Mam taki problem.
Zatarło mi się łożysko korbowe (w stopie korbowodu) na wale w mojej 3-cylindrowej Syrenie. Tam jest tak, że otwór stopy jest bieżnią zewnętrzną dla tego łożyska czyli lata ono bezpośrednio w otworze stopy. Po rozebraniu silnika widać było, że w miejscu zatarcia była wysoka temperatura bo aluminiowy koszyk łożyska roztopił się całkowicie i poprzyklejał do otworu stopy. Sam korbowód w tym miejscu był ostro nagrzany bo widać, że nawet trochę odbarwił się.
Ja dałem do przeszlifowania ten otwór odrobinę - jakieś 0.15 mm na strone pod nowe, inne łożysko.
I teraz takie moje pytanie.
Czy takie krótkotrwałe rozgrzanie i później powolne stygnięcie razem z silnikiem spowodowało, że ta bieżnia odpuściła się i jest teraz miękka? Korbowód jest zrobiony z 15 HGM, fabrycznie był w otworze nawęglany. hartowany i nisko odpuszczany. Czy on się odpuścił więcej teraz przez to zatarcie? Normalnie odpuszczanie wymaga chyba długotrwałego nagrzania a u mnie było to bardzo krótko.
Poradzicie coś?
Proszę nie pisać - kup se nowy samochód, silnik, korbe czy coś w tym stylu.
Nie mam też jak zmierzyć twardości w otworze - choć wiem że to by rozwiało wszelkie wątpliwości.
15 HGM pytanie o odpuszczanie
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 601
- Rejestracja: 16 wrz 2010, 11:58
- Lokalizacja: świete miasto
Korba
Twardość mozna sprawdzić tym ustrojstwem:
http://blog.melontools.com/obrobka_ciep ... ciomierza/
Ale:
1. nie każdy ma w domu
2. koszyk na pewno nie był z czystego Amelinium, raczej bym stop obstawiał, co znaczy, że temperatura była nie powyżej 660 st. C, tylko powyzej 550 st. C,
3. co i tak dyskwalifikuje detal.
Proszę wymienić
.
pozdro
http://blog.melontools.com/obrobka_ciep ... ciomierza/
Ale:
1. nie każdy ma w domu
2. koszyk na pewno nie był z czystego Amelinium, raczej bym stop obstawiał, co znaczy, że temperatura była nie powyżej 660 st. C, tylko powyzej 550 st. C,
3. co i tak dyskwalifikuje detal.
Proszę wymienić

pozdro