Materiałoznastwo

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
Tofifi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 14
Posty: 46
Rejestracja: 13 sty 2011, 04:52
Lokalizacja: Białystok

#21

Post napisał: Tofifi » 06 mar 2011, 11:13

w zasadzie pomysł genialny, ale czy gra warta świeczki to nie wiem :razz:
zakładając, że taka dysza będzie ważyć nawet 0,5kg to i tak pikóś bo ciąg jaki zapewni silnik to 27-30kg a sam jej kształt rozpędzi spaliny to prędkości ponad dźwiękowej :D

Jutro albo w wtorek będzie toczona to pokażę jak wyszło :lol:




tehan
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 2
Posty: 35
Rejestracja: 07 sty 2011, 20:48
Lokalizacja: z nienacka

#22

Post napisał: tehan » 06 mar 2011, 13:17

jak pokryjesz ceramika to dysza może mieć i 100g:) wiec przy dobrze zrobionej konstrukcji wyżej poleci. A chyba o to chodzi nie?

Czy sie opłaci to sam pomyśl ile razy z tego chcesz korzystać. Ja bym najpierw zrobił z jakiegoś badziewia żeby kształt dopracować (chyba że masz juz jakiś)


Autor tematu
Tofifi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 14
Posty: 46
Rejestracja: 13 sty 2011, 04:52
Lokalizacja: Białystok

#23

Post napisał: Tofifi » 26 kwie 2011, 10:49

Czy ktoś może mi przytoczyć maxymalne naprężenia dla stopu aluminium PA2?
(dam plusa :grin: )


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#24

Post napisał: upadły_mnich » 26 kwie 2011, 17:58

mówisz i masz :wink: :

PA2, stan wyżarzony, mieki:
R0,2 = 8-12kG/mm^2
Rm = 15-18kG/mm^2

Pa2, stan półtwardy:
odpowiednio
16-19kG/mm^2
20-22kG/mm^2

Dane z ksiażki Aluminium Poradnik. Za wiarygodnosć nie odpowiadam ale te parametry ciężko jest znaleźć czy w książkach czy w necie.
Tabelę stanów z zamiennikami na dzisiejsze już znajdziesz raczej łatwo.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


Autor tematu
Tofifi
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 14
Posty: 46
Rejestracja: 13 sty 2011, 04:52
Lokalizacja: Białystok

#25

Post napisał: Tofifi » 26 kwie 2011, 18:49

masz plusa! A dałbyś mi jeszcze wartości dla PA38?

Czy dobrze rozumiem? Tam jest napisane mm^2 czyli to samo co milimetr kwadratowy?


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#26

Post napisał: upadły_mnich » 26 kwie 2011, 19:33

zgadza się - milimetr kwadratowy. Łatwo przeliczysz na MPa.
PA38 już łatwo znaleźć bo to "bardziej konstrukcyjny" stop.

Stan wyciskany:
R0,2 - 8-10 kG/mm kwadrat
Rm - 16-18 kG/mm^2

Stan przesycony:
R0,2 - 10-12
Rm - 19-21

Stan ulepszony:
R0,2 - 20-25
Rm - 25-30

Z tej samej co poprzednio książki. Ale tu warto by sprawdzić bo ksiażka nie jest najnowsza.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


Aluminiowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

#27

Post napisał: Aluminiowy » 02 maja 2011, 10:36

Troszkę się wtracę , Panowie teoretycy :).
dlaczego chcesz cokolwiek robic z tzw. PA2 ( tak na marginesie oznaczenie to wyszło z uzycia prawie 20 lat temu . PA2 - raczej niepopularny stop , więc mogą być kłopoty ze znalezieniem materiału ) .
Druga ważna sprawa to to jaki rodzaj materiału z danego stopu chcesz zastosowac .
Np. czy ma to byc blacha, czy rurka , czy pręt itd . Wiąże sie to z tym ,że np. nie istnieje coś takiego jak blacha wyciskana czy raczej nie znajdziesz rurki z EN AW-5251 ( czyli tego Waszego PA2 )
I jeszcze jedna próśba , nie używajcie pls poradników sprzed 50 lat gdzie jednostkami są KG/mm2.


upadły_mnich
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 4
Posty: 1592
Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
Lokalizacja: Lublin

#28

Post napisał: upadły_mnich » 02 maja 2011, 18:01

Kolega Aluminiowy praktyk? a miło, miło.
Rozumiem, że reprezentujesz jakąś hurtownie metali kolorowych, przynajmniej tak z nicku wynika- jesli nie to przepraszam i wtedy pomin drugą część mojej odpowiedzi.
Aluminiowy pisze:raczej nie znajdziesz rurki z EN AW-5251 ( czyli tego Waszego PA2 )
skad taka lezy od lat w piwnicy w postaci rurek i blach? Skad taką giąłem w pracy w ilosciach kilsatetkilo miesiecznie przez ostatni 2-3 lata? Widocznie ktos nieswiadomy ją gdzieś w Amiratach Arabskich nabył. A tak powaznie sprawdź materialy stosowane w lotnictwie i przez przeniesienie w modelarstwie. Jesli jestes praktykiem to sie nie zdziwisz.
Aluminiowy pisze: jeszcze jedna próśba , nie używajcie pls poradników sprzed 50 lat gdzie jednostkami są KG/mm2.
Przepraszam za te kG/mm^2. Mnie tez przyznam wkurza podawanie mocy silnika w jakichś koniach. A może w słoniach by podawać? :lol: Układ SI nas obowiazuje i tu jak najbardziej sie zgadzam. Przepraszam, mój błąd. Ja korzystałem z "Aluminium poradnik". Są nowsze. Ty znasz nowszą literature ale jakoś nie chcesz jej podać? Kolega pytał o Rm PA2. Udzielileś Mu odpowiedzi? Nie zauważyłem. Literature masz nowszą prawda? Wiec w czym problem podać to głupie Rm nawet w nowych jednostkach?
A i dodatkowe zadanie poza tematem dla praktyka aluminiowego dziwnie nie rozwiazane przez kilka hurtowni alu mocno reklamowanych na forum (i tu za offtopic przepraszam):
Podaj mi gdzie mozna katowniki, ceowniki itp kupić z PA6 lub lepiej z PA7 - jestes praktykiem wiec to dla Ciebie drobnostka. A takie istnieją i mam takie w piwnicy. Gdzie? Poważnie kilka metrów bym nabył.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej


Aluminiowy
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Sympatyk forum poziom 1 (min. 40)
Posty w temacie: 4
Posty: 42
Rejestracja: 27 lut 2008, 15:26
Lokalizacja: Trójmiasto
Kontakt:

#29

Post napisał: Aluminiowy » 04 maja 2011, 08:41

Witam ,
Kilka słów odniesienia do postu jaki napisał upadły-mnich.
W piwnicy może i masz te blachy w tzw. PA2 w to nie wątpię ale jeżeli chodzi o rurki to sprawdź to dobrze. W Emiratch Arabskich tez takich rurek nie kupisz bo jak pisałem wczesniej nie ma ich w handlu . ( Uprzedzając pytanie - znam firmy z tamtego rejonu świata . ) Być może giąłeś te rurki przez kilka lat ale uwierz mi ,że jeżeli tak było to Wasza firma kupowała te rurki u producenta ( prawdopodobnie Kęty ) na zamówienie bo w handlu ogólnie dostepnym czegoś takiego nie znajdziesz ( chyba ,że jakieś pozostałości w piwnicach ) .
Jakie są materiały stosowone w lotnictwie to wiem , bo tam dostarczam , więc nie muszę sprawdzać .
Sa to głównie 7075 , 2024 i 6061 .
Prawdę mówiąc nie spotkałem się z tym aby w lotnictwie stosowano 5251 ( po prostu jest za słaby ) . Na modelarstwie natomiats się nie znam ale chyba jest podobnie .
Z drugiej strony nie wiem po co uparcie stosować ten stop skoro prawie nigdzie go nie ma ( z wyjatkiem blach ) .
I nie pisz proszę bzdur typu : podaj Rm dla stopu PA2 .
( bez podawania stanu umocnienia i grubości blachy , średnicy pręta lub grubości ścianki rurki , itp )
A to dllatego ,że takich wartości może być kilkadziesiąt .
Nasłabsze to chyba dla prętów ciagnionych w stanie O lub H111 dla srednic w zakresie 60 do 80 mm - 150 MPa .
natomiast największe wartości przyjmuje dla blach od 0,2 do 3 mm umacnianych zgniotem do stanu H28 lub H38 - powyżej 255 MPa .
I to jest odpowiedż na pytanie dlaczego w lotnictwie stosuje sie inne stopy .
np. 7075 - Rm w zależności od materiału i stanu umocnienia srednio ponad 400 MPa ( a nawet ponad 500 MPa ),
2024 - również powyżej 400 MPa
6061 - też raczej powyżej 260 MPa .
I jeszcze dostepność katowników , ceowników w PA6 lub PA7 ( 2017A lub 2024 ) .
Byc może gdzieś leżą pozostałości ketowskiego PA6 ale nie wiem gdzie .
Za granicą możesz szukać w 2024 ( PA7 ) . ( 2017A czyli PA6 - głównie Polska i Francja - w innych krajach ten stop tylko w blachach ) .


jacek-1210
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1023
Rejestracja: 25 mar 2011, 20:16
Lokalizacja: Radomsko

#30

Post napisał: jacek-1210 » 04 maja 2011, 10:49

Panowie, tak na zgodę, proponuję popatrzeć co potrafią powyginane rurki z wysokostopowej (?) stali:



może więc okazać się, że w modelarstwie nie są potrzebne kosmiczne technologie :wink:

[ Dodano: 2011-05-04, 11:03 ]
Tak sobie jeszcze myślę:
Tofifi pisze:w zasadzie pomysł genialny, ale czy gra warta świeczki to nie wiem :razz:
zakładając, że taka dysza będzie ważyć nawet 0,5kg to i tak pikóś bo ciąg jaki zapewni silnik to 27-30kg a sam jej kształt rozpędzi spaliny to prędkości ponad dźwiękowej :D

Jutro albo w wtorek będzie toczona to pokażę jak wyszło :lol:
30kg to ok. 270N przez 1.5 sek. O ile dobrze policzyłem te niutony, to impuls wychodzi mi ok. 400Ns gdzie zwykły rakietowy silniczek modelarski ma 2.5-20Ns (!) Czy na pewno wiesz co robisz ? Bo jak coś źle policzysz a to zdetonuje zamiast dać ciąg, to radziłbym stać w większej odległości ??? Bo jakie by to paliwo nie było, to w skrajnych przypadkach zawsze jest to materiał wybuchowy...

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”