Pierwszy projekt, długie Z
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 45
- Posty: 88
- Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
- Lokalizacja: Mazowsze
Przeprojektowałem układ łożyska/wsporniki w Z-tce. W konsekwencji jednak obniżyłem lekko górny wałek bo wcześniej wymuszała to konstrukcja a teraz już nie. Wciąż rozstaw jest dość duży a w takim układzie miałem wątpliwości o sztywność formatki zaznaczonej na czerwono, nawet przy wzmocnieniach po bokach (przezroczyste na rysunku).
Belkę wkomponowałem w bramę - wprawdzie wydłuży to bramę o 100mm (a może dam 160mm) ale zwęzi aż o 320 więc super. Wprawdzie brama dłuższa o 100mm (lub 160) ale łożyska dam nie na samym końcu więc będzie OK. Miejsce z łożyskiem zaznaczyłem poglądowo odbiciem na drugiej stronie na szaro, biały prostokąt zostawię bo po co go wycinać, o tyle wyjedzie cała brama poza wałek.
Myślę, że układ konstrukcji powoli dobiega do końca... Czy coś jeszcze sugerujecie?

Pora na napęd. I tu mam pytania:
1) jaki silnik sugerujecie do Z (wałki planowałem 20 a śrubę trapezową 14x4)?
2) dla napędu poprzecznego (Y?) myślałem o pasku HTD 5M szerokości 15mm (a może 25mm?) w układzie jak na obrazku niżej. Długość wałka 1000mm. I znowu pytanie jaki silnik i jakie koło do paska bo już chyba bez przekładni dodatkowej?

3) dla napędu X myślałem najpierw o listwach ale po lekturze forum zwracam się też ku paskom. Też HTD 5M szerokości 15 lub25mm. Długość wałka 1500mm. Co do samego napędzania to mam 100 pomysłów i jeszcze nie wiem co wybrać. Jedna opcja to po prostu dwa silniki po bokach bramy i układ

Teoretycznie jakaś synchronizacja silników powinna być ale czytałem iż wiele osób jej nie robiło i jest OK.
Druga opcja to jeden silnik z tyłu stołu i przekazanie napędu na dwa paski w układzie jak na obrazku z punktu 2. Chyba da się to zrobić, silnik pewnie mocniejszy?
Belkę wkomponowałem w bramę - wprawdzie wydłuży to bramę o 100mm (a może dam 160mm) ale zwęzi aż o 320 więc super. Wprawdzie brama dłuższa o 100mm (lub 160) ale łożyska dam nie na samym końcu więc będzie OK. Miejsce z łożyskiem zaznaczyłem poglądowo odbiciem na drugiej stronie na szaro, biały prostokąt zostawię bo po co go wycinać, o tyle wyjedzie cała brama poza wałek.
Myślę, że układ konstrukcji powoli dobiega do końca... Czy coś jeszcze sugerujecie?

Pora na napęd. I tu mam pytania:
1) jaki silnik sugerujecie do Z (wałki planowałem 20 a śrubę trapezową 14x4)?
2) dla napędu poprzecznego (Y?) myślałem o pasku HTD 5M szerokości 15mm (a może 25mm?) w układzie jak na obrazku niżej. Długość wałka 1000mm. I znowu pytanie jaki silnik i jakie koło do paska bo już chyba bez przekładni dodatkowej?

3) dla napędu X myślałem najpierw o listwach ale po lekturze forum zwracam się też ku paskom. Też HTD 5M szerokości 15 lub25mm. Długość wałka 1500mm. Co do samego napędzania to mam 100 pomysłów i jeszcze nie wiem co wybrać. Jedna opcja to po prostu dwa silniki po bokach bramy i układ

Teoretycznie jakaś synchronizacja silników powinna być ale czytałem iż wiele osób jej nie robiło i jest OK.
Druga opcja to jeden silnik z tyłu stołu i przekazanie napędu na dwa paski w układzie jak na obrazku z punktu 2. Chyba da się to zrobić, silnik pewnie mocniejszy?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 16
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
Możesz ten "zawijas" od paska (schemat 2) podciągnąć do góry i puścić wałek przez belkę bramy. W schemacie pierwszym jest prościej, bo możesz po prostu puścić wałek przez stół.
Uważam, że mechaniczne połączenie jest lepsze, bo pozwoli Ci usunąć ewentualne przekoszenie i zablokować całość we właściwej konfiguracji.
Uważam, że mechaniczne połączenie jest lepsze, bo pozwoli Ci usunąć ewentualne przekoszenie i zablokować całość we właściwej konfiguracji.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 5
- Posty: 3730
- Rejestracja: 13 gru 2008, 19:32
- Lokalizacja: Szczecin
- Kontakt:
Teraz możesz porównać screen'a z pierszego postu i ten aktualny i możesz być dumny. To w końcu wygląda pro.Huberttt pisze: Myślę, że układ konstrukcji powoli dobiega do końca... Czy coś jeszcze sugerujecie?
Pora na napęd. I tu mam pytania:
1) jaki silnik sugerujecie do Z (wałki planowałem 20 a śrubę trapezową 14x4)?
2) dla napędu poprzecznego (Y?) myślałem o pasku HTD 5M szerokości 15mm (a może 25mm?) w układzie jak na obrazku niżej. Długość wałka 1000mm. I znowu pytanie jaki silnik i jakie koło do paska bo już chyba bez przekładni dodatkowej?
3) dla napędu X myślałem najpierw o listwach ale po lekturze forum zwracam się też ku paskom. Też HTD 5M szerokości 15 lub25mm. Długość wałka 1500mm. Co do samego napędzania to mam 100 pomysłów i jeszcze nie wiem co wybrać. Jedna opcja to po prostu dwa silniki po bokach bramy i układ
Teoretycznie jakaś synchronizacja silników powinna być ale czytałem iż wiele osób jej nie robiło i jest OK.
Druga opcja to jeden silnik z tyłu stołu i przekazanie napędu na dwa paski w układzie jak na obrazku z punktu 2. Chyba da się to zrobić, silnik pewnie mocniejszy?
Jest zasada prawej dłoni. Wyciągasz kciuk na bok, wskazujący na wprost, środkowy do dołu. Stojąc na wprost maszyny i wskazując środkowym kierunek wrzeciona Z równocześnie wskazujesz kciukiem X a wskazującym Y.
ERGO: Oś na belce to X a wzdłuż stołu to Y.
Najlepiej zastosować wałek, który będzie napędzany np gdzieś na środku, a na końcach będzie zdawał moc na dwa pasy. Robisz to wtedy na jednym silniku i masz problem synchronizacji z głowy.
Wytrzymałość pasa 15 mm jest już całkowicie wystarczająca do Twojej maszyny. Jeśli chesz coś co już będzie pancerne i było wykorzystywane do ponad półtonowej maszyny na osi Z, to przyjrzyj się ogłoszeniu Gaspara.
https://www.cnc.info.pl/topics17/s-pas- ... t43423.htm
Ma dwa takie zestawy.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 16
- Posty: 2083
- Rejestracja: 11 cze 2011, 18:29
- Lokalizacja: Warszawa / Lublin
-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 45
- Posty: 88
- Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
- Lokalizacja: Mazowsze
@popik10 Paski do napędu pewnie dasz na zewnątrz bramy?
Ja chyba jednak dam paski wg pierwszego schematu. Puściłbym nad/pod wałkiem to będą osłonięte przed pyłem z frezowania bo tam stół trochę wystaje. Bo główny minus tej opcji to fakt iż połowa paska jest zębami do góry i brud może się osadzać.
Opcja druga jest lepsza bo paski są zawsze zębami do dołu. Fajnie byłoby ukryć paski i resztę w skrzynkach ale to konstrukcja nierozbieralna więc odpada. Pozostaje dać zupełnie na zewnątrz ale jakoś mi się to nie widzi
Ja chyba jednak dam paski wg pierwszego schematu. Puściłbym nad/pod wałkiem to będą osłonięte przed pyłem z frezowania bo tam stół trochę wystaje. Bo główny minus tej opcji to fakt iż połowa paska jest zębami do góry i brud może się osadzać.
Opcja druga jest lepsza bo paski są zawsze zębami do dołu. Fajnie byłoby ukryć paski i resztę w skrzynkach ale to konstrukcja nierozbieralna więc odpada. Pozostaje dać zupełnie na zewnątrz ale jakoś mi się to nie widzi

-
Autor tematu - Znawca tematu (min. 80)
- Posty w temacie: 45
- Posty: 88
- Rejestracja: 01 lut 2013, 13:55
- Lokalizacja: Mazowsze
Projekt konstrukcji prawie zakończony.
Teraz mam banalne (jak dla Was) pytanie jak zamocować koło paska na jakim nie ma napędu tylko pasek się "zawija". Koło dość małe wiec pewnie stalowe. Czy musi być na wałku? Ale jakieś łożyska czy może się ślizgać na tym wałku
Czy koło musi być przymocowane do wałka np TaperLock a wałek kręcić się via łożyska 

Teraz mam banalne (jak dla Was) pytanie jak zamocować koło paska na jakim nie ma napędu tylko pasek się "zawija". Koło dość małe wiec pewnie stalowe. Czy musi być na wałku? Ale jakieś łożyska czy może się ślizgać na tym wałku


