Przekaznik czasowy silnika
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 163
- Rejestracja: 19 sty 2017, 17:37
- Lokalizacja: Kraków
Przekaznik czasowy silnika
Witam
Mam do Was pytanie. Przegladam schemat elektryczny maszyny i zastanowiła mnie 1 rzecz, jest motoreduktor zasilany 3 fazy i sterowany przez przekaźnik czasowy MPC-A07-U240-208, nastawa TA-1s. I tutaj jest moje pytanie, jaką rolę pełni ten przekaźnik, skoro nie jest to przełącznik gwiazda-trójkąt?
Mam do Was pytanie. Przegladam schemat elektryczny maszyny i zastanowiła mnie 1 rzecz, jest motoreduktor zasilany 3 fazy i sterowany przez przekaźnik czasowy MPC-A07-U240-208, nastawa TA-1s. I tutaj jest moje pytanie, jaką rolę pełni ten przekaźnik, skoro nie jest to przełącznik gwiazda-trójkąt?
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 309
- Rejestracja: 20 cze 2014, 15:02
- Lokalizacja: Bielawa
Re: Przekaznik czasowy silnika
Ktoś ma zapasową kryształową kulę? Bo moja się zbiła...
Opisz co to za maszyna, od czego ten motoreduktor, w jakim układzie pracuje, schematy wstaw.
Opisz co to za maszyna, od czego ten motoreduktor, w jakim układzie pracuje, schematy wstaw.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 163
- Rejestracja: 19 sty 2017, 17:37
- Lokalizacja: Kraków
Re: Przekaznik czasowy silnika
tutaj zdjecie schematu elektrycznego: 
Jest to motoreduktor z czujnikiem impulsowym oraz licznikiem do zadawania określonej liczby obrotów wału

Jest to motoreduktor z czujnikiem impulsowym oraz licznikiem do zadawania określonej liczby obrotów wału
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1264
- Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Przekaznik czasowy silnika
Takie opóźnienie jest potrzebne w przypadku, kiedy do startu np. wrzeciona jest wymagane spełnienie kilku warunków, jak choćby zamknięcie osłon, sprawdzenie ciśnienia hydrauliki, ciśnienia smarowania wrzeciennika itp. Chodzi o to, że maszyna (zwłaszcza z tych starszych, czytaj wolniejszych) po wciśnięciu przycisku start chce uruchomić wrzeciono, ale zanim to zrobi musi sprawdzić czy są te wszystkie potrzebne do tego sygnały. Czasami może być tak, że (w zależności od tego jak jest napisane PLC) sygnał o starcie wrzeciona wychodzi równolegle z sygnałem sprawdzającym i bez tej czasówki maszyna mogłaby wyrzucać błędy od wrzeciona, które ruszyło zanim zostały sprawdzone warunki bezpieczeństwa. Tą czasówką maszyna daje sobie czas na ich sprawdzenie zanim silnik zacznie się obracać. To oczywiście tylko przykład, czasami jest tak że nawet konstruktor nie wie po co wstawił niektóre rzeczy 
Pozdrawiam.

Pozdrawiam.
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 67
- Rejestracja: 22 kwie 2012, 17:18
- Lokalizacja: gdzieś koło Żywca
Re: Przekaznik czasowy silnika
Na pierwszy rzut oka ten schemat wydał mi się niekonsekwentny albo niekompletny
- brak wyłącznika głównego (S-1 wyłącza silnik - sterowanie nadal jest pod napięciem)
-licznik zasilany jest cały czas a więc nie ma stanów przejściowych ( zazwyczaj milisekundy) zaraz po załączeniu zasilania
- po co więc zwłoka po ręcznym uruchomieniu silnika? (tylko ręczny start jest możliwy; S-3 przy zezwoleniu z CU-1: styki 3/4)
Jednak wydaje mi się że ta zwłoka ma uzasadnienie - gdyby ktoś ponownie załączył silnik zaraz po osiągnieciu zadanej liczby obrotów to układ i tak da 1 sekundę czasu na ewentualne mechaniczne ustabilizowanie sie układu. Widocznie takie jest potrzebne. Nie wiem co napędza ten motoreduktor więc jestem otwarty na każde uwagi i poprawki.
- brak wyłącznika głównego (S-1 wyłącza silnik - sterowanie nadal jest pod napięciem)
-licznik zasilany jest cały czas a więc nie ma stanów przejściowych ( zazwyczaj milisekundy) zaraz po załączeniu zasilania
- po co więc zwłoka po ręcznym uruchomieniu silnika? (tylko ręczny start jest możliwy; S-3 przy zezwoleniu z CU-1: styki 3/4)
Jednak wydaje mi się że ta zwłoka ma uzasadnienie - gdyby ktoś ponownie załączył silnik zaraz po osiągnieciu zadanej liczby obrotów to układ i tak da 1 sekundę czasu na ewentualne mechaniczne ustabilizowanie sie układu. Widocznie takie jest potrzebne. Nie wiem co napędza ten motoreduktor więc jestem otwarty na każde uwagi i poprawki.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1264
- Rejestracja: 15 sie 2017, 08:03
- Lokalizacja: Podkarpacie
Re: Przekaznik czasowy silnika
Odnośnie samego schematu jest on rzeczywiście opracowany conajmniej dziwnie. Najdziwniejsze jest to, że całe sterowanie pracuje na jednym tylko potencjale, +24V, bez udziału masy.
W takiej konfiguracji nie ma prawa działać.
Pozdrawiam.
W takiej konfiguracji nie ma prawa działać.
Pozdrawiam.
-
- Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 67
- Rejestracja: 22 kwie 2012, 17:18
- Lokalizacja: gdzieś koło Żywca
Re: Przekaznik czasowy silnika
Jak mogłem to przeoczyć

No oczywiści - sterowanie wisi na jednym potencjale bez podlączonej masy do (-) zasilacza i jeszcze zwarty potencjał wspólny z (+) zasilacza.
To chyba jednak pomyłka przy rysowaniu bo sama idea jest raczej OK.