Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
orzelgorskiego
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
Lokalizacja: polska

Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#1

Post napisał: orzelgorskiego » 14 lut 2018, 10:20

Witam,

Jaka jest max. predkosc dla przekladni lancuchowej? Potrzebuje przeniesc naped z silnika 15kW, ktorego walek obraca sie z predkoscia ok 1500rpm na maszyne ktorej predkosc bedzie wynosila 500rpm.

Czy to nie jest za szybko na przekladnie lancuchowa?

Dziekuje za pomoc
Tomek




atlc
Posty w temacie: 3

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#2

Post napisał: atlc » 14 lut 2018, 10:34

Taka podpowiedź: rozrząd łańcuchowy w silnikach spalinowych. Obroty znacznie większe.

Jest jedno ale - patrz na prędkość liniową łańcucha czy pasa, a nie na obroty koła. Odrywasz się w tym zagadnieniu od średnicy kół, a tak nie można.

No i czemu nie pasy zębate lub klinowe/wielorowkowe?


Autor tematu
orzelgorskiego
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
Lokalizacja: polska

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#3

Post napisał: orzelgorskiego » 14 lut 2018, 20:49

Dziękuję za szybka odpowiedź.
Sprawdziłem obliczenia na pasek klinowy zwykłego typu i potrzebuje aż ok 12 pasków do przeniesienia napędu, dlatego pomyślałem o przekładni łańcuchowej. Przenosi ona większe siły niż przekładnia pasowa. Nie sprawdzałem jednak pasów zębatych i wielorowkowych.


atlc
Posty w temacie: 3

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#4

Post napisał: atlc » 14 lut 2018, 20:56

Co to jest "pasek klinowy zwykłego typu"?
Wybacz, ale chyba źle liczyłeś albo chciałeś użyć zbyt małych pasków.
Dla pasków klinowych (dobrze dobranych, poprawnie zamontowanych i z jednej serii) 15 kW przy tych obrotach to jest NIC. Przemysł jak długi i szeroki paskami klinowymi stoi.
Jest poradnik konstruktora dawnego Stomilu Sanok, zaglądałeś?


Autor tematu
orzelgorskiego
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 3
Posty: 31
Rejestracja: 19 lip 2017, 21:43
Lokalizacja: polska

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#5

Post napisał: orzelgorskiego » 15 lut 2018, 22:25

Pasek klinowy.png
Liczyłem przy użyciu inventora, prawdopodobne, użyłem za małego rozmiaru paska :) 8 x 13

Dodane 53 sekundy:
Dziękuje atlc za pomoc.

Awatar użytkownika

Petroholic
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 2688
Rejestracja: 08 gru 2015, 12:23
Lokalizacja: Lublin
Kontakt:

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#6

Post napisał: Petroholic » 15 lut 2018, 22:40

Najmocniejszy jest chyba typ E (23x40) ale one przeważnie bardzo długie są...


atlc
Posty w temacie: 3

Re: Predkosc maksymalna kol zebatych - przekladania lancuchowa

#7

Post napisał: atlc » 15 lut 2018, 23:27

Nie ma za co.
Generalnie zacząłby tak:
Inventora odłożyłbym na później, za to zajrzał do poradnika stomil-u i popatrzył na minimalne i zalecane średnice kół dla poszczególnych pasów.
Policz wielkość większego koła (u Ciebie średnica 3 razy większa od średnicy zalecanej dla danego pasa- mniejsze koło wyląduje na wale silnika) i zastanów się czy ten rozmiar jest dla Ciebie:
- możliwy do zmieszczenia w maszynie
- realny kosztowo i wykonawczo
Tak wybierasz wstępnie profil pasa i dopiero liczysz ile tych pasów trzeba, jeśli ilość nie jest przesadnie duża, to pas masz wybrany.
Jeśli pasów dalej wychodzi za dużo, to trzeba zweryfikować założenia co do rozmiaru kół- przy czym pamiętaj, że za małe koło szybko przyczyni się do zniszczenia pasa, bo będzie nadmiernie przeginany i rozciągany.
Jeżeli koła nie mogą być mimo to większe, to trzeba myśleć o pasach wielorowkowych (to nie to samo co zespolone), pasy te są cienkie a co za tym idzie minimalne średnice kół dla nich są znacznie mniejsze.

Nie skracaj nadmiernie odległości między osiami kół- drastycznie zmniejszysz kąt opasania na mniejszym kole, co zaowocuje szybkim zużyciem pasa i koła.

Ps. W poradniku jest nawet wykres z którego możesz odczytać zalecany profil pasa przy danych obrotach i mocy.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”