TUC 175 - reanimacja

problematyczne wrzeciono

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
vastolorde
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 52
Rejestracja: 19 sie 2010, 13:58
Lokalizacja: Poznań

Re: TUC 175 - reanimacja

#21

Post napisał: vastolorde » 14 cze 2020, 21:42

No dobrze, żeby nie było że nic w temacie nie robię... dzisiejszą niedzielę spędziłem w warsztacie.
Obrazek
Tarcza zabierakowa wraz z uchwytem zostala ściągnięta za pomocą lewych obrotów i kawałka drewnianego klocka.
Zeszła zadziwiająco łatwo. :D
Następnie ściągnąłem wszystkie pokrywy łożysk i zabrałem się za wyciągnięcie wrzeciona. Wykorzystałem do tego metrową szpilkę M27, dwie nakrętki, podkładkę ze sklejki i kilka deseczek. Najważniejsze w tym całym procesie to rozkręcić wszystkie robaczki i nakrętki z rowkami.
Obrazek
Obrazek
Potem przyszedł czas na bieżnie łożysk i tylne łożysko... Wewnętrzna bieżnia zeszła po kilku puknięciach wybijakami, a w zewnętrzna w ten sposób... Tylne łożysko wyszło bez większych problemów po kilkunastu puknięciach wybijakiem.
Obrazek

Poniżej bieżnie łożysk:
Obrazek
Obrazek
Wg mnie to w jakimś super stanie to one nie są. W niektórych miejscach widać nawet dość głębokie zacięcia.

Wewnętrzne łożysko jest jajowate w miejscu zaznaczenia, czy tylko mi się wydaje? :shock:
Obrazek

No i samo ono... "The Wrzeciono" :mrgreen:
Obrazek
Jak mogę je teraz sprawdzić, czy nie jest przypadkiem skrzywione? Chciałbym je zweryfikować, zanim zacznę ponosić poważniejsze koszty na tę naprawę (np. zakup łożysk).



Awatar użytkownika

maszynista1
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 386
Rejestracja: 20 sie 2018, 20:31
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: TUC 175 - reanimacja

#22

Post napisał: maszynista1 » 14 cze 2020, 22:54

vastolorde pisze:Wewnętrzne łożysko jest jajowate w miejscu zaznaczenia, czy tylko mi się wydaje?


Nie bądź dziecko, bierzesz suwmiarkę i mierzysz, jak jest jajo to już wiadomo dlaczego biło wrzeciono.


atlc
Posty w temacie: 3

Re: TUC 175 - reanimacja

#23

Post napisał: atlc » 14 cze 2020, 23:15

Ludzie, przecież to jest blaszany koszyk, on tylko trzyma odległość między wałkami..
Co do pomiarów wrzeciona:
Tył wrzeciona złapać w podtrzymkę.
Z przodu wsadzić kieł i za niego podeprzeć.
No i mierzyć czy bije na bieżniach łożysk czy nie.


Autor tematu
vastolorde
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 52
Rejestracja: 19 sie 2010, 13:58
Lokalizacja: Poznań

Re: TUC 175 - reanimacja

#24

Post napisał: vastolorde » 14 cze 2020, 23:26

maszynista1 pisze:
14 cze 2020, 22:54
Nie bądź dziecko, bierzesz suwmiarkę i mierzysz, jak jest jajo to już wiadomo dlaczego biło wrzeciono.
No ciekaw jestem jak chcesz to zmierzyć.
atlc pisze:
14 cze 2020, 23:15
Ludzie, przecież to jest blaszany koszyk, on tylko trzyma odległość między wałkami..
Co do pomiarów wrzeciona:
Tył wrzeciona złapać w podtrzymkę.
Z przodu wsadzić kieł i za niego podeprzeć.
No i mierzyć czy bije na bieżniach łożysk czy nie.
Taa, byłoby to do wykonania, gdybym miał podtrzymkę. Jakieś inne pomysły?

Awatar użytkownika

maszynista1
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 2
Posty: 386
Rejestracja: 20 sie 2018, 20:31
Lokalizacja: Bydgoszcz

Re: TUC 175 - reanimacja

#25

Post napisał: maszynista1 » 14 cze 2020, 23:50

vastolorde pisze:No ciekaw jestem jak chcesz to zmierzyć.

No musisz przyłożyć bieżnię zewnętrzną i wtedy zmierzyć.


Dawid92
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 163
Rejestracja: 27 kwie 2011, 00:13
Lokalizacja: Śląsk

Re: TUC 175 - reanimacja

#26

Post napisał: Dawid92 » 15 cze 2020, 00:54

Mierz w pryzmach, mozesz je zrobić nawet z kątownika...


atlc
Posty w temacie: 3

Re: TUC 175 - reanimacja

#27

Post napisał: atlc » 15 cze 2020, 02:56

vastolorde pisze:Taa, byłoby to do wykonania, gdybym miał podtrzymkę. Jakieś inne pomysły?
A chcesz to zmierzyć dobrze, czy "coś" zmierzyć, nie ważne czy dobrze?

Podtrzymka to może być tak jak kolega niżej napisał kawałek kątownika, dwa łożyska przykręcone do płaskownika obok siebie, dwa ścięte pręty mosiężne obok siebie, płaskownik z mosiądzu z wcięciem V, kombinuj, nie ma tu nic trudnego.
Jeżeli podpierasz za miejsca gdzie są osadzone w oryginale łożyska, to mierzysz wnętrze stożka, jeżeli łapiesz za stożek wrzeciona i tył wrzeciona, to mierzysz miejsca pod bieżnie.
Jedyna powierzchnia za którą nie ma co łapać ani jej mierzyć to wnętrze wrzeciona od tyłu. Tam może wystąpić jakaś tam nieosiowość.


Autor tematu
vastolorde
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 52
Rejestracja: 19 sie 2010, 13:58
Lokalizacja: Poznań

Re: TUC 175 - reanimacja

#28

Post napisał: vastolorde » 24 cze 2020, 12:54

Konieczna jest naprawa siedzisk łożysk wrzeciona. Otrzymałem dwie oferty:
- naprawa przez chromowanie, następnie szlif (wręcz nieopłacalna),
- naprawa przez napawanie i szlif (do przyjęcia).

Czy napawając wrzeciono nie dojdzie do jego rozhartowania?


atlc
Posty w temacie: 3

Re: TUC 175 - reanimacja

#29

Post napisał: atlc » 24 cze 2020, 15:03

vastolorde pisze:Czy napawając wrzeciono nie dojdzie do jego rozhartowania?

Czy napawając wrzeciono nie dojdzie do jego pęknięcia?

Oczywiście nie od razu, tylko z czasem. Biorąc pod uwagę obroty, masę uchwytu i obrabianego przedmiotu może to być nieciekawe.

Da się to zrobić dobrze, tylko pytanie jak zawsze kto to będzie robił.
Czy znany jest materiał z którego jest wykonane wrzeciono?


Autor tematu
vastolorde
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 11
Posty: 52
Rejestracja: 19 sie 2010, 13:58
Lokalizacja: Poznań

Re: TUC 175 - reanimacja

#30

Post napisał: vastolorde » 24 cze 2020, 17:35

atlc pisze:
24 cze 2020, 15:03
Da się to zrobić dobrze, tylko pytanie jak zawsze kto to będzie robił.
Czy znany jest materiał z którego jest wykonane wrzeciono?
Jeśli chodzi o napawanie to wysłałem zapytanie do firmy zajmującej się naprawą wałów korbowych.

Według DTR wałek pośredni wykonany jest ze stali 55, (podejrzewam że chodzi o S55) z ulepszaniem 85kG/mm2.
Natomiast jeśli chodzi o wrzeciono to nie podano żadnych informacji w DTR.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”