Projekt flanszy oraz jej współosiowość

Dyskusje na temat ogólnych konstrukcji i budowy maszyn oraz obliczeń mechanicznych

Autor tematu
wojciechb2012
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
Lokalizacja: sce

Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#1

Post napisał: wojciechb2012 » 23 sie 2021, 20:52

Witam, projektuję flansze łączącą silnik z pompą - zarówno na silniku jak i pompie są otwory pod połączenie kołnierzowe. W środku flanszy jest sprzęgło elastyczne. Flansza to dwie blachy (1 od strony pompy, 2 od strony silnika) pomiędzy którymi jest rura i to wszystko usztywnione żebrami.
Moje pytanie brzmi:
Jaką tolerancję płaskości i chropowatość przyjęlibyście na płaszczyznach do połączenia kołnierzowego? Nie mam danych ile wynoszą te wartości na silniku i pompie ale widać, że są obrobione dodatkowo. Wstępnie pomyślałem o chropowatości Ra6,3 i płaskości 0,4 na obydwie strony przyłączy. Dodatkowo równoległość 1 względem 2 płaszyczyzny też 0,4. Koncentryczność otworów pod "czopy" silnika i pompy też nadaję ale to już zależy ile sprzęgło może skompensować.

Dobrze kombinuję?

Dodatkowo żeby sprawdzić współosiowość otworów to jedynie opcja mieć sprawdzian czy można takie coś zlecić na zewnątrz i ile taka usługa może kosztować? Chodzi o koncentryczność otworów fi170 i oddalonego od niego o 210mm otworu fi240

Pozdrawiam




brandnew
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 126
Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01

Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#2

Post napisał: brandnew » 23 sie 2021, 23:40

wojciechb2012 pisze:W środku flanszy jest sprzęgło elastyczne.

To chyba od sprzęgła trzeba zacząć bo jego konstrukcja determinuje wzajemne usytuowanie silnika i pompy.
Np dla pierwszego lepszego sprzęgła
Obrazek


Autor tematu
wojciechb2012
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
Lokalizacja: sce

Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#3

Post napisał: wojciechb2012 » 24 sie 2021, 17:52

brandnew pisze:
23 sie 2021, 23:40
wojciechb2012 pisze:W środku flanszy jest sprzęgło elastyczne.

To chyba od sprzęgła trzeba zacząć bo jego konstrukcja determinuje wzajemne usytuowanie silnika i pompy.
Np dla pierwszego lepszego sprzęgła
Obrazek
Właśnie nie w tym przypadku, robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy), a nie na odwrót. Z resztą kompensacje podstawowych sprzęgieł elastycznych (a takich używamy) są na podobnym poziomie.


brandnew
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 126
Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01

Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#4

Post napisał: brandnew » 24 sie 2021, 19:05

wojciechb2012 pisze:robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy)

O tym właśnie napisałem. Skoro masz sprzęgło, to wiesz jakie są wymagania eksploatacyjne i konstrukcyjne tj. współosiowość, prostopadłość czy co tam jeszcze występuje. Do tych parametrów dostosowujesz flanszę.


Autor tematu
wojciechb2012
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 3
Posty: 10
Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
Lokalizacja: sce

Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#5

Post napisał: wojciechb2012 » 24 sie 2021, 20:44

brandnew pisze:
24 sie 2021, 19:05
wojciechb2012 pisze:robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy)

O tym właśnie napisałem. Skoro masz sprzęgło, to wiesz jakie są wymagania eksploatacyjne i konstrukcyjne tj. współosiowość, prostopadłość czy co tam jeszcze występuje. Do tych parametrów dostosowujesz flanszę.
tak, to wiem ale moje pytanie dotyczy jaką płaskość oraz chropowatość dać na powierzchniach dolegających do pompy i silnika :D Bo równoległość/współosiowość to już z tego ile sprzęgło może skompensować wyjdzie.


brandnew
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 126
Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01

Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość

#6

Post napisał: brandnew » 25 sie 2021, 08:30

wojciechb2012 pisze: jaką płaskość oraz chropowatość dać na powierzchniach dolegających do pompy i silnika

W internecie jest tysiące stron o tym co to jest chropowatość, jak się ją mierzy, jaką można uzyskać stosując różne metody obróbki, ale niewiele o tym jaka jest zalecana w konstrukcji części maszyn. Można coś znaleźć o rekomendowanej chropowatości czopów pod łożyska i uszczelnienia. Zapewne jest więcej w poradnikach dla konstruktorów lub poradnikach dla technologów. Znalazłem w starym, bardzo starym - wydanym w 1970 r. Poradniku konstruktora przyrządów precyzyjnych i drobnych takie zalecenia
Obrazek
Płaskość musisz sobie policzyć na podstawie dopuszczalnych parametrów współosiowości i prostopadłości dla sprzęgła.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obliczenia Mechaniczne / Projektowanie Maszyn / Podstawy Konstrukcji Maszyn (PKM)”