Silnik krokowy - moment a prędkość
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
- Lokalizacja: Tarnów
Silnik krokowy - moment a prędkość
Witam,
Przeczytałem w swoim życiu już sporo o silnikach krokowych ich budowie i sterowaniu, lecz ktoś mnie kiedyś zapytał dlaczego jego moment maleje wraz z wzrostem obrotów i nie potrafiłem na to odpowiedzieć.
Jeśli odpowiedź na moje pytanie znajduje się w któryś z zamieszczonych postów w dziale to proszę wybaczyć ale nie znalazłem... ;/
Przeczytałem w swoim życiu już sporo o silnikach krokowych ich budowie i sterowaniu, lecz ktoś mnie kiedyś zapytał dlaczego jego moment maleje wraz z wzrostem obrotów i nie potrafiłem na to odpowiedzieć.
Jeśli odpowiedź na moje pytanie znajduje się w któryś z zamieszczonych postów w dziale to proszę wybaczyć ale nie znalazłem... ;/
Tagi:
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
- Lokalizacja: Radom
Czy odpowiedź jest w postach, tego nie wiem, ale spróbuję na pytanie odpowiedzieć tak:
Uzwojenia faz silnika, z elektrycznego punktu widzenia, są cewkami. Cewka ma to do siebie, że jeśli zasilimy ją jakimś napięciem, to natężenie prądu płynącego przez nią narasta stopniowo od zera do jakiejś wartości ustalonej. Dopiero wtedy jak prąd osiągnie określoną wartość (podawaną zwykle w parametrach silnika, jako prąd znamionowy fazy), moment będzie równy maksymalnemu.
Tymczasem, gdy silnik się szybko kręci, to ledwie prąd w jednym uzwojeniu osiągnie ułamek wartości maksymalnej, już trzeba zrobić kolejny krok, czyli wyłączyć jedną fazę i włączyć kolejną. Więc im szybciej silnik się kręci, tym mniejszą wartość osiąga natężenie prądu i tym samym tym mniejszy jest moment.
Właśnie dlatego sterownik jest zwykle zasilany dużo większym napięciem, niż napięcie znamionowe silnika. Większe napięcie to szybszy wzrost prądu w uzwojeniach, tym samym większy moment przy danej prędkości. Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.
Oczywiście sterownik dba również o to, by natężenie prądu nie było zbyt duże, gdy silnik kręci się wolno lub stoi w miejscu.
Uzwojenia faz silnika, z elektrycznego punktu widzenia, są cewkami. Cewka ma to do siebie, że jeśli zasilimy ją jakimś napięciem, to natężenie prądu płynącego przez nią narasta stopniowo od zera do jakiejś wartości ustalonej. Dopiero wtedy jak prąd osiągnie określoną wartość (podawaną zwykle w parametrach silnika, jako prąd znamionowy fazy), moment będzie równy maksymalnemu.
Tymczasem, gdy silnik się szybko kręci, to ledwie prąd w jednym uzwojeniu osiągnie ułamek wartości maksymalnej, już trzeba zrobić kolejny krok, czyli wyłączyć jedną fazę i włączyć kolejną. Więc im szybciej silnik się kręci, tym mniejszą wartość osiąga natężenie prądu i tym samym tym mniejszy jest moment.
Właśnie dlatego sterownik jest zwykle zasilany dużo większym napięciem, niż napięcie znamionowe silnika. Większe napięcie to szybszy wzrost prądu w uzwojeniach, tym samym większy moment przy danej prędkości. Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.
Oczywiście sterownik dba również o to, by natężenie prądu nie było zbyt duże, gdy silnik kręci się wolno lub stoi w miejscu.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 2
- Posty: 7
- Rejestracja: 25 gru 2013, 12:40
- Lokalizacja: Tarnów
Dzięki wielkie właśnie o taka odpowiedź mi chodziło pytanie niby proste ale się zamotałem ;P
Podsumowując moment dynamiczny w funkcji prędkości zależy od częstotliwości impulsów sterujących oraz od stalej czasowej cewek silnika.
Zastanawia mnie jeszcze sprawa podziału mikro-kroku. Wiem, że energia wzbudzenia dla jednego kroku maleje wraz z wzrostem podziału ale jak to ma się do momentu silnika. Niestety nigdy nie znalazłem charakterystyki opisującej to, a nie wydaje mi się by nie miało to wpływu na jego moment...
Podsumowując moment dynamiczny w funkcji prędkości zależy od częstotliwości impulsów sterujących oraz od stalej czasowej cewek silnika.
Zastanawia mnie jeszcze sprawa podziału mikro-kroku. Wiem, że energia wzbudzenia dla jednego kroku maleje wraz z wzrostem podziału ale jak to ma się do momentu silnika. Niestety nigdy nie znalazłem charakterystyki opisującej to, a nie wydaje mi się by nie miało to wpływu na jego moment...
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 2920
- Rejestracja: 27 maja 2013, 22:18
- Lokalizacja: gdzieś
Eliminujeajt pisze:Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.


Nie znalazłeś bo to silnie zależy od konstrukcji drivera a DOBRE DYNAMICZNIE sterowanie mikrokrokowe nie jest sprawą prostą, wręcz przeciwnie. Wbrew pozorom.ambrox7 pisze:Zastanawia mnie jeszcze sprawa podziału mikro-kroku. Wiem, że energia wzbudzenia dla jednego kroku maleje wraz z wzrostem podziału ale jak to ma się do momentu silnika. Niestety nigdy nie znalazłem charakterystyki opisującej to, a nie wydaje mi się by nie miało to wpływu na jego moment
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 126
- Rejestracja: 23 sty 2009, 19:21
- Lokalizacja: Radom
No właśnie zjawiska jako takiego nie eliminuje, tyle że zaczyna się to dawać we znaki później, przy większych prędkościachmc2kwacz pisze:Eliminujeajt pisze:Nie eliminuje to samego zjawiska spadku momentu wraz z prędkością, ale umożliwia osiągnięcie większych prędkości.Właśnie stąd możliwość osiągnięcia większych prędkości obrotowych
![]()

-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1395
- Rejestracja: 02 lip 2010, 07:15
- Lokalizacja: Białystok
Przecież właśnie jest odwrotnie. Praktycznie przy odpowiednio dużym napięciu do pewnych obrotów użytecznych tego zjawiska nie odczujemy, ale teoretycznie (i z resztą jakbyś zobaczył przebieg prądu na oscyloskopie) to już od najniższych prędkości zjawisko i tak występuje.mc2kwacz pisze:Jeśli rozpatrujemy to teoretycznie, bo żadne inne podejście nie ma sensu, to właśnie - eliminuje. A jeśli na upartego podchodzimy do tego "praktycznie", czyli ograniczając się do wiedzy szczątkowej, to przy KAŻDEJ prędkości większej od zerowej daje się to we znaki![]()
Betonowo-aluminiowy ploterek
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
http://www.cnc.info.pl/topics60/nowy-pr ... t45271.htm
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 9
- Rejestracja: 12 lut 2014, 19:23
- Lokalizacja: Okolice Łańcuta
Witam,
Mam pewien problem z silnikami krokowymi 3Nm 3A gdy działają na sucho (bez sprzężenia ze śrubą pociągową) to przy posuwie 1500mm/min silnik kręci się kilka sekund po czym zatrzymuje się i buczy a o wyższych prędkościach nawet nie ruszy. Próbowałem wszystkich ustawień i to nic nie daje ;(
-Sterownik: 3x pojedynczy tb6560
http://www.amazon.com/SainSmart-Router- ... B0093Y88SK
-Zasilacz impulsowy 24V 8A
Pomoże mi ktoś co to może być czy to wina tych sterowników?
Mam pewien problem z silnikami krokowymi 3Nm 3A gdy działają na sucho (bez sprzężenia ze śrubą pociągową) to przy posuwie 1500mm/min silnik kręci się kilka sekund po czym zatrzymuje się i buczy a o wyższych prędkościach nawet nie ruszy. Próbowałem wszystkich ustawień i to nic nie daje ;(
-Sterownik: 3x pojedynczy tb6560
http://www.amazon.com/SainSmart-Router- ... B0093Y88SK
-Zasilacz impulsowy 24V 8A
Pomoże mi ktoś co to może być czy to wina tych sterowników?
-
- Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 9
- Rejestracja: 12 lut 2014, 19:23
- Lokalizacja: Okolice Łańcuta