#29
Post
napisał: RomanJ4 » 05 cze 2011, 23:02
Dolna tabliczka pokazuje jakie koła zębate i w jakiej konfiguracji wzajemnej trzeba założyć do gitary aby uzyskać dany gwint calowy. Przykładowo (patrz tabliczka) aby naciąć gwint 18 zwojów na cal trzeba jedno pokrętło skrzynki ustawić na "C", drugie na "II", a koła w gitarze powinny być (od góry wg schematu):
pierwsze 40 zębów (nawiasem mówiąc, to koło dla calowych i metrycznych jest takie samo i nie podlega zmianie, najczęściej jest to koło na wrzecionie) to koło zazębia się z kołem "F" które (dla naszych 18/"zwojów na cal) powinno mieć 90 zębów.
Ono z kolei zazębia się z kołem "G" o 45 zębach. Koło "G" obraca się na wspólnym wałku razem z kołem "81" (zębów), a koło "81" napędza koło "51" (zębów) na śrubie pociągowej.
Tak wiec koło "F" i"G" są kołami gitary które należy zmienić na odpowiednie wg tabliczki, przy nacinaniu żądanego gwintu calowego, natomiast koła "81" i "51" są niezmienne (dla calowego)
Podobnie ma się sprawa z gwintami metrycznymi, koła"40", "60" i "100"(zębów) są niezmienne, a dla danego skoku gwintu jaki chcemy uzyskać powinniśmy założyć odpowiednia parę kół "D"/"E" (wg tabliczki odpowiednio: 30/96 lub 54/72 lub 63/63 lub 70/56) i takoż samo odpowiednio ustawić pokrętła literowe (A,B,C) i cyfrowe (I,II,III).
Jak widać z powyższego przełożenia skrzynki posuwów ustawiane pokrętłami są wspólne dla calowych i metrycznych i tam kół zębatych się nie zmienia. Dlatego ważne jest w zakupie zwłaszcza używanych maszyn aby były czytelne tabliczki lub gdy ich nie ma - DTR-ka gdzie są w formie jak na maszynie lub tabel.
Mam nadzieje , że jasno to przedstawiłem, w razie czego służę pomocą.
pozdrawiam,
Roman