego zakupie wyłącznik oraz styczniki, jeśli nie to szukam 3kw....
O przeciążenie raczej u mnie trudno, na tumie głównie toczę aluminium i brąz. Rzadko trafia się stal, a jak już to tylko na wykończenie ponieważ do zgrubnego toczenia używam bardzo zmęczoną tue 35.
O przeciążenie raczej u mnie trudno, na tumie głównie toczę aluminium i brąz. Rzadko trafia się stal, a jak już to tylko na wykończenie ponieważ do zgrubnego toczenia używam bardzo zmęczoną tue 35.
Re: Tum 25A - Leczenie
Jak TUE z 1,5kw silnikiem pociągnie, to tym bardziej tum z 3kW.
,, Iditi na ch. j" maciąg.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.
PO to dno -aksjomat. Wszystko ma swoje miejsce - Wyborcza, w każdym kiblu! ***** konfederusków.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 272
- Rejestracja: 25 mar 2014, 17:12
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Tum 25A - Leczenie
dlaczego szukasz 3kw? czemu po prostu nie dasz do przezwojenia ten org silnik?