Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
dwa przykłady konstrukcji zespołu oś X+Z
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 155
- Rejestracja: 07 lut 2013, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa
Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Witam szanownych kolegów, przystępując do konstrukcji nowej frezarki/plotera proszę o poradę dot. układu zespołu osi Z i X.
W większości przypadków Waszych konstrukcji zauważyłem że szyny liniowe i wózki czyli cały zespół napędowy umieszczone są po jednej stronie belki nośnej. A czy sensownym rozwiązaniem było by przybliżyć nieco wrzeciono do osi belki zmniejszając tym samym długość ramienia dźwigni, która powstaje między wrzecionem a belką? Czy warto w tym celu umieścić wózki osi X na i pod belką a śrubę za nią?
Czy to miało by sens? Czy może tak się nie robi bo...?
Załączam mały bazgroł odręczny może będzie łatwiej mnie zrozumieć
W większości przypadków Waszych konstrukcji zauważyłem że szyny liniowe i wózki czyli cały zespół napędowy umieszczone są po jednej stronie belki nośnej. A czy sensownym rozwiązaniem było by przybliżyć nieco wrzeciono do osi belki zmniejszając tym samym długość ramienia dźwigni, która powstaje między wrzecionem a belką? Czy warto w tym celu umieścić wózki osi X na i pod belką a śrubę za nią?
Czy to miało by sens? Czy może tak się nie robi bo...?
Załączam mały bazgroł odręczny może będzie łatwiej mnie zrozumieć
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 155
- Rejestracja: 07 lut 2013, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Panowie naprawdę nie ma tu nikogo kto mógł by coś powiedzieć? Czy może za głupie pytanie zadałem i dlatego jest ignorowane?
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 155
- Rejestracja: 07 lut 2013, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Acha i jeszcze jedno mam pytanie: zauważyłem w którymś z sąsiednich wątków że ktoś zwrócił uwagę innemu koledze że wózków nie montuje się na "Z" tylko prowadnice i jestem ciekaw dlaczego.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2364
- Rejestracja: 29 lis 2015, 00:38
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
A co z faktem, że prowadnice będą naciskane w kierunku z boku a nie z góry? Zdaje się Kolega @adam Fx coś wspominał, że to nieoptymalne rozwiązanie, ale tam chyba chodziło o wałki liniowe, czy tak samo byłoby na wózkach nie wiem.
Dodane 1 minuta 10 sekundy:
Ze względu na sztywność, prowadnice dodatkowo usztywniają płytę pod wrzeciono. Ale nie wiem na ile to się w realu przekłada i czy nie można inaczej usztywnić. Mi się zawsze bardziej podobało rozwiązanie z prowadnicami na krzyżaku, bo wtedy silnik nie musi jeździć z całą zetką. No ale co się podoba to jedno, a praktyka to drugie
Dodane 1 minuta 10 sekundy:
peezeet pisze:Acha i jeszcze jedno mam pytanie: zauważyłem w którymś z sąsiednich wątków że ktoś zwrócił uwagę innemu koledze że wózków nie montuje się na "Z" tylko prowadnice i jestem ciekaw dlaczego.
Ze względu na sztywność, prowadnice dodatkowo usztywniają płytę pod wrzeciono. Ale nie wiem na ile to się w realu przekłada i czy nie można inaczej usztywnić. Mi się zawsze bardziej podobało rozwiązanie z prowadnicami na krzyżaku, bo wtedy silnik nie musi jeździć z całą zetką. No ale co się podoba to jedno, a praktyka to drugie
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 15
- Posty: 155
- Rejestracja: 07 lut 2013, 18:04
- Lokalizacja: Warszawa
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Dzięki. z tym nie powinno być problemu. Mnie się wydaje też że ten układ ma kilka zalet. Pierwsza główna - skrócenie dźwigni zwiększa sztywność.MiziAir pisze:10 lip 2019, 21:48Jak dobrze poradzisz sobie z wyprowadzeniem geometrii w takim układzie, to nie widzę przeciwwskazań.
Dodane 10 minuty 51 sekundy:
Avalyah pisze:A co z faktem, że prowadnice będą naciskane w kierunku z boku a nie z góry? Zdaje się Kolega @adam Fx coś wspominał, że to nieoptymalne rozwiązanie, ale tam chyba chodziło o wałki liniowe, czy tak samo byłoby na wózkach nie wiem.
No właśnie nie wiem jak jest dokładnie zbudowany wózek i w jakich kierunkach najlepiej przenosi obciążenia. A z drugiej strony to co mówisz
chyba tak do końca nie występuje również w konwencjonalnym układzie bo w zależności od kierunku frezowania to raz większe obciążenie jest na jedną a raz na drugą prowadnicę i za pewne wektor tego obciążenia nie jest idealnie prostopadły do prowadnicy czy wózka?
A jeszcze jak się frezuje wzdłuż osi X to podobne boczne obciążenie nie występuje na prowadnice osi Y?
Ostatnio zmieniony 10 lip 2019, 22:12 przez peezeet, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 54
- Rejestracja: 27 lip 2011, 21:47
- Lokalizacja: LLB/LPU
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Moim zdaniem dystans "r" powinien być mierzony od wózków do osi wrzeciona a nie od osi belki do wrzeciona.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 779
- Rejestracja: 31 mar 2017, 23:04
- Lokalizacja: Kraków
Re: Pomoc w wyborze układu konstrukcji.
Rozwiązanie takie faktycznie jest ze względu na sztywność ale nie chodzi tutaj o to że prowadnica usztywnia a o to, że jeśli dasz prowadnice na krzyżak to wtedy wrzeciono jest wiotkie (niezależnie od aktualnej pozycji). W przypadku prowadnic na zetce im wyżej podniesione wrzeciono tym sztywność jest większa bo mniejsza jest odległość między frezem a wózkiem. To rozwiązanie jest po prostu optymalniejsze.