Prośba o poradę

ArtCAM, ArtCAM Express, ArtCAM Insignia, ArtCAM Pro
Awatar użytkownika

Autor tematu
senio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1459
Rejestracja: 25 maja 2006, 14:39
Lokalizacja: koło.wlkp

#21

Post napisał: senio » 15 sie 2016, 20:53

Dzięki wielkie za pomoc. Jest jeden mały problem. Ten łuk

Obrazek

Jego trzeba zrobić bez uskoku od głównej części i nie schodzi do zera na końcu tylko ma grubość 4,5mm. Pozostałe wymiary są przy rysunku jaki narysowałem. Nie wyszło mi ostre zdjęcie ale widać o co chodzi

Obrazek

Tak że ten łuk przechodzi z okładziny na łuk cały bez uskoków i na końcu ma 4,5mm pionowo na dół. I tak tego nie da się wyrysować pod idealne frezowanie bo trzeba by jakiś skan 3D zrobić. Ale można doszlifować drobiazgi i to już nie będzie problem.

Na prawej można zaznaczyć wektory a na lewej nie można albo nie potrafię. A chyba do obróbki to trzeba zaznaczyć. Nie znam się na 3D zupełnie więc nie bijcie a wytłumaczcie.

Powiedzcie jeszcze jaką operacją mam zaprogramować trajektorię z 3D.



Tagi:


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#22

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 21:50

Dolce pisze:Jeśli się nie mylę to plik zapisany jako 16 bitowy obraz tiff zawiera jakieś dodatkowe informacje oprócz "czystej" bitmapy, coś na wzór pliku rfl.
To nie do końca tak.
Otóż TIF, to format bitmapy jak każdy inny, ale ma możliwość zapisu różnej informacji o kolorze, więc jeśli zapiszemy plik do postaci 8-bitowej, to otrzymamy 256 odcieni (lub kolorów), a jak w 16-bitowej skali, to tych odcieni będzie już 65000.
Inaczej pisząc, jeśli narysujesz sobie np. kwadrat i podzielisz go na 8 kolorów/odcieni w postaci pasków, to każdy pasek będzie reprezentował inną wysokość przy założeniu, że będzie przyszłym reliefem, więc niejako zobaczymy te "schodki" na reliefie, czyli rzeczone "prążki" o których wspominałeś.
Ten sam kwadrat, podzielony na np. 32 paski, też będzie miał "prążki", ale że są upakowane znacznie gęściej, to różnica wysokości "schodków" będzie znacznie mniejsza, więc "schodków" już nie zobaczymy.
Powyższe, to i tak w skrócie.

Dolce pisze:czy plik tiff zapisany jako 16 bitowy obraz należy ładować na uprzednio przygotowany, nowy model któremu ustala się nie tylko wymagany rozmiar ale i rozdzielczość ? Czy program nie potrafi zoptymalizować samodzielnie rozdzielczości modelu w zależności od "wagi" ładowanego pliku tiff ?
Rozmiar modelu nie ma znaczenia, bo w każdej chwili można go zmienić, a zmieniając rozmiar modelu, skalowane jest absolutnie wszystko oprócz ...... rozdzielczości właśnie.
Natomiast tzw. "waga" pliku (tu TIF) nie ma zupełnie nic wspólnego z rozdzielczością modelu w Artcamie. Krótko mówiąc/pisząc, Program nie posiada jakiegoś automatu i ...... słusznie.
Dolce pisze: To nie jest jakiś problem ale staram się zrozumieć czemu w dobie wszechobecnej automatyzacji tu twórcy artcama pozostawili całkowitą dowolność użytkownikowi.
Dla mnie to ZALETA, a nie wada.
Po prostu lubię mieć wpływ na to co robi program.
Poza tym, wyobraź sobie, że jakiś automat "wie lepiej" od Ciebie co jest dla Ciebie lepsze i w efekcie zamiast reliefu o wymiarach (rozdzielczości .itp) jakie chcesz, otrzymasz taki wynik jaki zaproponował (a właściwie wymusił) automat i koniec, czyli nic już dalej z tym zrobić nie można.

Dolce pisze:A jeśli chodzi o stl. Jeśli dobrze zrozumiałem to jakość takiego pliku, utworzonego z uprzednio wykonanego w artcam reliefu a następnie zapisanego w wyniku triangulacji do stl, zależy od pierwotnej rozdzielczości artcamowskiego reliefu ? Czyli w tym przypadku artcam, wykonując triangulację, optymalizuje siatkę trójkątów i raczej nie ma sensu cokolwiek kombinować z limitami rozmiaru trójkątów ?
Wydaje mi się (bo tego nie wiem), że Artcam niczego nie optymalizuje, tylko trianguluje "jak leci", przy czym jakąś tam kontrolę (minimalną) jednak mamy, bo można ustalić limit rozmiarów trójkątów, czyli jeśli puścimy w samopas Artcam-owy algorytm triangulujący, to tam gdzie są duże płaskie powierzchnie, będzie on tworzył duże trójkąty, a tam gdzie mniejsze, będą mniejsze i w efekcie na dużych powierzchniach będzie widać załamania/kąty/wierzchołki tych trójkątów, a to nie wygląda zbyt pięknie, ale waga pliku znacząco spada.
Natomiast korzystając z limitu rozmiaru trójkątów, sami określamy, że trójkąt nie może przekroczyć zadanego przez nas wymiaru i w efekcie, na dużych płaskich powierzchniach mamy tych trójkątów znacznie więcej, więc i odwzorowanie tej powierzchni jest lepsze, ale .... waga pliku wynikowego wzrasta.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#23

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 21:55

Dziękuje Ci za kolejne wyjaśnienia Lajosz.
Jeśli chodzi o ten tiff 16 bit to zdziwiło mnie, że po załadowaniu tej warstwy na nowy model od razu był widoczny relief. Wystarczyło zeskalować jego do odpowiedniej wysokości. Myślałem, że podobnie jak w przypadku poprzedniego pliku tiff, zapisanego jako bitmapa, trzeba będzie dopiero utworzyć relief. Z ciwkawości próbowałem tej sztuczki z wcześniejszym plikiem i nic, trzeba tworzyć relief i koniec. Dlatego pomyślałem, że ten obraz 16 bitowy zawiera jeszcze jakieś dodatkowe informacje.

Senio, nic nie szkodzi, i tak po pierwszym wykonaniu uchwytów najprawdopodobniej będziesz musiał robić korekty. Trochę nadlałem to zakończenie :
Obrazek
Możesz wykonać uchwyt na kawałku mdf. Zobaczymy efekt i ewentualnie będziemy dłubać dalej. Mnie przez najbliższy tydzień nie będzie ale jest prawdopodobne, że Pan Lajosz Ci pomoże i dokończy "dzieło".
Załączam tiff powyższego, może się przyda :
uchwyty v2
Ostatnio zmieniony 15 sie 2016, 22:04 przez Dolce, łącznie zmieniany 1 raz.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#24

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 21:59

@Dolce

Tylko nie Pan :mrgreen:

Awatar użytkownika

Autor tematu
senio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1459
Rejestracja: 25 maja 2006, 14:39
Lokalizacja: koło.wlkp

#25

Post napisał: senio » 15 sie 2016, 22:02

Dolce pisze: Załączam tiff powyższego, może się przyda :
A możesz jak poprzednio załączyć plik *.art. Dla mnie coś innego jest za trudne. Ten poprzedni art wczytuje i jest poprawnie.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#26

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 22:08

No proszę, plik art się otwiera. Domyślam się nawet dlaczego.
Załączam plik :
Uchwyty v2 art :
Musisz opracować Trajektorie 3D. Przechodzisz do zakładki Trakejtorie 3D i wybierasz Utwórz Trajektorię Obróbki Reliefu. Tam musisz podać odpowiednie parametry frezu itp.

Pan Lajosz w pełni zasługuje na ten tytuł choć oczywiście żartowałem. Jesteś kopalnią wiedzy ale nie to jest najistotniejsze a fakt, że chce Ci się systematycznie, już od kilku lat pomagać ludziom na forum. To naprawdę rzadko spotykana cecha.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 8
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#27

Post napisał: lajosz » 15 sie 2016, 22:20

Dolce pisze:Jeśli chodzi o ten tiff 16 bit to zdziwiło mnie, że po załadowaniu tej warstwy na nowy model od razu był widoczny relief. Wystarczyło zeskalować jego do odpowiedniej wysokości. Myślałem, że podobnie jak w przypadku poprzedniego pliku tiff, zapisanego jako bitmapa, trzeba będzie dopiero utworzyć relief. Z ciwkawości próbowałem tej sztuczki z wcześniejszym plikiem i nic, trzeba tworzyć relief i koniec. Dlatego pomyślałem, że ten obraz 16 bitowy zawiera jeszcze jakieś dodatkowe informacje.
Zaraz, zaraz .... tu jest małe nieporozumienie.
Otóż tak jeden plik TIF (ten pierwszy który utworzyłeś) jak i drugi (16-bit) , to tylko bitmapy i nic więcej.
Zapewniam, że obydwa zachowuję się identycznie, niezależnie od tego w jaki sposób są ładowane do Artcama.
Jedyna różnica między nimi, to różnica gradacji odcieni szarości.

Awatar użytkownika

Autor tematu
senio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 9
Posty: 1459
Rejestracja: 25 maja 2006, 14:39
Lokalizacja: koło.wlkp

#28

Post napisał: senio » 15 sie 2016, 22:22

Dolce pisze:Musisz opracować Trajektorie 3D. Przechodzisz do zakładki Trakejtorie 3D i wybierasz Utwórz Trajektorię Obróbki Reliefu. Tam musisz podać odpowiednie parametry frezu itp.
Doszedłem już do tego. Jest OK symulacja przechodzi. Zrobię testy i zobaczymy co wyjdzie. Wierzę że będzie ok , a reszta to pilniczek, papier i ręczna robótka. Spokojnie da się to już wtedy dopracować. Jak wyjdzie dobrze już finalna wersja, wrzucę fotkę jak wygląda. Tym czasem dzięki za pomoc.


Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#29

Post napisał: Dolce » 15 sie 2016, 22:32

No i znowu dałem plamę. Faktycznie, załadowanie obu plików poprzez Relief na nowy model powoduje utworzenie się reliefu.
Jedynie próba załadowania tiff 16bit poprzez bitmape kończy się informacją o nie obsługiwaniu formatu :

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „ArtCAM”