Witam, projektuję flansze łączącą silnik z pompą - zarówno na silniku jak i pompie są otwory pod połączenie kołnierzowe. W środku flanszy jest sprzęgło elastyczne. Flansza to dwie blachy (1 od strony pompy, 2 od strony silnika) pomiędzy którymi jest rura i to wszystko usztywnione żebrami.
Moje pytanie brzmi:
Jaką tolerancję płaskości i chropowatość przyjęlibyście na płaszczyznach do połączenia kołnierzowego? Nie mam danych ile wynoszą te wartości na silniku i pompie ale widać, że są obrobione dodatkowo. Wstępnie pomyślałem o chropowatości Ra6,3 i płaskości 0,4 na obydwie strony przyłączy. Dodatkowo równoległość 1 względem 2 płaszyczyzny też 0,4. Koncentryczność otworów pod "czopy" silnika i pompy też nadaję ale to już zależy ile sprzęgło może skompensować.
Dobrze kombinuję?
Dodatkowo żeby sprawdzić współosiowość otworów to jedynie opcja mieć sprawdzian czy można takie coś zlecić na zewnątrz i ile taka usługa może kosztować? Chodzi o koncentryczność otworów fi170 i oddalonego od niego o 210mm otworu fi240
Pozdrawiam
Projekt flanszy oraz jej współosiowość
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 10
- Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
- Lokalizacja: sce
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01
Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość
wojciechb2012 pisze:W środku flanszy jest sprzęgło elastyczne.
To chyba od sprzęgła trzeba zacząć bo jego konstrukcja determinuje wzajemne usytuowanie silnika i pompy.
Np dla pierwszego lepszego sprzęgła

-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 10
- Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
- Lokalizacja: sce
Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość
Właśnie nie w tym przypadku, robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy), a nie na odwrót. Z resztą kompensacje podstawowych sprzęgieł elastycznych (a takich używamy) są na podobnym poziomie.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01
Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość
wojciechb2012 pisze:robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy)
O tym właśnie napisałem. Skoro masz sprzęgło, to wiesz jakie są wymagania eksploatacyjne i konstrukcyjne tj. współosiowość, prostopadłość czy co tam jeszcze występuje. Do tych parametrów dostosowujesz flanszę.
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 10
- Rejestracja: 02 wrz 2016, 21:08
- Lokalizacja: sce
Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość
tak, to wiem ale moje pytanie dotyczy jaką płaskość oraz chropowatość dać na powierzchniach dolegających do pompy i silnikabrandnew pisze: ↑24 sie 2021, 19:05wojciechb2012 pisze:robimy flansze pod sprzęgło (bo już jakieś mamy)
O tym właśnie napisałem. Skoro masz sprzęgło, to wiesz jakie są wymagania eksploatacyjne i konstrukcyjne tj. współosiowość, prostopadłość czy co tam jeszcze występuje. Do tych parametrów dostosowujesz flanszę.

-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 lut 2021, 21:01
Re: Projekt flanszy oraz jej współosiowość
wojciechb2012 pisze: jaką płaskość oraz chropowatość dać na powierzchniach dolegających do pompy i silnika
W internecie jest tysiące stron o tym co to jest chropowatość, jak się ją mierzy, jaką można uzyskać stosując różne metody obróbki, ale niewiele o tym jaka jest zalecana w konstrukcji części maszyn. Można coś znaleźć o rekomendowanej chropowatości czopów pod łożyska i uszczelnienia. Zapewne jest więcej w poradnikach dla konstruktorów lub poradnikach dla technologów. Znalazłem w starym, bardzo starym - wydanym w 1970 r. Poradniku konstruktora przyrządów precyzyjnych i drobnych takie zalecenia

Płaskość musisz sobie policzyć na podstawie dopuszczalnych parametrów współosiowości i prostopadłości dla sprzęgła.