L298N - jak zasilić silnik unipolarny 2,6V?

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Autor tematu
Cypisek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 33
Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
Lokalizacja: Pleszew

L298N - jak zasilić silnik unipolarny 2,6V?

#1

Post napisał: Cypisek » 20 lip 2015, 14:30

Jak w tytule, choć to w sumie dwa pytania..

Pierwsze - na wszystkich malunkach jakie znalazłem silnik unipolarny podłącza się bez odczepów cewek, czyli silnik pracuje jako bipolarny (odczepy wiszą luźno w powietrzu). Jednak na niektórych wersjach płytek (ja takiej nie mam) jest dodatkowe małe gniazdo z 5 pinami opisane jako vcc, out1, out2.. out4 - czyli rozumiem że pod pin VCC podłączam odczepy? Czy w takim razie należało by podłączyć odczepy właśnie pod VCC wejściowe sterownika?

Drugie - pierwsze próby z tym sterownikiem robiłem na dość dużym silniku pracującym na 12V (czyli zgodnym z zalecanym dla L298N). Zasilacz daje natężenie aż nadto wystarczające i z tym nie miałem najmniejszych problemów - jednak docelowo będą zamontowane o wiele mniejsze i słabsze silniki (SHINANO KENSHI STP-42D208 => 2,6V / 1,2A). Próbowałem podawać na wejście zasilania sterownika (opisane jako +12V) mniejsze, ale silniczek ani drgnął..
Jak rozwiązać to zasilanie bez wymiany silników (nie wchodzi w grę) będź sterownika (wolałbym uniknąć)??

Pozdrawiam


TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego

Tagi:


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#2

Post napisał: diodas1 » 21 lip 2015, 11:50

Widzę że działasz metodą chybił-trafił. To dobry sposób żeby coś puścić z dymem. Jeżeli koniecznie chcesz użyć L298 (Nie wiem czy samą kostkę, czy gotowy sterownik w którym jest zamontowana) To powinieneś wiedzieć że jest to element w którym siedzą mostki tranzystorowe i jest ona stosowana do napędu silników bipolarnych. Może też współpracować z silnikami uniwersalnymi które mają 6 wyprowadzeń dającymi się połączyć jako uni- lub bipolarne. W takim wypadku używa się 4 wyprowadzeń a pozostałe dwa będące środkowymi odczepami uzwojeń pozostawia się wolne. Nie łączy się ich z niczym ani między sobą i najlepiej je zaizolować dla bezpieczeństwa. Dla silnika z 5 wyprowadzeniami potrzebny jest inny sterownik, do napędów unipolarnych, gdzie elementem mocy są tranzystory lub inna niż L298 kostka. Obejrzyj swoje silniki. Jeżeli mają 5 wyprowadzeń to może da się jedno z nich rozdzielić na dwa. Nie dolutowywać byle gdzie dodatkowego przewodu tylko rozdzielić zdejmując jakąś zworkę na przykład, widoczną bez rozkręcania silnika :!: Badając silnik omomierzem musi dać się wyodrębnić dwa uzwojenia lub zespoły uzwojeń, między którymi nie ma połączenia elektrycznego.


Autor tematu
Cypisek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 33
Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
Lokalizacja: Pleszew

#3

Post napisał: Cypisek » 22 lip 2015, 01:14

diodas1 pisze:Widzę że działasz metodą chybił-trafił. To dobry sposób żeby coś puścić z dymem. Jeżeli koniecznie chcesz użyć L298 (Nie wiem czy samą kostkę, czy gotowy sterownik w którym jest zamontowana) To powinieneś wiedzieć że jest to element w którym siedzą mostki tranzystorowe i jest ona stosowana do napędu silników bipolarnych. Może też współpracować z silnikami uniwersalnymi które mają 6 wyprowadzeń dającymi się połączyć jako uni- lub bipolarne. W takim wypadku używa się 4 wyprowadzeń a pozostałe dwa będące środkowymi odczepami uzwojeń pozostawia się wolne. Nie łączy się ich z niczym ani między sobą i najlepiej je zaizolować dla bezpieczeństwa. Dla silnika z 5 wyprowadzeniami potrzebny jest inny sterownik, do napędów unipolarnych, gdzie elementem mocy są tranzystory lub inna niż L298 kostka. Obejrzyj swoje silniki. Jeżeli mają 5 wyprowadzeń to może da się jedno z nich rozdzielić na dwa. Nie dolutowywać byle gdzie dodatkowego przewodu tylko rozdzielić zdejmując jakąś zworkę na przykład, widoczną bez rozkręcania silnika :!: Badając silnik omomierzem musi dać się wyodrębnić dwa uzwojenia lub zespoły uzwojeń, między którymi nie ma połączenia elektrycznego.
W sumie ciutkę się nie zrozumieliśmy, choć w swoim poście opisałem co i jak podłączyłem (np to że odczepy wiszą luźno). Czym się różnią silniki bi od uni doskonale wiem, wiem też na czym polegają różnice w sterowaniu - kilka projekcików na krokowych wciąż działa, ale sęk że na całkiem innym sterowaniu,,
Tu temat jest nieco inny - mój sterownik wygląda TAK , zaś te "inne" o których wspominałem (mające osobne gniazdo do podłączenia uni) wyglądają TAK - i właśnie to białe 5-pinowe gniazdo (pośrodku i nieco w lewo) lekko mnie intryguje, gdyż na wielu fotkach właśnie do jednego z pinów podłącza się odczepy.
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#4

Post napisał: diodas1 » 22 lip 2015, 01:50

No fakt. Z wprowadzenia do wątku nie wynikało wiele. Pojawiła się nazwa L298 a potem opis zmagań z enigmatycznym sterownikiem, stąd nieporozumienie. Tych płytek które pokazałeś nie znam. Za dużo elementów na nich nie ma więc to nie jest kompletny sterownik tylko końcowy jego fragment. Faktyczne funkcje logiki działania musi wziąć na siebie mikrokontroler. Przydałyby się schematy ale pewnie nie dysponujesz skoro pytasz.Najlepiej poproś sprzedawcę tego modułu z dodatkowym gniazdem o podanie sposobu podłączenia silnika.


Autor tematu
Cypisek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 33
Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
Lokalizacja: Pleszew

#5

Post napisał: Cypisek » 22 lip 2015, 11:42

No właśnie też użyłem ich po raz pierwszy, choć docelowo miały iść pod inny projekcik używający bi - ale na szybko trafiły do obecnego wykonania właśnie na silniczkach uni, stąd zabawa z odczepami..
Schemat moich płytek wygląda tak:
Obrazek
Co prawda kupione niegdyś na ebayu, ale schemcik odpowiada prawie dokładnie mojej wersji (u mnie są jeszcze zworki na EN A i EN B). Sterowanie z Arduino, z którego wychodzą 4 wyjścia podłączone do wejść sterownika IN1 - IN4.
Niestety ale nie dałem rady namierzyć schematu tych "innych" wersji, tzn posiadających to dodatkowe gniazdo. Znając pudowę silnika uni pin oznaczony VCC powinien być podłączony pod odczepy, jednak patrząc na schemat mojej płytki widzę że jest on przeznaczony tylko pod bi.

Ale o ile kwestia kabelkologii jest do przejścia (mam kilka tych płytek i kilka silniczków, więc jak przypadkiem spalę jeden zestaw nic wielkiego się nie stanie), o tyle bardziej mnie interesuje dlaczego podłączając niższe napięcie pod VS (na schemacie i płytce jest to 12V) kostka L298 nie ruszyła silnikami?? Oczywiście do zasilania logiki użyłem osobno podanego 5V, gdyż na płytce jest własny stabilizatorek 7805 (a ten nie zadziała gdy na wejściu ma 5V :wink: ..)
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#6

Post napisał: diodas1 » 22 lip 2015, 14:28

Trzeba przyjrzeć się strukturze wewnętrznej kostki L298 na data sheecie. Jest w niej kilka bramek logicznych do których zasilenia podaje się 5V a także kilka tranzystorów pracujących w mostkach. Te tranzystory naprzemiennie wchodzą w stan nasycenia lub zatkania czyli działają w odpowiednim zakresie swoich charakterystyk prądowo napięciowych. Widocznie zmniejszając napięcie zasilania przesuwa się obszar pracy w takie miejsce że tranzystory nie osiągają krańcowych stanów. Ciekawie byłoby zobaczyć jak wyglądają przebiegi na wyjściach z podłączonym silnikiem w funkcji zmian napięciaVs.
Napisałeś "u mnie są jeszcze zworki na EN A i EN B" To dobrze bo mozesz coś więcej pokombinować budując sterowanie. Jest inne ważniejsze zagadnienie. Zgodnie z danymi kostki L298, do wyjść ISNA ISNB podłącza się rezystory służące do pomiaru prądu płynącego przez silnik a wynik pomiaru daje informację mikrokontrolerowi przydatną do jego regulacji. Bez uruchomienia takiej funkcji przez strukturę kostki i silnik może popłynąć zbyt duży prąd. Sama w sobie płytka z L298 tego zagrożenia nie niweluje, trzeba o tym pamiętać programując mikrokontroler. Przyjrzyj się schematowi BLOCK DIAGRAM na nocie katalogowej http://www.st.com/web/en/resource/techn ... 000240.pdf


Autor tematu
Cypisek
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 4
Posty: 33
Rejestracja: 27 sie 2011, 16:13
Lokalizacja: Pleszew

#7

Post napisał: Cypisek » 22 lip 2015, 19:27

No właśnie przeglądając budowę kostki na to samo mi wychodziło - 2,6V to trochę za mało.. Niestety ale za bardzo nie mogę ingerować w program arduino - o ile wiem jest już dość napięty jeśli chodzi o miejsce. Ale jest światełko w tunelu - przekopałem swoje śmieci i znalazłem kilka ULN2083, więc jak dam 2 szt "na garba" i połączę po 2 wejścia i wyjścia otrzymam ok 2A na jednym kanale, czyli aż nadto na te silniczki. Dziś już nie dam rady ale jutro spróbuję i dam znać jak poszło - choć zdaję sobie sprawę że to całkiem inne sterowniki :evil: ..
TEORIA - wszystko wiemy, nic nie działa
PRAKTYKA - wszystko działa, nie wiemy dlaczego
POŁĄCZENIE TEORII I PRAKTYKI - nic nie działa i nie wiemy dlaczego


diodas1
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 4
Posty: 2788
Rejestracja: 15 sty 2006, 18:34
Lokalizacja: Wrocław

#8

Post napisał: diodas1 » 22 lip 2015, 22:07

Dopóki używasz silnika na napięcie takie jakie dajesz na sterownik to pół biedy, chociaż nie jest to korzystne dla dynamiki pracy. Zwykle zasilanie jest wielokrotnie wyższe niż oczekiwane przez silnik żeby poprawić przyspieszenie. W takiej sytuacji konieczne jest jakieś impulsowe sterowanie typu chopper. Na przykład w innych, wcześniej uchodzących za szczytowe osiągnięcie sterownikach, tę funkcję wykonywała poprzedzająca L298 kostka L297, w której mieścił się stosowny generator i układy komparatorów do porównywania spadku napięcia z rezystorów pomiarowych i regulowanego napięcia odniesienia. W nowszych konstrukcjach wszystkie potrzebne funkcje wykonuje jeden układ scalony.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”