Tokarka tsb 20
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 336
- Rejestracja: 24 lip 2005, 16:10
- Lokalizacja: Świdwin
- Kontakt:
Tokarka tsb 20
Witam
Niedawno nabyłem z bratem tokarkę tsb 20 z silnikiem na 3 fazy, tokarka stoi u brata niestety nie posiada on instalacji elektrycznej 3 fazowej. On upiera się by zostawić oryginalny silnik i dokupić falownik. Czy ktoś z forumowiczów może doradzić jaki falownik by się nadawał do tej tokarki chodzi mi o konkretny model falownika (w rozsądnej cenie). Silnik ma moc prawdopodobnie 1,6 KW (nie mam teraz możliwości sprawdzenia), choć w dtr (znaleziona na tym forum) jest napisane 1,1 KW, i czy do silnika 1,6 KW mogę zastosować falownik o mocy 1,5 KW, bo z tego co wyczytałem na forum falowniki mają zawsze jakiś zapas mocy. Wiem że musi to być falownik zasilany napięciem 1 fazowym z wyjściem na silnik 3 fazowy i na tym moja wiedza się kończy. Może ktoś posiada taką tokarkę z oryginalnym silnikiem i falownikiem i udzieli mi kilku rad.
Niedawno nabyłem z bratem tokarkę tsb 20 z silnikiem na 3 fazy, tokarka stoi u brata niestety nie posiada on instalacji elektrycznej 3 fazowej. On upiera się by zostawić oryginalny silnik i dokupić falownik. Czy ktoś z forumowiczów może doradzić jaki falownik by się nadawał do tej tokarki chodzi mi o konkretny model falownika (w rozsądnej cenie). Silnik ma moc prawdopodobnie 1,6 KW (nie mam teraz możliwości sprawdzenia), choć w dtr (znaleziona na tym forum) jest napisane 1,1 KW, i czy do silnika 1,6 KW mogę zastosować falownik o mocy 1,5 KW, bo z tego co wyczytałem na forum falowniki mają zawsze jakiś zapas mocy. Wiem że musi to być falownik zasilany napięciem 1 fazowym z wyjściem na silnik 3 fazowy i na tym moja wiedza się kończy. Może ktoś posiada taką tokarkę z oryginalnym silnikiem i falownikiem i udzieli mi kilku rad.
Tagi:
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1023
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
- Lokalizacja: Radomsko
Falowniki mają sporą przeciazalnosc, tak ze 1.5kW spokojnie pociągnie 1.6kW, problem może być gdzie indziej: falownik 1 fazowy da Ci napięcie 3x230V. Żeby podłączyć do niego silnik 3 fazowy, to ten silnik musi mieć układ gwiazdy przy napięciu 3x400V, wtedy wystarczy przepiac go w trójkąt i możesz zapinac do falownika. Czy Twój silnik tak ma - musisz to niestety sam sprawdzić np. z tabliczki znamionowej 

Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? 

-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 2379
- Rejestracja: 06 sty 2007, 13:29
- Lokalizacja: Poznań
Falownik dobiera się o takiej mocy, jaką ma silnik, zapas nie jest potrzebny. Zobacz na Allegro i kup jakiś używany, ale znanej firmy. Przed zakupem ściągnij z netu manual i sprawdź, czy falownik ma te funkcje, jakich potrzebujesz. Jeżeli będziesz obniżał prędkość obrotową silnika, to nie zapomnij o chłodzeniu wymuszonym (wentylator na osi silnika będzie też kręcił się wolniej, co pogorszy chłodzenie).
Jeżeli pomogłem - nie zapomnij kliknąć POMÓGŁ
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 198
- Rejestracja: 07 lut 2012, 08:51
- Lokalizacja: okolice Rzeszowa
Silnik spięty w trójkąt ma mniejszą moc niż spięty w gwiazdę. Dlatego też nie będzie miał tych 1,6kW.
Należy też pamiętać, że falownik 1-fazowy ma dość duże spadki mocy na niskich częstotliwościach.
No i jest wielki plus - jak Ci wiertło zakleszczy podczas wiercenia, albo zostawisz klucz w uchwycie, to falownik w momencie wyłącza silnik bez szkód dla otoczenia.
Pozdrawiam:
Tomek
Należy też pamiętać, że falownik 1-fazowy ma dość duże spadki mocy na niskich częstotliwościach.
No i jest wielki plus - jak Ci wiertło zakleszczy podczas wiercenia, albo zostawisz klucz w uchwycie, to falownik w momencie wyłącza silnik bez szkód dla otoczenia.
Pozdrawiam:
Tomek
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 336
- Rejestracja: 24 lip 2005, 16:10
- Lokalizacja: Świdwin
- Kontakt:
tego właśnie nie wiem tabliczka znamionowa nie jest zbyt wyraźna, a nie było czasu by odkręcać silnik.jacek-1210 pisze:ten silnik musi mieć układ gwiazdy przy napięciu 3x400V
to wiem wyczytałem na forum tylko skoro mam silnik 1,6 KW a falownik bym kupił 1,5 KW to czy sie nie spali bo nie spotkałem falowników na 1,6 KW, następne są 2 KW.clipper7 pisze:Falownik dobiera się o takiej mocy, jaką ma silnik, zapas nie jest potrzebny.
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 1023
- Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
- Lokalizacja: Radomsko
tomek_skocz pisze:Silnik spięty w trójkąt ma mniejszą moc niż spięty w gwiazdę. Dlatego też nie będzie miał tych 1,6kW.



Duże silniki przy rozruchu najpierw załącza się w gwiazdę a potem przełącza w trójkąt właśnie po to, żeby na początku pobierał mniejszą moc przy rozruchu.
Tu akurat przepięcie z gwiazdy/400V na trójkąt/230V służy temu, żeby silnik nie stracił mocy
Kol. Sasii: jeśli jest puszka łączeniowa na silniku to możesz do niej zajrzeć, powinno być 6 zacisków śrubowych, 3 naprzeciw 3, typowo, w gwieździe połączone będą 3 styki w jednej linii (2 zworki), w trójkącie będą równolegle 3 zworki
A jak nie da rady, to i tak możesz spróbować jak Kol. Miki: silnik będzie miał mniejszą moc, ale może toczyć się da
Jeśli moja rada Ci nie zaszkodziła, to może trochę POMOGŁa ? 

-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 2
- Posty: 198
- Rejestracja: 07 lut 2012, 08:51
- Lokalizacja: okolice Rzeszowa
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 152
- Rejestracja: 03 sie 2009, 12:50
- Lokalizacja: Opolskie
Tokarka TSB-20 posiada oryginalnie silnik 2-biegowy, który umożliwia dodatkową regulację obrotów bez przekładania pasków klinowych.
Podłączenie falownika jest możliwe, jednak trzeba się liczyć z tym, że pełne wykorzystanie możliwosci silnika będzie utrudnione.
Pozostaje oczywiście jeszcze kwestia odłączenia oryginalnego sterowania silnikiem. W wersji fabrycznej jest ono rozwiązane na stycznikach, które oprócz włączania silnika umożliwiają realizację rewersu- obracania wrzecionem w przeciwnym kierunku.
Przynajmniej w moim mniemaniu sens zastosowania falownika dotyczy jedynie umożliwienia podłączenia tokarki do instalacji 1-fazowej.
Regulacja prędkości obrotowej na paskach w przypadku TSB-20 może wydawać się nieco uciążliwa, chociaż akurat w tej tokarce odbywa się za pomocą dzwigni podnoszącej silnik i "zwalniającej" paski klinowe. Druga dzwignia służy do blokowania układu w określonej pozycji dla danej prędkości.
I na koniec jeszcze jedna drobna uwaga. Większośc silników nadaje się do sterowania falownikiem. Należy jednak pamietać, że silnik w TSB-20 został wyprodukowany około 30 lat temu i charakterystyka pracy wirnika nie do końca jest zgodna ze współczesnymi normami, jakie stosują producenci silników i falowników. Stąd też ograniczenia w maksymalnej częstotliwości napięcia zasilającego. Silniki, które mają być sterowane przez falownik są nieco inaczej skonstruowane, posiadaja też niezależne chłodzenie- wentylator jest poruszany osobnym niezależnym od silnika głównego napędem, który zapobiega przegrzaniu urządzenia.
Podłączenie falownika jest możliwe, jednak trzeba się liczyć z tym, że pełne wykorzystanie możliwosci silnika będzie utrudnione.
Pozostaje oczywiście jeszcze kwestia odłączenia oryginalnego sterowania silnikiem. W wersji fabrycznej jest ono rozwiązane na stycznikach, które oprócz włączania silnika umożliwiają realizację rewersu- obracania wrzecionem w przeciwnym kierunku.
Przynajmniej w moim mniemaniu sens zastosowania falownika dotyczy jedynie umożliwienia podłączenia tokarki do instalacji 1-fazowej.
Regulacja prędkości obrotowej na paskach w przypadku TSB-20 może wydawać się nieco uciążliwa, chociaż akurat w tej tokarce odbywa się za pomocą dzwigni podnoszącej silnik i "zwalniającej" paski klinowe. Druga dzwignia służy do blokowania układu w określonej pozycji dla danej prędkości.
I na koniec jeszcze jedna drobna uwaga. Większośc silników nadaje się do sterowania falownikiem. Należy jednak pamietać, że silnik w TSB-20 został wyprodukowany około 30 lat temu i charakterystyka pracy wirnika nie do końca jest zgodna ze współczesnymi normami, jakie stosują producenci silników i falowników. Stąd też ograniczenia w maksymalnej częstotliwości napięcia zasilającego. Silniki, które mają być sterowane przez falownik są nieco inaczej skonstruowane, posiadaja też niezależne chłodzenie- wentylator jest poruszany osobnym niezależnym od silnika głównego napędem, który zapobiega przegrzaniu urządzenia.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 6
- Posty: 336
- Rejestracja: 24 lip 2005, 16:10
- Lokalizacja: Świdwin
- Kontakt:
Zgadza się ma silnik 2-biegowy,ale skoro będzie falownik to pierwszy bieg nie jest mi potrzebny(tak myślę) a co do reszty sterowania to ojciec jest elektrykiem wiec damy rade, bardziej chodzi mi o dobór falownika bo ani ojciec ani ja nie mieliśmy jeszcze z tym styczności wiec moja wiedza jest tylko teoretyczna. Próbny rozruch tokarki był zrobiony na agregacie wiec silnik jest sprawny, kupowana była na szybko bo i cena bardzo atrakcyjna, podobno robiła tylko w drewnie nie ma żadnych luzów wyczuwalnych. Jest to model bez pompy chłodzenia i tak jak wcześniej pisałem nie jestem pewien co do mocy silnika tabliczka znamionowa nie jest wyraźna. Może ktoś posiada taki model i może przesłać fotkę tabliczki znamionowej silnika.HeniekL pisze:Tokarka TSB-20 posiada oryginalnie silnik 2-biegowy
gdybym się opierał na "może pójdzie a może nie" to bym nie zadawał pytań tylko kupił falownik i kombinował jednak zakup falownika to jest wydatek a nie chciał bym żeby potem leżał a ja bym musiał kupować silnikjacek-1210 pisze:A jak nie da rady, to i tak możesz spróbować jak Kol. Miki: silnik będzie miał mniejszą moc, ale może toczyć się da