kondensator
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
kondensator
Witam!!!
Podpinając równolegle za trafem i mostkiem prostowniczym kondensator, nalezy pomnożyc napięcie *1,4 ( minut spadek na diodach , ale nieważne)... czy jeśli wpinam równlegle jeden kondensator czy baterie 5 kondensatoró, to zawsze mnoże tylko razy 1,4???
Podpinając równolegle za trafem i mostkiem prostowniczym kondensator, nalezy pomnożyc napięcie *1,4 ( minut spadek na diodach , ale nieważne)... czy jeśli wpinam równlegle jeden kondensator czy baterie 5 kondensatoró, to zawsze mnoże tylko razy 1,4???
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 421
- Rejestracja: 24 gru 2005, 12:59
- Lokalizacja: Bielsko-Biała
otóż ile się podepnie szeregowo kondensatorów to nieistotne, kondensator za mostkiem Gretz'a ma za zadanie zlikwidowanie tętnień napięcia wyprostowanego w mostku. to 1,4 (czyli dokładnie pierwiastek kwadratowy z 2) to nic innego jak wartość amplitudy napięcia po za mostkiem, bo na trafach podawane napięcie jest napięciem skutecznym-czyli amplituda sinusoidy od zera podzielona przez pierwiastek z dwa. w gniazdu jest skuteczne 230V ale wartosc max napięcia to 324V. na trafo pisze 15V ale po wyprostowaniu (napięcie nie jest już przemienne tylko tętniące - nie zmienia znaku) i dodaniu kondensatora który ma za zadanie gromadzić energię i zasilać układ w momencie gdy napięcie na transformatorze dąży do zera (100 razy na sekundę przy 50Hz). oczywiście jeszcze dochodzi spadek napięcia na mostku 0,7-1,5 V w zależności od zastosowanych diod prostowniczych.
p.s. jak się tu załącza załączniki??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
p.s. jak się tu załącza załączniki??!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Czy ktoś z Kolegów zastanawiał się nad użyciem akumulatora zamiast kondensatorów?
Elementy te mają bardzo małą oporność wewnętrzną i po rozwiązaniu problemów z ładowaniem powinny stać się niezłą alternatywą dla kondensatorów. Oczywiście nie mam na myśli akumulatorów ołowiowych od samochodów tylko mniejsze o pojemności np. 3Ah.
Zdaję sobie sprawę, że maszyna po długim postoju będzie wymagała czasu do naładowania baterii ale to detal.
Elementy te mają bardzo małą oporność wewnętrzną i po rozwiązaniu problemów z ładowaniem powinny stać się niezłą alternatywą dla kondensatorów. Oczywiście nie mam na myśli akumulatorów ołowiowych od samochodów tylko mniejsze o pojemności np. 3Ah.
Zdaję sobie sprawę, że maszyna po długim postoju będzie wymagała czasu do naładowania baterii ale to detal.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 7737
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam !! tak ja się zastanawiałem . miałem nawet coś podobnego przy zasilaczu do CB . zasilacz był trochę mały i przy modulacji SSB ( " szarpnięcia " prądu) napięcie spadało i pojawiały sie zniekształcenia ( punkt pracy tranzystorów ) . po zastosowaniu akumulatora żelowego było ok. pozdrawiam !!
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
akumulator tak..tylko jest jedno ale..na jak długo..jeśli pobór pradu będzie w granicach ( tak jak na moje potrzeby..jakieś 12A) to przy np. 48 amperogodzinach długo sobie nie popracujemy!!..możnaby podłączyc na stałe prostownik...ale prad łądowania musi by dużo mniejszy. ..odpada moim zdaniem
[ Dodano: 2007-02-01, 20:49 ]
bogus105 "otóż ile się podepnie szeregowo kondensatorów to nieistotne"
raczej równolegle..
[ Dodano: 2007-02-01, 21:00 ]
czyli....napięcie trafo *1,4 występuje tylko do czasu "wyładowanie" kondensatora...więc jeśli silnik staruje, następuje wyładowanie kondensatora, a następne jego doładowanie nastapi powiedzmy przy zmianie kierunku i "zrzucie" energi z silnika, inaczej kondensator nie ma kiedy się naładowac, ponieważ cała energia jest pochłaniana przez silnik...więc generalnie pomimo iż kondensator podbił napięcie *1,4 ...to występuje ono tylko czasowo i bardzo krótko podczas...nazwijmy to cyklu pracy silnika..start-stop lub zmiana kierunku ....??????????????????????????????????? czyly generalnie pracy silnika towarzyszy napiecie takie jak przed kondensatorem filtrującym???????????????
[ Dodano: 2007-02-01, 20:49 ]
bogus105 "otóż ile się podepnie szeregowo kondensatorów to nieistotne"
raczej równolegle..
[ Dodano: 2007-02-01, 21:00 ]
czyli....napięcie trafo *1,4 występuje tylko do czasu "wyładowanie" kondensatora...więc jeśli silnik staruje, następuje wyładowanie kondensatora, a następne jego doładowanie nastapi powiedzmy przy zmianie kierunku i "zrzucie" energi z silnika, inaczej kondensator nie ma kiedy się naładowac, ponieważ cała energia jest pochłaniana przez silnik...więc generalnie pomimo iż kondensator podbił napięcie *1,4 ...to występuje ono tylko czasowo i bardzo krótko podczas...nazwijmy to cyklu pracy silnika..start-stop lub zmiana kierunku ....??????????????????????????????????? czyly generalnie pracy silnika towarzyszy napiecie takie jak przed kondensatorem filtrującym???????????????
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Akumulator pełni funkcję kondensatora. Nie jest to zasilane bateryjne 48Ah tylko akumulator 3Ah, który jest doładowywany dużym prądem w czasie poboru mocy przez sterownik. Nic nadzwyczajnego, zasilacz (prostownik) dostarczający energię do akumulatora w postaci stabilizatora impulsowego. W takich warunkach mogą pracować akumulatory Ni-Cd.
Kolega pukury zbudował "coś" takiego. Z adaptacją do CNC nie widzę problemu.
Kolega pukury zbudował "coś" takiego. Z adaptacją do CNC nie widzę problemu.
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
-
Autor tematu - ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 1243
- Rejestracja: 28 lip 2006, 19:14
- Lokalizacja: okolice Krakowa
- Kontakt:
raczej chodziło mi o komentarz do tej mojej wypowiedzi...wood carver pisze:czyli....napięcie trafo *1,4 występuje tylko do czasu "wyładowanie" kondensatora...więc jeśli silnik staruje, następuje wyładowanie kondensatora, a następne jego doładowanie nastapi powiedzmy przy zmianie kierunku i "zrzucie" energi z silnika, inaczej kondensator nie ma kiedy się naładowac, ponieważ cała energia jest pochłaniana przez silnik...więc generalnie pomimo iż kondensator podbił napięcie *1,4 ...to występuje ono tylko czasowo i bardzo krótko podczas...nazwijmy to cyklu pracy silnika..start-stop lub zmiana kierunku ....??????????????????????????????????? czyly generalnie pracy silnika towarzyszy napiecie takie jak przed kondensatorem filtrującym???????????????