Sprzęgło kłowe TUM35

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

Autor tematu
kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

Sprzęgło kłowe TUM35

#1

Post napisał: kajpa » 18 lut 2016, 08:10

Witam,

W tokarce, którą posiadam (TUM35) wał silnika z resztą reduktora połączony jest sprzęgłem kłowym. Od strony silnika wystają trzpienie na których założone są pierścionki z twardej gumy/plastiku. W czasie przeglądu okazało się, że są one sparciałe popękane. Chciałbym je dorobić, ale nie wiem z jakiego materiału, więc tu pytanie do kolegów co to może być, albo co się nadaje to wyżej wymienionych zastosowań. Najlepiej jak by to było łatwo dostępne w wałkach i w małych ilościach. Parę fotek pokazujących jak to wygląda:

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek



Tagi:


GABE
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 230
Rejestracja: 15 sty 2014, 18:57
Lokalizacja: Tomaszów Maz.

#2

Post napisał: GABE » 20 lut 2016, 22:39

Też zastanawiałem się z czego to może być zrobione w mojej tokarce, ale raczej nie z gumy tylko z jakiegoś poli-cośtam, ale czy w tamtych czasach w PRL-u znali już takie tworzywa?

Awatar użytkownika

ONATOS
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 607
Rejestracja: 07 kwie 2008, 21:41
Lokalizacja: Bedzin

#3

Post napisał: ONATOS » 20 lut 2016, 23:03

A może by tak dopasować, tymczasowo, oringi ??? :???:


robertwrr
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 104
Rejestracja: 07 lut 2015, 14:08
Lokalizacja: Dzierżoniów
Kontakt:

#4

Post napisał: robertwrr » 20 lut 2016, 23:10

Można zrobić z gumy olejoodpornej albo z krążków skórzanych stosowaliśmy takie rozwiązanie na wentylatorach a silniki miały po 50kw więc siły były potężne i wytrzymywało .

Awatar użytkownika

kubaspec
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 206
Rejestracja: 16 lip 2011, 23:00
Lokalizacja: mazowieckie

#5

Post napisał: kubaspec » 20 lut 2016, 23:30

Ja robiłem z przewodu ciśnieniowego i chodzi juz długo bez awarii nie ma tez jakichkolwiek drgań ani hałasów wiec sprawdza się :) są tez przewody zbrojone silikonowe bardziej elastyczna niż zwykłe :wink:


Autor tematu
kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#6

Post napisał: kajpa » 22 lut 2016, 10:58

ONATOS
A może by tak dopasować, tymczasowo, oringi ?
Wydaje mi się, że oringi będą, stanowczo zbyt miękkie do tego celu.

robertwrr
Można zrobić z gumy olejoodpornej albo z krążków skórzanych stosowaliśmy takie rozwiązanie na wentylatorach a silniki miały po 50kw więc siły były potężne i wytrzymywało .
Można to wykonać z odpowiedniej gumy. Jednak najlepiej jak by materiałem wyjściowym był wałek, a nie arkusze, bo można by to było szybko obrobić na tokarce.

kubaspec
Ja robiłem z przewodu ciśnieniowego i chodzi juz długo bez awarii nie ma tez jakichkolwiek drgań ani hałasów wiec sprawdza się
No to już jakiś trop zamiennika. Muszę przeszukać swoje zasoby i zobaczyć czy coś się nada.

Pytanie tylko jaka powinna być twardość tego materiału. U mnie te elementy, są bardzo twarde, praktycznie jak tworzywo sztuczne. Nie wiem tylko, czy były takie od nowości, czy czas zrobił swoje. Druga sprawa, fabryka wykoanała te elementy w formie pierścionków, a nie jednolitej tulejki - pytanie dlaczego?

Awatar użytkownika

kubaspec
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 2
Posty: 206
Rejestracja: 16 lip 2011, 23:00
Lokalizacja: mazowieckie

#7

Post napisał: kubaspec » 22 lut 2016, 17:55

u mnie tez były jakieś pierścionki ale pojedyncze a wężyk założyłem po całości


Autor tematu
kajpa
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 210
Rejestracja: 26 cze 2013, 17:04
Lokalizacja: Częstochowa

#8

Post napisał: kajpa » 23 lut 2016, 09:06

Trochę poszperałem, i dowiedziałem się, że fabryczne sprzęgła kłowe np. takie jak to (bardzo podobne do mojego, pewnie wykonane wg jakiejś normy):

LINK

, wyposażone są w elementy elastyczne wykonane z poliuretanu. Można go kupić, bez problemu w wałkach np. tutaj:

LINK

także na chwilę obecną problem rozwiązany. Dzięki wszystkim za pomoc.
Dodam jeszcze, że prawidłowa nazwa tego sprzęgła wg literatury to sprzęgło palcowe. Zamiast poliuretanu można, też użyć gumy NBR, o twardości powyżej 70 Sh A.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”