BYDGOST pisze:Jakie zamierzasz uzyskać prędkości obrotowe na wrzecionie i czy zastosujesz falownik?
Zacznę może trochę od końca.
O falowniku nie myślałem.
Niestety nie udało mi się zdobyć DTR-ki do tej wytaczarki, a tak byłoby najprościej przeliczyć przełożenia. Postaram się przeliczyć zęby na kołach wewnątrz korpusu. Obliczę przełożenia na poszczególnych ustawieniach, dane zaprezentuję.
Arek D pisze: tylko nie mam porównania części składowych co ile wytrzymuje np. wałek 20 alu a 25 już stal taki przykład
Co prawda w tabelach wałków, wózków, łożysk, obudów, podpór itp. podawane są wartości np. obciążalności, nośność, momentu statycznego itp. Przyznaje nie korzystałem z większości tych danych.
Bo chyba ciężko jednoznacznie stwierdzić (bazuje na moim przypadku): tak to jest to (ten wałek i ta obudowa, to łożysko) i będę miał jeszcze spory zapas.
Może się okazać, że będzie wręcz przeciwnie (granica wytrzymałości lub gorzej).
To w moim odczuciu zależy od tego jak dana "maszynka" będzie eksploatowana.
Ja wstępnie zamierzałem "zbudować" małą tokareczkę (stąd też taki tytuł tematu).
Jako wrzeciennik miałem wykorzystać:
Plany uległy zmianie (bo to można wykorzystać do budowy czegoś innego).
Mam tych "gratów" w garażu trzeba je zacząć wykorzystywać. Pomysłów nie brakuje ale czasu brak.
[ Dodano: 2011-12-17, 14:24 ]
Zadałem sobie trochę trudu i policzyłem zęby na kołach.
Załączam poglądowy rysunek "kinematyki" wytaczarki TO161S (opracowanie własne

)
Poczyniłem też drobne obliczenia (do sprawdzenia przez fachowców).
Skupiłem się tylko na korpusie wrzeciennika, obliczenia przełożeń były zaokrąglane.
Założenia:
- Wirnik silnika kręci się z prędkością 2850 r/min.
- Napęd na paskach (przełożenie 1:1) czyli wałek I obraca się z prędkością równą 2850 r/min.
- Wał II obraca się wówczas ze stałą prędkością: ok.
280,396
2850/2 (przełożenie po kołach 29z i 58z) = 1425
1425/2,107 (zaokrąglone przełożenie po kołach 28z i 59z) = 676,317
676,317/2,412 (zaokrąglone przełożenie po kołach 17z i 41z) = 280,396
Prędkość obrotowa wału III uzależniona jest od położenia kół zmianowych na wale II (trójka dzielona) i tak:
Koło 32z sprzęgnięte z kołem 41z (reduktor) – dźwignia zmiany w pozycji A
280,396/1,281 (zaokrąglone przełożenie po kołach 32z i 41z) = 218,888
Koło 41z sprzęgnięte z kołem 32z (multiplikator) – dźwignia zmiany w pozycji B
280,396*1,281 (zaokrąglone przełożenie po kołach 41z i 32z) = 359,187
Koło 25z sprzęgnięte z kołem 48z (reduktor) – dźwignia zmiany w pozycji C
280,396/1,920 (zaokrąglone przełożenie po kołach 25z i 48z) = 146,039
W pozycji A dźwigni zmiany wrzeciennik obraca się z prędkością:
218,888/1,048 =
208,862 r/min
W pozycji B dźwigni zmiany wrzeciennik obraca się z prędkością:
359,187/1,048 =
342,735 r/min
W pozycji C dźwigni zmiany wrzeciennik obraca się z prędkością:
146,039/1,048 =
139,350 r/min
Czekam na podpowiedzi.
[ Dodano: 2011-12-22, 21:19 ]
W obliczeniach wprowadziłem pewne zmiany.
A to wzmocnienia i konstrukcja nakrętki:
Dalsze prace ruszą dopiero po świętach.
Pozdrawiam i Wesołych Świąt