Nie używasz to nie widzisz.
U góry w pasku masz wymiary w mm dwa okienka, jedno nad drugim, dwa następne okienka są z "%" i za nimi kłódka. Jeśli zamknięta to proporcje x:y zostają zachowane i zmieniając jeden wymiar drugi dostosowuje.
Ctrl+A - zaznacz wszystko i skalujesz na wymiar albo procentowo.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
bratanek65 pisze:A to ciekawe bo ja jakoś w żadnej maszynie tego nie miałem
W laserach takie to są sterowniki, że jest ten efekt hamowania, przy ręcznym przesuwaniu i zasilaniu silników, i jak widzisz potwierdza to gregster.
gregster potwierdza tylko że W JEGO maszynie następuje jakieś falowanie.
Zbudowałem kilkanaście maszyn laserowych od dużych do malutkich, również sprowadziłem z Chin w sumie 9 maszyn i nigdy nie miałem falowania z wyjątkiem jednej źle zrobionej mechanicznie.
Zastanowiłem się, przeczytałem, co napisałem i widzę tylko jeden błąd.
Jest "zasilaniu silników", a powinienem napisać "zasilaniu od ręcznie napędzanych silników" i jest jak piszesz że energia spływa do masy ale po drodze w niektórych maszynach, przy pewnych prędkościach poruszania napędami, energia wraca do silników krokowych hamując je. Taki jest fakt.
I to co pisałem odnosi się to jedynie do tej części zapytania "na wyłączonej maszynie zauważyłem że podczas ręcznego przesuwania bramy występują miejscowo opory", a nie problemu falowania.
Wyjaśniłem, że ten opór przy poruszaniu jest normalnym zjawiskiem w tych laserach i poleciłem sprawdzać opory przy odłączonych od sterownika silnikach krokowych. Gregster sprawdził to i potwierdził, że po odłączeniu silników może lepiej zbadać czy są luzy na osiach i silniki już mu przy tym nie hamują:
"To rzeczywiście po odłączeniu silnika krokowego od sterownika przestaje się zacinać."
Tak trudno było to przeczytać ze zrozumieniem?
A jak nie chcesz czytać to zobacz i wyjaśnij sobie zjawisko:
Wracając do falowania. Eksperyment z krzywą prostokątną przy zmianach kierunku ruchu o 90° pokazał, że nie ma na zakrętach efektu mechanicznego luzu więc dalej szukamy rozwiązania problemu. Może problem jest od strony przygotowywania plików. Sprawdzamy i szukamy dalej.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
Witam sprawdzałem skalowanie i niestety nic to nie zmienia;/ próbowałem też eksportować pliki z corela, illustratora i inkscape'a, z każdego efekt jest taki sam czyli falowanie. a co do tych parametrów to wystarczy obniżyć wartość speed factor do 10 i przestaje falować ale robią się schodki. sprawdzałem połączenie silników krokowych ze schematem to były inaczej podłączone, zmieniłem to ale nic to niestety nie dało. zmieniałem też mikrokroki na sterowniku na praktycznie wszystkie możliwe i też bez zmian. Chciuałbym chociaż ustalić czy to X czy Y faluje ale robiłem test prostokątów pochylonych o różne wartości i tam linie są proste;/ nie mam już pomysłu co tam może być nie tak;/ teraz jak będę miał chwile to wymontuję silnik na X i spróbuję go zamontować bez przekładni, bezpośrednio na pasek napędzający oś
X, czy ta przekładnia jest konieczna w maszynie ?u znajomego jej nie ma, tyle że maszyna ma pole 90x60 nie 160x100.
i ostatnie pytanie czy może faluje na osi Y która jest napędzana 1 silnikiem zlokalizowanym po prawej stronie? może jakby był na środku coś by to poprawiło?
No i sprawdzamy dalej...
Pasek zębaty jest równo naciągnięty? Nie ociera się o flanszę koła? Może w czasie jazdy przesuwa się raz w lewo, lub w prawo w zależności od kierunku jazdy. Trzeba sprawdzić czy osie kół są ok.
zachowanie spokoju oznacza zdolności do działania
ᐃ 🜂 ⃤ ꕔ △ 𐊅 ∆ ▵ ߡ
Tak sobie teraz pomyślałem, że może pasek nie pasuje do koła pasowego ?
Chodzi o taką niedokładność, że przy małych prędkościach jakoś się wszystko układa, ale przy dużej prędkości zęby paska nie trafiają dokładnie we wręby koła i powstają naprężenia skutkujące powstaniem fali.
Zauważcie, że wszelkie "statyczne" błędy, na przykład niecentryczność, dawałyby falę o długości obwodu koła napędowego, a tu raczej mamy falowanie rzędu modułu paska i to tylko powyżej pewnej prędkości.
Taki błąd będzie na przykład gdy faktyczna średnica podziałowa koła pasowego różni się od teoretycznej, wtedy jeden ząb pasuje idealnie, ale każdy kolejny jest przesunięty a błąd rośnie wraz z ilością zębów.
Jeśli koło pasowe jest niedokładnie wykonane, to się tego niczym skorygować nie da.
No i sprawdzamy dalej...
Pasek zębaty jest równo naciągnięty? Nie ociera się o flanszę koła? Może w czasie jazdy przesuwa się raz w lewo, lub w prawo w zależności od kierunku jazdy. Trzeba sprawdzić czy osie kół są ok.
Hmm w sumie jak teraz patrze to pasek zębaty cały czas się opiera o flasze przekładni, i podczas pracy koło przekładni chodzi góra dół delikatnie