dziwne zjawisko frezowania

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

Autor tematu
Dawar
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 24
Posty: 151
Rejestracja: 20 lut 2009, 17:00
Lokalizacja: Chorzów

#81

Post napisał: Dawar » 01 sie 2013, 21:47

A więc RAVEN ustawiłem teraz parametry o których pisałeś i jeszcze za podpowiedzią producenta sterownika silników zmienił miejscami osie X i Y. A to efekty widoczne na zdjęciach.
ObrazekObrazek
tak było na starych ustawieniach
ObrazekObrazek tak jest na twoich i zamienionych osiach.
A tak to powinno wyglądać
Obrazek
Krawędzie wyszły idealne. Dalej oś Z gubi kroki. Zauważyłem że nasila się to przy łukach. Na wolnych ustawieniach maszyna jedzie na łuku ok 4mm zwalnia, znowu ok 4mm, zwalnia, znowu parę milimetrów, a po prostej już jedzie ciurkiem.
Ten program był generowany z PICOCam. Jutro sprawdzę jeszcze raz na twoich parametrach z normalnie podłączonymi osiami i zrobię próbę na programie z ArtCam. Silniki X i Y bardzo się nagrzały a osi Z tylko troszkę. Na sterowniku mają ustawiony jednakowy prąd, ale w Z jest inny silnik


KW

Tagi:

Awatar użytkownika

tuxcnc
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 20
Posty: 9349
Rejestracja: 26 lut 2011, 23:24
Lokalizacja: mazowieckie

#82

Post napisał: tuxcnc » 02 sie 2013, 04:53

Dawar pisze:Na sterowniku mają ustawiony jednakowy prąd, ale w Z jest inny silnik
Czym jeszcze nas zaskoczysz ?
Może po prostu poustawiaj wszystko tak jak powinno być, zamiast jechać na przypadkowych ustawieniach i ludziom dupę zawracać ?

.


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#83

Post napisał: Raven » 02 sie 2013, 08:11

Chyba niestety muszę zgodzić się z końcówką stwierdzenia tuxa - zadajemy kilka pytań odpowiadasz na jedno...

1. Jakie są silniki i jaki prąd ustawiony na każdy z nich?
2. Jaki był skutek zamiany osi X/Y?

Przy prędkościach które podałem nie widzę możliwości aby poprawnie zasilane silniki krokowe zgubiły krok jadąc w powietrzu - chyba, że mechanika maszyny jest do poprawki.

A tak w ogóle - jakim cudem oś Z gubi kroki na łukach skoro nie bierze udziału w ruchu po łuku?

Zwalniać może ze względu na GCode - napisz sobie jakiś kod z palca na kilka okręgów a nie wygenerowany z CAM.

Awatar użytkownika

zacharius
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 7
Posty: 2558
Rejestracja: 04 paź 2007, 01:32
Lokalizacja: Kraków
Kontakt:

#84

Post napisał: zacharius » 02 sie 2013, 08:54

ale partyzantka :mrgreen:
filmiki nagrywane po nocach z latarką :razz:
wszystko się trzęsie nie wiadomo czy to Z chodzi czy ręka
kółka frezowane od zewnętrznej w stronę środka, jeszcze na 2 wejścia masakra.
różne silniki w osiach

PS co to za CAM który tak generuje kod na kieszeń okrągłą? (żebym przypadkiem go nie użył nigdy)
Nie otrzymasz koni wyścigowych krzyżując dwa osły

Awatar użytkownika

Autor tematu
Dawar
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 24
Posty: 151
Rejestracja: 20 lut 2009, 17:00
Lokalizacja: Chorzów

#85

Post napisał: Dawar » 02 sie 2013, 10:48

No dostałem małą z...ebke to odpowiadam każdemu.
Mam prawie 60-tkę ale nie mam sklerozy. A to że zacząłem się bawić w cnc to inna bajka.
tuxcnc jeżeli ci zawracam gitarę to nie odpowiadaj. Ustawiam tak jak podajecie i dlatego tak to wychodzi. Piszesz żebym poustawiał wszystko tak jak powinno być. Gdy bym umiał innaczej ustawić niż jest to bym to zrobił. Załączyłem ustawienia (zrzuty) wszystkich osi, jeżeli widzisz że któryś parametr jest źle ustawiony to powiedz co w danym miejscu mam zmienić, a nie mów że jadę na przypadkowych ustawieniach. Nie gniewaj się , ale ja nie jestem fachowcem, tylko amatorem i o wielu dla Was oczywistych skrótach, czy potocznych nazwach ja nie mam zielonego pojęcia. Już sam czytam od początku po kilka razy wszystkie wypowiedzi żeby coś zrozumieć.
Raven Już pisałem wcześnie o silniku osi Z ale napiszę jeszcze raz. Silnik osi Z to 57H56 3008B 4,2 A 1,26Nm. dwie osie, 8 przewodów. Podpięty jest szeregowo. W osi X i Y jest SH 05502020 2A, 2Nm 4 przewody. Wszystkie silniki były nowe. Prąd na sterowniku na wszystkie osie ustawił producent sterownika na 1,7A. Pytasz jaki był skutek zamiany osi. Odpowiedz w ostatnim poście wraz ze zdjęciami. Nie wiem czy to na jakość wpłynęła zamiana osi czy zmiana parametru. Jeżeli chodzi o gubienie kroków przez Z jak nie bierze udziału w pracy - no właśnie wyczuwalne przeskoki o krok są przy stałym Z. Nie wiem jak to jest przy zmianie wysokości Z czy gubi krok czy nie. Z palca nie umiem napisać g-kodu, jeżeli możesz to podeślij. Z góry dziękuje.
zacharius Pisałem że robiłem na szybko tym co miałem. Sterownik Piko ma cam i on wygenerował ten kod. Sam się dziwiłem że bierze na dwa wejścia, ale się na tym nie znam i myślałem że tak ma być.
To tyle odpowiedzi. Wieczorem zrobię próbę pliku wygenerowanego z ArtCama Express.
Dziękuję za cierpliwość i chęć pomocy.
KW


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#86

Post napisał: Raven » 02 sie 2013, 12:23

Problem w tym, że podpowiadamy parametry bazując na tym co podajesz, i co chwile dowiadujemy się czegoś co czyni wcześniejsze sugestie bezsensownymi.

Idealnym przykładem tego, że cały wątek można zacząć od zera jest fakt, że silnik 4.2A chodzi na 1.7A oraz informacja o tym, że "gubienie kroków" ma miejsce gdy oś stoi w miejscu.

Jeżeli oś Z stoi w miejscu to nie można mówić o zgubieniu kroku skoro silnik nie wykonuje ruchu.

Widzę dwie możliwości:
1. zakłócenia -> sterownik przeskakuje silnikiem w następny stan.
2. zbyt niski prąd -> silnik nie jest w stanie utrzymać się w stanie stabilnym i przeskakuje do następnego stabilnego, ale to wymagało by sporego ruchu (skok o 4 kroki).

Czy jak maszyna stoi w miejscu to silnik też "tyka"?
Czy jak jeździ w powietrzu to "tyka"?

P.S. Przy bipolarze szeregowym silnik powinien dostawać 2.1A.
P.S.2. Pytam o różnice bo Ty masz detale w ręku i szybko możesz zobaczyć czy uchyb kierunkowy jest w tych samych kierunkach czy nie...
P.S.3. Jeszcze raz popatrzyłem na zdjęcia i dalej mam zastrzeżenia do XY a nie do Z - Z miała by wpływ na głębokość a nie na przesunięcie.
Ostatnio zmieniony 02 sie 2013, 12:27 przez Raven, łącznie zmieniany 1 raz.

Awatar użytkownika

skrzat
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 885
Rejestracja: 02 maja 2007, 20:55
Lokalizacja: inąd

#87

Post napisał: skrzat » 02 sie 2013, 12:27

A czy przewody do silników są ekranowane? Do osi Z zazwyczaj przewód jest najdłuższy i stąd może wynikać problem - najbardziej dostaje po du*** przez zakłócenia. Co nie znaczy, że X i Y mogą być nieekranowane. Stawiam, że co najmniej kilka problemów się nałożyło i stąd wyeliminowanie jednego nie daje żadnych rezultatów.
Choć nie jestem detektywem, zawsze znajdę budkę z piwem!


Raven
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 9
Posty: 681
Rejestracja: 24 paź 2011, 11:54
Lokalizacja: Warszawa

#88

Post napisał: Raven » 02 sie 2013, 12:29

Może dla dalszego uproszczenia sprawy dostaniemy zdjęcia maszyny i sterowania?

Awatar użytkownika

ursus_arctos
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 10
Posty: 2083
Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
Lokalizacja: Warszawa / Lublin

#89

Post napisał: ursus_arctos » 02 sie 2013, 13:35

Możemy mieć tu do czynienia jeszcze z jednym standardowym problemem - zależnościami czasowymi sygnałów STEP i DIR. Zmiana DIR powinna odpowiednio wyprzedzać sygnał STEP. Jeżeli tak się nie dzieje, to możliwe, że sterownik zrobi jeden krok nie w tę stronę przy nawrocie - i możliwe jest, że problem będzie występował tylko przy nawrotach w jednym kierunku.


ezbig
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 18
Posty: 2103
Rejestracja: 07 lip 2006, 00:31
Lokalizacja: mazowieckie

#90

Post napisał: ezbig » 02 sie 2013, 13:56

Dawar pisze:Silnik osi Z to 57H56 3008B 4,2 A 1,26Nm.
Ten silnik przy 1,7A to ma pewnie z 0.5Nm

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”