jakie łożyska do małej tokareczki

Dyskusje dotyczące toczenia, remontów, modernizacji, narzędzi. Tokarki konwencjonalne.

pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1030
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#11

Post napisał: pabloid » 13 mar 2013, 19:44

Łożysko od strony uchwytu, patrząc na tokarkę od przodu- tak:
Obrazek

Od strony napędu- odwrotnie.



Tagi:


vicdoc
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 2
Posty: 90
Rejestracja: 24 mar 2012, 01:21
Lokalizacja: k-k

#12

Post napisał: vicdoc » 13 mar 2013, 19:51

Twoja tokarka to najprawdopodobniej 1Д601
Obrazek
, tutaj masz wątek poświęcony łożyskom wrzeciona do tej tokareczki.
Jak nie wiesz co zrobić, zapytaj


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 9
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#13

Post napisał: Dolce » 13 mar 2013, 21:44

Dokładnie mam taką właśnie tokareczkę. Dzięki za link do stronki, ruscy to z niczego chcą coś uczynić. W każdym bądź razie trzeba dać dwa skośne łożyska choć chłopaki kombinują i ze zwykłymi.
Pabloid, nie bardzo zrozumiałem ten załączony przez Ciebie rysunek. Czy mógł byś zerknąć na ten mój szkic i stwierdzić, czy tak maj być zamontowane łożyska ?
Pozdrawiam.


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1030
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#14

Post napisał: pabloid » 13 mar 2013, 23:10

Tak jak narysowałeś jest dobrze.

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#15

Post napisał: BYDGOST » 13 mar 2013, 23:13

Też mam taką samą i właśnie stoi rozebrana bo będę wymieniał łożyska w niej. Przy okazji, mając wrzeciono w rękach, dorobić muszę tarcze zabierakowe do uchwytów.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 9
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#16

Post napisał: Dolce » 13 mar 2013, 23:18

pabloid pisze:Tak jak narysowałeś jest dobrze.
Poprawiłem rysunek - czyli ma być tak :
Obrazek
Jeśli ulokowanie łożysk było by na rysunku nieprawidłowe to daj znać.

Mam jeszcze pytanie - po czym poznać, która strona jest "oporowa" w łożysku skośnym. Czy sugerować się po prostu szerokością zewnętrznego pierścienia łożyska - tzn. strony szersze pierścieni zewnętrznych obu łożysk powinny być skierowane "do siebie" - czyli tak jak na rysunku ?


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1030
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#17

Post napisał: pabloid » 14 mar 2013, 10:20

Dolce pisze:po czym poznać, która strona jest "oporowa" w łożysku skośnym. Czy sugerować się po prostu szerokością zewnętrznego pierścienia łożyska
Dokładnie tak. Na drugim rysunku już całkiem dokładnie i prawidłowo sobie to narysowałeś.

Awatar użytkownika

panzmiasta
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 1
Posty: 788
Rejestracja: 17 gru 2011, 18:13
Lokalizacja: MALBORK

#18

Post napisał: panzmiasta » 14 mar 2013, 10:22

z drugiego rysunku jest dobrze, natomiast co do dokręcania ...

składasz wszystko w kupę , dociągasz nakrętkę bardzo mocno , powiedzmy na maksa kluczem 25cm długim , popuszczasz 1/2 obrotu i następnie dokręcasz dwoma palcami również na maksa , smaru powiedzmy "2 kostki rosołowe " na łozysko . Oczywiście wszystko wstępnie umyj w benzynie i sprawdź najpierw czy nakrętka wrzeciona kręci się na całej długości gwintu bez oporu .

Czynność dociągania powtórz po kilku godzinach pracy lub gdy nagle pojawi się luz na uchwycie [ jest tak wtedy gdy pierścień zewnętrzny łożyska ,
wskoczy " na swoje miejsce" . W jednym motocyklu , miało to miejsce po 14 latach od opuszczenia fabryki ... no i jeden konkretny "dzwon" ustalił osadzenie łożyska :twisted: ]
perfekcyjna B. S. , OUS 1 - Oświęcim 1066/72r; Pozdrawiam


pabloid
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 11
Posty: 1030
Rejestracja: 19 paź 2010, 18:53
Lokalizacja: ~ Kraków

#19

Post napisał: pabloid » 14 mar 2013, 10:31

Ja jeszcze dodam, że z regulacją łożysk skośnych trzeba uważać, bo w odróżnieniu od stożkowych one nawet wcale nie dokręcone z reguły nie wykazują luzu promieniowego (nie pozwalają na kiwanie wrzeciona na boki i góra- dół). Luż może wystąpić osiowy i jego będziesz kasował, dlatego przy sprawdzaniu czy luz występuje musisz znależć sposób na ruszanie wrzecionem przód-tył w kierunku po jego osi.


Autor tematu
Dolce
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 9
Posty: 501
Rejestracja: 22 gru 2007, 23:54
Lokalizacja: Polska

#20

Post napisał: Dolce » 14 mar 2013, 20:27

Bardzo Wam dziękuję za pomoc.
Mam jeszcze pytanie - po czym poznać, która strona jest "oporowa" w łożysku skośnym. Czy sugerować się po prostu szerokością zewnętrznego pierścienia łożyska - tzn. strony szersze pierścieni zewnętrznych obu łożysk powinny być skierowane "do siebie" - czyli tak jak na rysunku ?
Czy stroną "oporową" łożyska jest zawsze ta, która ma szerszy pierścień zewnętrzny ?
Pozdrawiam.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Toczenie / Tokarki Konwencjonalne”