Uhu diagnoza

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#21

Post napisał: rradek » 17 mar 2012, 20:35

Zacznę od końca. Na katodzie D1 jest 0V, czasami jakaś szpilka ~1,5V wpada.

Obrazek
Przebieg między 12 na IC10 i D6.


Obrazek
Przebieg na D8.


Na 12 IC11, D-9 oraz D-7 jest ciągłe 12V.



Tagi:


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#22

Post napisał: Leoo » 17 mar 2012, 22:03

rradek pisze:Na 12 IC11, D-9 oraz D-7 jest ciągłe 12V.
T4 cały czas przewodzi i dla tego działa ogranicznik prądu.
Proszę sprawdzić czy na wejściu IC11 pin1 (TP2) jest przebieg prostokątny. Jeśli jest a na wyjściach go brak, to IR21844 (IC11) jest uszkodzony.


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#23

Post napisał: rradek » 17 mar 2012, 22:35

Na TP2 jest poprawny sygnał, na wyjściu niestety nie. Problem w tym, że IRS'y są sprawne, mam ich kilka sztuk. Każdy z nich w gnieżdzie IC10 działa, natomiast po przełożeniu do IC11 na wyjściu jest stały sygnał 12V.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#24

Post napisał: Leoo » 17 mar 2012, 22:52

rradek pisze:Na TP2 jest poprawny sygnał, na wyjściu niestety nie. Problem w tym, że IRS'y są sprawne, mam ich kilka sztuk. Każdy z nich w gnieżdzie IC10 działa, natomiast po przełożeniu do IC11 na wyjściu jest stały sygnał 12V.
Brak połączenia pinu 3 z masą.
Proszę jeszcze sprawdzić napięcie na pin 2.
Czy układy są w podstawkach?


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#25

Post napisał: rradek » 17 mar 2012, 22:55

Między 2 i 3 pinem jest 5V :cry: . Tak, układy są w podstawkach precyzyjnych.
Porównałem wszystkie piny w obu układach. Różnica jest tylko na pinie 10, który według schematu jest NC na IC10. Na IC10 JEST 0V, natomiast na IC11 mam 12V.
Jest na forum jakiś zaprzyjazniony EGZORCYSTA ( :evil: ) ?


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#26

Post napisał: Leoo » 17 mar 2012, 23:36

rradek pisze:Porównałem wszystkie piny w obu układach. Różnica jest tylko na pinie 10, który według schematu jest NC na IC10. Na IC10 JEST 0V, natomiast na IC11 mam 12V.
Faktycznie jest "asymetria" na schemacie. Proszę odciąć ścieżkę od pin 10 IC11. NC nie zawsze oznacza pin niepodłączony, czasem oznacza "nie podłączać".


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#27

Post napisał: rradek » 18 mar 2012, 00:52

Jest lekka poprawa, tzn. przy odłączonym zasilaniu silnika są poprawne sygnały na tranzystorach. Co było powodem wcześniejszego stanu rzeczy - nie mam pojęcia.
Dotarłem do info na temat kondensatorów 1nF znajdujących się przy tranzystorach. W sumie nie są wymagane, tylko w przypadku objawów wibrowania tranzystorów więc kondensatory wyleciały z układu.
Uzupełniłem też brakujące diody przy rezystorach na wyjściu IC10 oraz IC11.
Podczas zabawy wymieniłem jeden z IRS'ów, który przez moje niedopatrzenie zwyczajnie padł.
Jest lekka poprawa ale przeciążenie i error występuja nadal. Teraz jest reakcja silnika na reset układu, następuje przerwanie po czym następuje error i silnik obraca się dalej.

Mosfety są sprawne(no chyba, że przy wyższej częstotliwości coś się z nimi dzieje) natiomiast transile nie miały okazji ulec uszkodzeniu.

Obrazek
Przebieg na T1 i T4.

Obrazek
Przebieg na T2 i T3.



Obrazek
Przebieg na T3 i T4, T1 i T2.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#28

Post napisał: Leoo » 18 mar 2012, 15:26

Problemy będą nadal. UHU musi mieć diody relaksacyjne jak tu:
http://www.embeddedtronics.com/public/E ... ematic.pdf - D22...D24.


Autor tematu
rradek
Znawca tematu (min. 80)
Znawca tematu (min. 80)
Posty w temacie: 22
Posty: 97
Rejestracja: 05 lis 2011, 20:45
Lokalizacja: Oława

#29

Post napisał: rradek » 18 mar 2012, 16:35

Mam jeszcze jedno pytanie, jeśli można oczywiście. Kiedyś natknąłem się na forum na opis autorstwa Kolegi, dotyczący zabezpieczania Mosfetów przed przepięciami z komutatora. Rzecz dotyczyła transili na silniku wspomaganych czymś w rodzaju gasika tzn. kondensatorów zwierających do masy, dławika na przewodach zasilających itd. Rozumiem, że to rozwiązanie jest aktualnym i raczej nie zaszkodzi?


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 16
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#30

Post napisał: Leoo » 18 mar 2012, 19:54

W wypadku silników szczotkowych wszelkie zabezpieczenia są wskazane. W tytułowej aplikacji gasik już jest tzn. C8 i R12 ale dodatkowy filtr na samym silniku nie zaszkodzi.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”