Pomocy bo już wariuję... :)
Automatyczne otwieranie tylnej burty kipra...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2329
- Rejestracja: 25 kwie 2016, 11:58
- Lokalizacja: Jodlowa
- Kontakt:
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
Ile siły trzeba aby zwolnić ten zaczep?
Moze jakiś układ pneumatyczny? Albo serwo?
Moze jakiś układ pneumatyczny? Albo serwo?
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 668
- Rejestracja: 02 gru 2018, 22:25
- Lokalizacja: Tarnów MP
- Kontakt:
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
Wydaje mi się, że kluczowy jest tu element zwłoki, który działa na naszą korzyść. Stosując układ ze zwijaczem, zapewniamy sobie zwłokę, a na dodatek możemy go wykorzystać, żeby nie zrywało linki przy bocznym kiprowaniu, ważne, żeby punkt zaczepienia znajdował się w osi podłużnej kipra... Weźmy sprawę geometrycznie, przy kiprowaniu do tyłu przednia ściana unosi się na dobre 2-3 metry... przy bocznym prosta łącząca oś podłużną skrzyni z osią podłużną ramy nie przekroczy metra, może metra dwadzieścia... w takiej sytuacji wystarczy, że blokada do tylnego kiprowania będzie zwalniana gdy przednia ściana podniesie się na 1,5m. Tak samo można by zautomatyzować boczne kiprowanie, tylko linki trzeba by zakotwiczyć w pobliży tylnej ściany kipra.
Seria, w moim wykonaniu, to dwie sztuki, w tym jedna w odbiciu lustrzanym. 

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1126
- Rejestracja: 11 sty 2005, 13:03
- Lokalizacja: Grodków
- Kontakt:
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
Jeśli może kiprować na dwie strony to ma dwie różne osie obrotu a konkretnie osie obrotu to zawiasy lewe / prawe.
Na szybko pomysł do przeanalizowania - kawałek pręta z dwoma ciężarkami po bokach opartych o ramę?
Ciężarki opadną tylko przy kiprowaniu do tyłu.
Do pręta jakieś cięgno linki. Wydaje mi się bardzo proste, skuteczne i niezawodne.
-
Autor tematu - Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2688
- Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
- Lokalizacja: Lublin
- Kontakt:
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
And the winner is... @prokopcio 
To był jeden z moich pomysłów ale dość szybko upadł bo niestety trzeba by bardzo precyzyjnie ustawić ramiona tak żeby podczas kiprowania w bok jedno z nich było cały czas podparte. Inaczej odblokuje burtę lub uszkodzi ramię jeśli będzie za bardzo podparte...
Najlepsze na co do tej pory wpadłem to ramię z rolką przykręcone do paki, które jeździ po krzywce umieszczonej na rurze tylnej (która jest jednocześnie osią obrotu w tył)... Wysokość krzywki reguluje nam długość naciągu linki w automacie, a obrót krzywki na rurze kąt przy którym burta "puszcza"...

To był jeden z moich pomysłów ale dość szybko upadł bo niestety trzeba by bardzo precyzyjnie ustawić ramiona tak żeby podczas kiprowania w bok jedno z nich było cały czas podparte. Inaczej odblokuje burtę lub uszkodzi ramię jeśli będzie za bardzo podparte...
Najlepsze na co do tej pory wpadłem to ramię z rolką przykręcone do paki, które jeździ po krzywce umieszczonej na rurze tylnej (która jest jednocześnie osią obrotu w tył)... Wysokość krzywki reguluje nam długość naciągu linki w automacie, a obrót krzywki na rurze kąt przy którym burta "puszcza"...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2117
- Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
- Lokalizacja: 3miasto
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
Również się nad tego typu rozwiązaniami zastanawiałem. Jak już pisałem z całą pewnością mechanizm zwalniania ryglowania tylnej klapy musi być przymocowany do samej skrzyni i unosić się razem z nią podczas kiprowania w bok i analogiczny mechanizm dla każdej ze stron.Petroholic pisze: ↑27 sie 2020, 23:19Wysokość krzywki reguluje nam długość naciągu linki w automacie, a obrót krzywki na rurze kąt przy którym burta "puszcza"...
Jednak czy to musi być linka?
Nie sądzę może to być sztywne cięgno tylko pasowanie musi być zdecydowanie luźne ze względu na warunki pracy.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1126
- Rejestracja: 11 sty 2005, 13:03
- Lokalizacja: Grodków
- Kontakt:
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
To tylko "szkic" idei. Długości ramion, umiejscowienie, ciężar oczywiście trzeba dobrać. Jakieś ograniczniki, ślizgacze czy coś też może być konieczne. Ale to nie może nie działać i naprawdę jest proste i nieskomplikowane. Oczywiście trzeba dobrze przemyśleć.
Linka nie jest zła i bardzo łatwa w użyciu / regulacji. Przy dobrym umiejscowieniu nie będzie narażona na uszkodzenia.
Linka nie jest zła i bardzo łatwa w użyciu / regulacji. Przy dobrym umiejscowieniu nie będzie narażona na uszkodzenia.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 103
- Rejestracja: 01 wrz 2007, 08:47
- Lokalizacja: Białystok
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 2117
- Rejestracja: 04 sty 2013, 23:30
- Lokalizacja: 3miasto
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
I właśnie wpadła mi taka koncepcja zbliżona do pomysłu @prokopcio
Oczywiście wszystko zależy od konstrukcji samego pojazdu ale.
1. podniesienie paki do tyłu nie pozwoli na otwarcie burt bocznych.
2. podniesienie w bok zablokuje możliwość samoczynnego otwarcia burty tylnej i grawitacyjnie przeciwległej uniesionej burty drugiego boku
3. Natomiast zaparte o ramę podwozia ramiona (oznaczyłem czerwono i pomarańczowo) połączone rurą / wałkiem / prętem stanowiącym oś ich obrotu zwolnią odpowiednie zamki burty w zależności od wychylenia paki.
Oczywiście koncepcja jest do przemyślenia i moim zdaniem trzeba by było ją tak rozwinąć aby była IDIOTOODPORNA

Tego typu rozwiązania powinny być do bólu uproszczone
-
- Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 95
- Rejestracja: 06 mar 2012, 08:53
- Lokalizacja: Sieradz
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
Tak czytam ten temat i w sumie nie znalazłem tej najważniejszej informacji (chyba, że ślepy jestem). Tam jest jeden siłownik i w zależności od tego, które blokady zwolnimy to kiprujemy na dają stronę ?
-
- Posty w temacie: 3
Re: Pomocy bo już wariuję... :)
sad_madman pisze:Tak czytam ten temat i w sumie nie znalazłem tej najważniejszej informacji (chyba, że ślepy jestem). Tam jest jeden siłownik i w zależności od tego, które blokady zwolnimy to kiprujemy na dają stronę ?
Tak, tak to działa w każdej wywrotce poza patelniami, które kiprowane są tylko do tyłu.
Siłownik lub czasami dwa są umieszczone centralnie pod zabudową.