Troche teroii przed przebudowa uniwersalnej tokarki na CNC

Dyskusje dotyczące budowy amatorskich tokarek CNC lub modernizacji maszyn konwencjonalnych.

Autor tematu
uniwersał
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 110
Rejestracja: 10 paź 2011, 18:33
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

#41

Post napisał: uniwersał » 20 mar 2014, 17:16

Ktos prosil wczesniej to wrzucam fotki mojej maszyny, sory ze z takim opoznienem ale dopiero teraz skonczylem robic wrzeciono.

Obrazek
Obrazek

A tokarki jade ogladac w przyszlym tygodniu, prawdopodobnie bede mial pytania;)



Tagi:


gregor1975
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 420
Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
Lokalizacja: K-K

#42

Post napisał: gregor1975 » 20 mar 2014, 19:29

Jeżeli po raz nie wiadomo który na tym forum czyta się takie coś:
panzmiasta pisze:W moim zestawie jest teraz silnik 1,1kw 940obr i mam przekładnie max 1:12 czyli moment będzie jak w "Twoim silniku 15kw "
to nie wypada zrobić nic innego, jak wrzucić skan z pierwszej lepszej książki z mechaniki i poprosić moderatora o podwieszenie.
Obrazek
Uzupełnić to jeszcze można empirycznym wzorkiem M≈9549*P/n, gdzie:

M - moment obrotowy [Nm]
P - moc [kW]
n - obroty [obr./min.]

Przyda się wszystkim - doradzającym celem odświeżenia wiedzy, projektującym/budowniczym celem budowania maszyn działających zgodnie z przeznaczeniem oraz założycielowi tematu.


dawca87
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 1
Posty: 260
Rejestracja: 15 mar 2010, 21:38
Lokalizacja: Osw wlkp

#43

Post napisał: dawca87 » 22 mar 2014, 23:21

Lepszy taki błąd niz jak komuś odboczka zmienia moc ;). Co zresztą dość często sie widzi na tym forum.


DOHC
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 2
Posty: 893
Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:12
Lokalizacja: Pionki

#44

Post napisał: DOHC » 23 mar 2014, 10:06

uniwersał pisze:Ktos prosil wczesniej to wrzucam fotki mojej maszyny, sory ze z takim opoznienem ale dopiero teraz skonczylem robic wrzeciono.




A tokarki jade ogladac w przyszlym tygodniu, prawdopodobnie bede mial pytania;)
Masz jakieś dokładniejsze zdjęcia o co kaman z tymi dwoma wrzcionami?

Pozdrawiam


Areo84
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 991
Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
Lokalizacja: ...

#45

Post napisał: Areo84 » 23 mar 2014, 14:01

uniwersał napisał:
A czy przypadkiem silnik 10KW 3000obr z przelozeniem 1:2 nie da momentu podobnego jak 10KW 1500obr z przelozeniem 1:1, bo moc taka sama, wtedy redukcja mija sie z celem?

Tequilla napisał:
Źle kolega rozumuje. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:1 to mamy na wyjściu to co daje nam silnik. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:2 to mamy na wyjściu moc dwukrotnie większą, a prędkość dwukrotnie mniejszą. :grin:
kol. Tequila ustalił nowe zasady fizyki :grin:
Bo w myśl tych obowiązujących i raczej powszechnie (przez większość :wink: ) przyjętych to żadną przekładnią mechaniczną mocy nie podniesiemy. Jedynie możemy zmienić obroty i moment obrotowy. Obniżając obroty x2 przez przełożenie mechaniczne uzyskamy 2x większy moment obrotowy czyli obrazowo mówiąc - silniejsze kręcenie się wałka, ale moc na wyjściu przekładni mechanicznej ZAWSZE będzie mniejsza od mocy silnika, bo zawsze są jakieś straty mocy na kołach zębach, ślimakach, paskach klinowych, zębatych, i innych elementach przekładni. W zależności od konstrukcji przekładni straty te mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent. Dlatego często podaje się sprawność przekładni η, czyli to co podał kol. gregor1975.

Ostatnio miałem podobną rozmowę ze świeżo upieczonym mgr. inż mechaniki który uparcie twierdził że silnik 3kw 2800obr będzie miał dwa razy większy moment obrotowy co silnik 1,5kw 1400obr. :smile:


trzasu
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1330
Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
Lokalizacja: o/Bełchatowa

#46

Post napisał: trzasu » 23 mar 2014, 14:24

Areo84 pisze:uniwersał napisał:
A czy przypadkiem silnik 10KW 3000obr z przelozeniem 1:2 nie da momentu podobnego jak 10KW 1500obr z przelozeniem 1:1, bo moc taka sama, wtedy redukcja mija sie z celem?

Tequilla napisał:
Źle kolega rozumuje. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:1 to mamy na wyjściu to co daje nam silnik. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:2 to mamy na wyjściu moc dwukrotnie większą, a prędkość dwukrotnie mniejszą. :grin:
kol. Tequila ustalił nowe zasady fizyki :grin:
Bo w myśl tych obowiązujących i raczej powszechnie (przez większość :wink: ) przyjętych to żadną przekładnią mechaniczną mocy nie podniesiemy. Jedynie możemy zmienić obroty i moment obrotowy. Obniżając obroty x2 przez przełożenie mechaniczne uzyskamy 2x większy moment obrotowy czyli obrazowo mówiąc - silniejsze kręcenie się wałka, ale moc na wyjściu przekładni mechanicznej ZAWSZE będzie mniejsza od mocy silnika, bo zawsze są jakieś straty mocy na kołach zębach, ślimakach, paskach klinowych, zębatych, i innych elementach przekładni. W zależności od konstrukcji przekładni straty te mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent. Dlatego często podaje się sprawność przekładni η, czyli to co podał kol. gregor1975.

Ostatnio miałem podobną rozmowę ze świeżo upieczonym mgr. inż mechaniki który uparcie twierdził że silnik 3kw 2800obr będzie miał dwa razy większy moment obrotowy co silnik 1,5kw 1400obr. :smile:
Dosłownie świeżo upieczony :mrgreen:

P- moc [kW]
M- moment obrotowy [Nm]
n- prędkość obrotowa [obr/min]

M = 9550*P/n - wartość momentu [Nm], gdzie P w kW, n obr/min;

P = n*M/9550 - wartość mocy [kW], gdzie M w Nm, n obr/min;

n = 9550*P/M - wartość prędkości obrotowej [obr/min], gdzie M w Nm, P w kW.


Autor tematu
uniwersał
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 110
Rejestracja: 10 paź 2011, 18:33
Lokalizacja: Żywiec
Kontakt:

#47

Post napisał: uniwersał » 24 mar 2014, 19:16

DOHC pisze:Masz jakieś dokładniejsze zdjęcia o co kaman z tymi dwoma wrzcionami?
Przekladnia na pasku 1:3, mokry chinczyk jako silnik;)

Polecam kazdemu takie rozwiazanie, glowiczka fi20mm idzie 1000mm/min na glebokosc 2,5mm cala srednica w alu bez problemu. Moglbym brac wiecej ale szkoda mi brame giac:p No i ciekawe jak dlugo pasek wytrzyma obroty 20000 rpm...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Amatorska Tokarka CNC”