Nie sądzi chyba kolega Andrzej, że te drewniane wkładki z zewnątrz tulei też służą do smarowania? Wg mnie raczej do poprawy kształtu deformowanej przez ściskanie tulei.rynio_di pisze:nacięć jest trzy, jedno przecina całkowicie tuleję ,a dwa tylko na niewielką głębokość z zewnątrz. We wszystkie nacięcia jest wprowadzone drewienko
Poza tym, może jestem już stary, ale uczono mnie, że najlepiej do równomiernego smarowania czopu w tulei ślizgowej służy kanałek wykonany w tejże (często z otworkiem w połowie długości kanałka dla dopływu oleju)


Drewno służące jako łożysko samosmarowne (specjalny oleisty gatunek drewna dodatkowo ciśnieniowo nasączany olejem) było używane w konstrukcji niektórych maszyn rolniczych (bodajże łożyskowania wałków talerzówki) ale na pewno nie jako precyzyjne.
Tu tuleje do tok. TR, też widoczne wyfrezowane kanały.
tu inne kanały smarownicze



a te dwa dodatkowe nacięcia służą do poprawy kształtu.
