Ale to przecież w żaden sposób nie wpłynie na przekaszanie bramy. Dwa silniki na jedną śrubę to chyba tylko do dużych obciążeń... inaczej sensu nie widzę.
CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
CNC,Dwie śruby pociągowe
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 52
- Rejestracja: 15 sie 2012, 18:05
- Lokalizacja: Kołbiel
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
lepi napisał
Przemieszczenia wywołane skokiem przy starcie są tak małe że na pewno obecność paska nic tu nie zmieni.
Można obliczyć ile wynoszą:
Silnik przy załączaniu wykonuje skok wyrównujący do najbliższego położenia wymuszonego przez sterownik.
Zwykle jest to część kroku jakim sterujemy silnik , bardzo rzadko będzie to pełny krok lub mikrokrok.
Oczywiście może się zdarzyć , że jeden silnik skoczy w lewo a drugi w prawo i przypadkowo będzie to pełny krok lub mikrokrok.
Ale jakie są wartości tych przemieszczeń. ?
Ponieważ nikt nie steruje maszyn pełnym krokiem , przemieszczenie będzie jakimś ułamkiem mikrokroku .
Zakładając że jest mikrokrok 1/4 czyli 800 impulsów na obrót , silnik skoczy maksymalnie o 0,45 stopnia.
Większość maszyn amatorskich wykorzystuje śruby o skoku 5mm więc przemieszczenie spowodowane obrotem śruby o 0,45 stopnia wyniesie 0,00625 mm.
Ponieważ jeden silnik skoczył w prawo a drugi w lewo , przekoszenie bramy wyniesie 0,0125mm.
Chyba można to pominąć , pamiętając że założyliśmy maksymalnie niekorzystne warunki , których
prawdopodobieństwo wystąpienia jest bardzo nikłe.
makaluza napisał
Można zastosować mocniejszy silnik poruszający dwie śruby sprzęgnięte paskiem.
Ten pasek na zabezpieczyć konstrukcję przed odkształceniem przy gubieniu kroków przez jeden z silników.A jak przy załączaniu jeden silnik ustawi się obracając się w prawo a drugi w lewo?
Przemieszczenia wywołane skokiem przy starcie są tak małe że na pewno obecność paska nic tu nie zmieni.
Można obliczyć ile wynoszą:
Silnik przy załączaniu wykonuje skok wyrównujący do najbliższego położenia wymuszonego przez sterownik.
Zwykle jest to część kroku jakim sterujemy silnik , bardzo rzadko będzie to pełny krok lub mikrokrok.
Oczywiście może się zdarzyć , że jeden silnik skoczy w lewo a drugi w prawo i przypadkowo będzie to pełny krok lub mikrokrok.
Ale jakie są wartości tych przemieszczeń. ?
Ponieważ nikt nie steruje maszyn pełnym krokiem , przemieszczenie będzie jakimś ułamkiem mikrokroku .
Zakładając że jest mikrokrok 1/4 czyli 800 impulsów na obrót , silnik skoczy maksymalnie o 0,45 stopnia.
Większość maszyn amatorskich wykorzystuje śruby o skoku 5mm więc przemieszczenie spowodowane obrotem śruby o 0,45 stopnia wyniesie 0,00625 mm.
Ponieważ jeden silnik skoczył w prawo a drugi w lewo , przekoszenie bramy wyniesie 0,0125mm.
Chyba można to pominąć , pamiętając że założyliśmy maksymalnie niekorzystne warunki , których
prawdopodobieństwo wystąpienia jest bardzo nikłe.
makaluza napisał
Przekaszanie bramy przy jednej śrubie wystąpi zawsze i to niezależnie od jej średnicy .A czemu nie jedna (grubsza) śruba i dwa silniki na obu krańcach ?
Można zastosować mocniejszy silnik poruszający dwie śruby sprzęgnięte paskiem.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 1563
- Rejestracja: 09 lip 2012, 20:34
- Lokalizacja: Poznań
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
Nie chodzi o przemieszczenie liniowe a katowe. Pasek pozwoli na obrot kazdego silnika w przecownym kierunku czy nie? O ten krok na starcie?
Albo inaczej. Gdy jeden silnik traci synchronizacje to jego moment jest bliski zeru. Wtedy pasek musi przeniesc caly moment z drugiego silnika. A jak da rade to po co dwa silniki? Takie teoretyczne rozwzania bo nie widze przewagi nad jednym silnikiem i napedem paskiem.
Albo inaczej. Gdy jeden silnik traci synchronizacje to jego moment jest bliski zeru. Wtedy pasek musi przeniesc caly moment z drugiego silnika. A jak da rade to po co dwa silniki? Takie teoretyczne rozwzania bo nie widze przewagi nad jednym silnikiem i napedem paskiem.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
lepi napisał
Ten teoretyczny skok 0,45 stopnia "zginie" w niedokładnościach , luzach , rozciagliwości paska itp.
Trzeba pamiętać że obrót 0,45 jest minimalny mimo ,że wyliczony został przy ekstremalnych założeniach które w praktyce będą ułamkiem.
Wracając do paska , musi przenieść cały moment silnika .
To zależy od dokładności i paska , dokładności współpracujących kółek i precyzji wykonania maszyny.Nie chodzi o przemieszczenie liniowe a katowe. Pasek pozwoli na obrot kazdego silnika w przecownym kierunku czy nie? O ten krok na starcie?
Ten teoretyczny skok 0,45 stopnia "zginie" w niedokładnościach , luzach , rozciagliwości paska itp.
Trzeba pamiętać że obrót 0,45 jest minimalny mimo ,że wyliczony został przy ekstremalnych założeniach które w praktyce będą ułamkiem.
Wracając do paska , musi przenieść cały moment silnika .
Bo takie rozwiązanie jest prostsze i częściej jest spotykane w amatorskich konstrukcjach.A jak da rade to po co dwa silniki?
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 1342
- Rejestracja: 13 sie 2004, 13:58
- Lokalizacja: warszawa
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
Przy wyborze wariantu liczy się jeszcze rachunek ekonomiczny - mniej podzespołów nie oznacza taniej.
Do maszyny którą buduje Kol welesoft w zupełności wystarczy zestaw cnc z alleg....który kosztuje 1500 zł , wtedy w osi "Y" będą pracowały dwa silniki po 4 Nm , śruby sprzęgnięte paskiem.

Można oczywiście zastosować większy silnik, Nema32 - 8 Nm i napędzać obie śruby "Y" za pośrednictwem paska.
Koszt: zestaw cnc dla osi "X , Z" ok. 850 zł + dla osi "Y" silnik Nema32 - 8 Nm + sterownik +zasilacz , koszt ok. 750zł.
Razem 1600 zł , czyli dokładamy do interesu 100 zł.
Odrębny zasilacz 60-70V jest potrzebny ponieważ napięcie 40-45V wystarczające dla silników Nema24 będzie za niskie dla silnika Nema32. Silnik będzie "leniwy" i mało dynamiczny.
W przypadku stosowania dwóch silników "Y" , należy w setupie Mach3 ustawić równoległą pracę - takie same sekwencje impulsów dla obu sterowników "Y"
Do maszyny którą buduje Kol welesoft w zupełności wystarczy zestaw cnc z alleg....który kosztuje 1500 zł , wtedy w osi "Y" będą pracowały dwa silniki po 4 Nm , śruby sprzęgnięte paskiem.

Można oczywiście zastosować większy silnik, Nema32 - 8 Nm i napędzać obie śruby "Y" za pośrednictwem paska.
Koszt: zestaw cnc dla osi "X , Z" ok. 850 zł + dla osi "Y" silnik Nema32 - 8 Nm + sterownik +zasilacz , koszt ok. 750zł.
Razem 1600 zł , czyli dokładamy do interesu 100 zł.
Odrębny zasilacz 60-70V jest potrzebny ponieważ napięcie 40-45V wystarczające dla silników Nema24 będzie za niskie dla silnika Nema32. Silnik będzie "leniwy" i mało dynamiczny.
W przypadku stosowania dwóch silników "Y" , należy w setupie Mach3 ustawić równoległą pracę - takie same sekwencje impulsów dla obu sterowników "Y"
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
- Lokalizacja: Radom
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
Losowe ustawienie silników przy starcie (czyli np. jeden pójdzie krok w jedną stronę, drugi w drugą) to w praktyce żaden problem. Przekoszenie z tego powodu i tak będzie nie większe niż 0,05mm. Groźne jest co innego, policzmy: załóżmy, że mamy śrubę 1605. Silnik 4Nm na promieniu 8mm działa siłą 500N. Przełożenie na śrubie wyjdzie około 10, więc silnik będzie pchał bramę z siłą 5000N (w praktyce nieco mniej z powodu sprawności takiego napędu). Ale jeśli jeden silnik stanie z dowolnego powodu, np. urwanie przewodu, awaria sterownika, to nawet 4000N działające na drugim końcu może spowodować pogięcie konstrukcji. A jeśli przewód dir przy jednym sterowniku się urwie, to w ogóle masakra, bo może dojść do sytuacji, że silniki będą ciągnąć w przeciwne strony. Dlatego właśnie wspominane wcześniej dwie zębatki i pasek łączący obie śruby są bardzo wskazane. Jeśli koła będą miały wspomniane 60 zębów, to nawet pasek HTD 3M o szerokości 9mm da radę. Przy normalnej pracy praktycznie przez cały czas będzie biegał "luzem", a w sytuacji awaryjnej te 140N go nie zerwie, a o to tylko chodzi.
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 59
- Rejestracja: 12 lut 2008, 19:28
- Lokalizacja: Śmigno/Tarnów
Re: CNC-Dwie śruby pociągowe w osi Y. Jak zasilić NEMA24
Dlatego warto zainwestować w serwa lub krokowe z sprzężeniem zwrotnym. Wtedy do takiej sytuacji nie dojdzie, wystarczy wpisać w alarm na sterowniku e-stopa i po kłopocie.ajt pisze: ↑14 lut 2019, 08:23Losowe ustawienie silników przy starcie (czyli np. jeden pójdzie krok w jedną stronę, drugi w drugą) to w praktyce żaden problem. Przekoszenie z tego powodu i tak będzie nie większe niż 0,05mm. Groźne jest co innego, policzmy: załóżmy, że mamy śrubę 1605. Silnik 4Nm na promieniu 8mm działa siłą 500N. Przełożenie na śrubie wyjdzie około 10, więc silnik będzie pchał bramę z siłą 5000N (w praktyce nieco mniej z powodu sprawności takiego napędu). Ale jeśli jeden silnik stanie z dowolnego powodu, np. urwanie przewodu, awaria sterownika, to nawet 4000N działające na drugim końcu może spowodować pogięcie konstrukcji. A jeśli przewód dir przy jednym sterowniku się urwie, to w ogóle masakra, bo może dojść do sytuacji, że silniki będą ciągnąć w przeciwne strony.
A dwie krańcówki dla ustawienia bramy przy bazowaniu.