Ktos prosil wczesniej to wrzucam fotki mojej maszyny, sory ze z takim opoznienem ale dopiero teraz skonczylem robic wrzeciono.
A tokarki jade ogladac w przyszlym tygodniu, prawdopodobnie bede mial pytania;)
Troche teroii przed przebudowa uniwersalnej tokarki na CNC
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 420
- Rejestracja: 25 kwie 2012, 17:30
- Lokalizacja: K-K
Jeżeli po raz nie wiadomo który na tym forum czyta się takie coś:
Uzupełnić to jeszcze można empirycznym wzorkiem M≈9549*P/n, gdzie:
M - moment obrotowy [Nm]
P - moc [kW]
n - obroty [obr./min.]
Przyda się wszystkim - doradzającym celem odświeżenia wiedzy, projektującym/budowniczym celem budowania maszyn działających zgodnie z przeznaczeniem oraz założycielowi tematu.
to nie wypada zrobić nic innego, jak wrzucić skan z pierwszej lepszej książki z mechaniki i poprosić moderatora o podwieszenie.panzmiasta pisze:W moim zestawie jest teraz silnik 1,1kw 940obr i mam przekładnie max 1:12 czyli moment będzie jak w "Twoim silniku 15kw "
Uzupełnić to jeszcze można empirycznym wzorkiem M≈9549*P/n, gdzie:
M - moment obrotowy [Nm]
P - moc [kW]
n - obroty [obr./min.]
Przyda się wszystkim - doradzającym celem odświeżenia wiedzy, projektującym/budowniczym celem budowania maszyn działających zgodnie z przeznaczeniem oraz założycielowi tematu.
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 893
- Rejestracja: 06 kwie 2007, 19:12
- Lokalizacja: Pionki
Masz jakieś dokładniejsze zdjęcia o co kaman z tymi dwoma wrzcionami?uniwersał pisze:Ktos prosil wczesniej to wrzucam fotki mojej maszyny, sory ze z takim opoznienem ale dopiero teraz skonczylem robic wrzeciono.
A tokarki jade ogladac w przyszlym tygodniu, prawdopodobnie bede mial pytania;)
Pozdrawiam
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 991
- Rejestracja: 26 gru 2009, 09:33
- Lokalizacja: ...
uniwersał napisał:
Tequilla napisał:
Bo w myśl tych obowiązujących i raczej powszechnie (przez większość ) przyjętych to żadną przekładnią mechaniczną mocy nie podniesiemy. Jedynie możemy zmienić obroty i moment obrotowy. Obniżając obroty x2 przez przełożenie mechaniczne uzyskamy 2x większy moment obrotowy czyli obrazowo mówiąc - silniejsze kręcenie się wałka, ale moc na wyjściu przekładni mechanicznej ZAWSZE będzie mniejsza od mocy silnika, bo zawsze są jakieś straty mocy na kołach zębach, ślimakach, paskach klinowych, zębatych, i innych elementach przekładni. W zależności od konstrukcji przekładni straty te mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent. Dlatego często podaje się sprawność przekładni η, czyli to co podał kol. gregor1975.
Ostatnio miałem podobną rozmowę ze świeżo upieczonym mgr. inż mechaniki który uparcie twierdził że silnik 3kw 2800obr będzie miał dwa razy większy moment obrotowy co silnik 1,5kw 1400obr.
A czy przypadkiem silnik 10KW 3000obr z przelozeniem 1:2 nie da momentu podobnego jak 10KW 1500obr z przelozeniem 1:1, bo moc taka sama, wtedy redukcja mija sie z celem?
Tequilla napisał:
kol. Tequila ustalił nowe zasady fizykiŹle kolega rozumuje. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:1 to mamy na wyjściu to co daje nam silnik. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:2 to mamy na wyjściu moc dwukrotnie większą, a prędkość dwukrotnie mniejszą.
Bo w myśl tych obowiązujących i raczej powszechnie (przez większość ) przyjętych to żadną przekładnią mechaniczną mocy nie podniesiemy. Jedynie możemy zmienić obroty i moment obrotowy. Obniżając obroty x2 przez przełożenie mechaniczne uzyskamy 2x większy moment obrotowy czyli obrazowo mówiąc - silniejsze kręcenie się wałka, ale moc na wyjściu przekładni mechanicznej ZAWSZE będzie mniejsza od mocy silnika, bo zawsze są jakieś straty mocy na kołach zębach, ślimakach, paskach klinowych, zębatych, i innych elementach przekładni. W zależności od konstrukcji przekładni straty te mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent. Dlatego często podaje się sprawność przekładni η, czyli to co podał kol. gregor1975.
Ostatnio miałem podobną rozmowę ze świeżo upieczonym mgr. inż mechaniki który uparcie twierdził że silnik 3kw 2800obr będzie miał dwa razy większy moment obrotowy co silnik 1,5kw 1400obr.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1330
- Rejestracja: 10 cze 2007, 00:16
- Lokalizacja: o/Bełchatowa
Dosłownie świeżo upieczonyAreo84 pisze:uniwersał napisał:A czy przypadkiem silnik 10KW 3000obr z przelozeniem 1:2 nie da momentu podobnego jak 10KW 1500obr z przelozeniem 1:1, bo moc taka sama, wtedy redukcja mija sie z celem?
Tequilla napisał:kol. Tequila ustalił nowe zasady fizykiŹle kolega rozumuje. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:1 to mamy na wyjściu to co daje nam silnik. Jeśli damy 10kW i przełożenie 1:2 to mamy na wyjściu moc dwukrotnie większą, a prędkość dwukrotnie mniejszą.
Bo w myśl tych obowiązujących i raczej powszechnie (przez większość ) przyjętych to żadną przekładnią mechaniczną mocy nie podniesiemy. Jedynie możemy zmienić obroty i moment obrotowy. Obniżając obroty x2 przez przełożenie mechaniczne uzyskamy 2x większy moment obrotowy czyli obrazowo mówiąc - silniejsze kręcenie się wałka, ale moc na wyjściu przekładni mechanicznej ZAWSZE będzie mniejsza od mocy silnika, bo zawsze są jakieś straty mocy na kołach zębach, ślimakach, paskach klinowych, zębatych, i innych elementach przekładni. W zależności od konstrukcji przekładni straty te mogą wahać się w granicach od kilku do kilkudziesięciu procent. Dlatego często podaje się sprawność przekładni η, czyli to co podał kol. gregor1975.
Ostatnio miałem podobną rozmowę ze świeżo upieczonym mgr. inż mechaniki który uparcie twierdził że silnik 3kw 2800obr będzie miał dwa razy większy moment obrotowy co silnik 1,5kw 1400obr.
P- moc [kW]
M- moment obrotowy [Nm]
n- prędkość obrotowa [obr/min]
M = 9550*P/n - wartość momentu [Nm], gdzie P w kW, n obr/min;
P = n*M/9550 - wartość mocy [kW], gdzie M w Nm, n obr/min;
n = 9550*P/M - wartość prędkości obrotowej [obr/min], gdzie M w Nm, P w kW.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 14
- Posty: 110
- Rejestracja: 10 paź 2011, 18:33
- Lokalizacja: Żywiec
- Kontakt:
Przekladnia na pasku 1:3, mokry chinczyk jako silnik;)DOHC pisze:Masz jakieś dokładniejsze zdjęcia o co kaman z tymi dwoma wrzcionami?
Polecam kazdemu takie rozwiazanie, glowiczka fi20mm idzie 1000mm/min na glebokosc 2,5mm cala srednica w alu bez problemu. Moglbym brac wiecej ale szkoda mi brame giac:p No i ciekawe jak dlugo pasek wytrzyma obroty 20000 rpm...