zwiekszenie prędkość obróbki przy płaskorzeźbach

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce drewna i materiałów drewnopochodnych ręcznej jak i za pomocą CNC

lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#11

Post napisał: lajosz » 12 kwie 2012, 11:21

rozpiur pisze:Myślę jednak, że bezwładność ma w tym przypadku niewielkie znaczenie, gdyż w sparametryzowanych ruchach 2D typu okrąg tego problemu nie ma, a bezwładność działa na maszynę stale.
Otóż być może się zdziwisz, ale w obróbce CNC w ogóle nie występują krzywe (okręgi, łuki), a nie występują bo występować nie mogą bo po prostu nie ma koła, okręgu, łuku idealnego.
Wszelkie łuki zawsze składają się z prostych odcinków, a odległość pomiędzy tzw. idealnym łukiem, a prostą interpolującą nazywamy aproksymacją i to właśnie od wartości aproksymacji zależy dokładność tzw. krzywej
Załóżmy, że rysujesz okrąg o średnicy 100mm, a przyjęta aproksymacja maszyny (niektórzy nazywają tę wartość rozdzielczością) ma wartość 5mm.
Wtedy będziesz miał okazję obserwować że maszyna nie wykonuje obróbki po okręgu, a po prostych odcinkach, czyli będzie wykonywała wielokąt.
Oczywiście powyższy przykład jest specjalnie przerysowany żeby pokazać o co chodzi.
W praktyce, aproksymację liczymy w tysięcznych częściach milimetra i dlatego wydaje się, że maszyna idzie równo po okręgu.

To dlatego rysując okrąg bezpośrednio w maszynie, maszyna idzie "płynnie" po tym okręgu.
Po prostu ma tak wysoką rozdzielczość, że tzw. krótkie skoki są tak krótkie, że niejako tworzą jedną ciągła linie.

Natomiast tworząc relief (płaskorzeźbę jeśli ktoś woli) wyliczana trajektoria narzędzia będzie na tyle dokładna, na ile wysoka jest rozdzielczość tego reliefu.
Oczywiście im większa tym lepiej, ale to nie 2D, więc komp musi liczyć znacznie dłużej taką obróbkę.
Zwiększając więc rozdzielczość, zwiększamy dokładność, ale i (niemalże w postępie geometrycznym) zwiększa się również czas potrzebny na wygenerowanie ścieżki narzędzia.

Nie wiem, być może są programy które liczą to lepiej, szybciej i dokładniej niż ArtCam, ale tak czy siak, przy obróbce reliefu (płaskorzeźby) dokładność ma raczej mniejsze znaczenie bo liczy się przede wszystkim ogólny wygląd reliefu i jeśli gdzieś jakaś np. gałązka przy drzewku będzie przesunięta o 0.5 mm, to nikt tego nawet nie zauważy, a nawet jeśli zauważy, to co z tego ? Perzcież liczy się wygląd, strona (że się tak wyrażę) artystyczna, a nie dokładność.



Tagi:


rozpiur
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 13 paź 2010, 21:58
Lokalizacja: gliwice

#12

Post napisał: rozpiur » 12 kwie 2012, 13:51

OK, wszystko to rozumiem.
Moje wątpliwości budzi tylko fakt, że (jak zauważyłem u siebie) obiekt sparametryzowany typu G2 X_ Y_ Z_ I_ J_ K_ R, choć też jest aproksymowany, wykonywany jest płynnie. Problemy pojawiają się, gdy g-code ma setki linii ze zmieniającymi się o setki/dziesiątki mm współrzędnymi, a przecież w szczególnym przypadku, gdy pojedynczy przejazd nad reliefem jest w rzucie na pł. XY linią prostą równoległą do X lub Y, jest to de facto obróbka 2D w osiach XZ lub YZ.


lajosz
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1614
Rejestracja: 13 sty 2009, 20:33
Lokalizacja: Ziębice

#13

Post napisał: lajosz » 12 kwie 2012, 15:19

@rozpiur

Teoretycznie tak, a nawet praktycznie, ale wszystko jest uzależnione (przynajmniej w ArtCamie) od tego czy chcesz obrabiać relief czy jakąkolwiek inną obróbkę nie będącą reliefem.
Najlepiej jak przedstawię to na przykładzie:

Rysujemy w ArtCamie trójkąt:
Wewnątrz trójkąta ma być wybrany materiał na głębokość np. 3mm.
Teraz możemy to zrealizować na kilka sposobów:
1. Czyszczenie powierzchni
2. Inteligentne grawerowanie
3. Tworzymy relief wklęsły o głębokości 3mm.

Dwie pierwsze obróbki zależą od wektora i na podstawie wektorów jest wyliczana ścieżka maszynowa, więc mamy gładziutkie proste w każdej osi.
Natomiast w przypadku reliefu (który przypomnę, najpierw trzeba wygenerować) ścieżka maszynowa tworzona jest niejako z bitmapy, a nie z wektorów.
Z resztą wektory na podstawie których powstaje relief można po utworzeniu reliefu w ogóle usunąć.
Program liczy ścieżkę właśnie z reliefu. a nie z wektorów.

Z resztą popatrz:
Poniżej trajektoria RELIEFU dla w/w przykładu trójkąta. Trójkąt o bokach 70mm i głęboki na 3mm, frezowany frezem palcowym prostym średnica 8mm.

Obrazek

Widzisz tę postrzępioną linię przy bokach ?
To właśnie mogą być te skoki/zwolnienia maszyny podczas obróbki, ale na w/w przykładzie widać to tylko dlatego, że jest to małych rozmiarów model i z niską rozdziałką.
Natomiast przy większych modelach tudzież z większa rozdzielczością, te "strzępy" są znacznie mniejsze i nie widać ich tak bardzo (dopiero przy dużym powiększeniu), jednak maszyna musi to obrobić i stąd te zwolnienia, skoki itp.

A teraz to co wyżej, ale obróbka, to "Czyszczenie powierzchni" tworzona z wektora.
Wszystko gładko i ładnie, ale płaskorzeźby w ten sposób nie zrobisz.

Obrazek

Zauważ, że jet to tylko prosty trójkąt, co dopiero gdy chcemy tworzyć większe i bardziej skomplikowane rzeczy.

Oczywiście (jak pisałem w poprzednim poście) być może istnieje jakiś program który liczy to inaczej i wtedy wygląda to lepiej, ale jeśli tworzymy na ArtCamie (a być może i iw innych programach do płaskorzeźb) , to właśnie tak to wygląda.


Autor tematu
Holz Marian
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Sympatyk forum poziom 2 (min. 50)
Posty w temacie: 2
Posty: 61
Rejestracja: 30 sie 2009, 11:00
Lokalizacja: Kielce

#14

Post napisał: Holz Marian » 12 kwie 2012, 18:01

zrobiłem jak napisał kolega Bbuli czas obróbki skróciło o 50% bez utraty jakości :roll:

dzięki za pomoc


rozpiur
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 4
Posty: 14
Rejestracja: 13 paź 2010, 21:58
Lokalizacja: gliwice

#15

Post napisał: rozpiur » 13 kwie 2012, 10:50

Dzięki za odpowiedzi.

Dam Wam juz spokój w tym temacie.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka drewna”