maksymalna prędkość obrotowa sruby pociągowej

Dyskusje na temat elementów przeniesienia napędu oraz przekładni


Autor tematu
mkuzel
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2008, 19:47
Lokalizacja: Szczecin

maksymalna prędkość obrotowa sruby pociągowej

#1

Post napisał: mkuzel » 23 lut 2011, 12:30

Witam
Czy śruba trapezowa o długości 6m obciążona jedynie siłą osiową jest w stanie pracować z prędkością obrotową w granicach 500obr/min? Wiem że prędkość krytyczną można sobie wyliczyć ale może ktoś z Was już przerabiał podobny temat i podzieli się informacjami.
Pozdr.



Tagi:


prokopcio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1126
Rejestracja: 11 sty 2005, 13:03
Lokalizacja: Grodków
Kontakt:

#2

Post napisał: prokopcio » 23 lut 2011, 13:16

sama prędkość obrotowa którą podałeś jest niewielka i spokojnie możesz użyć o wiele wyższej ale jest inny problem - na długości 6000mm musisz zadbać o odpowiednią sztywność śruby (uginanie pod własnym ciężarem) jak również precyzję wykonania maszyny aby śruba nie miała możliwości przemieszczania się"poprzecznego" ponieważ przy obracaniu będzie nią rządziła siła odśrodkowa co się może źle skończyć przy większych obrotach :)...

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1494
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#3

Post napisał: Piotrjub » 23 lut 2011, 13:16

Zastanów się czy podałeś wszystkie dane aby odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno podstawowej wartości nie ma - średnicy śruby, dalej sposobu ułożyskowania.

Poglądowy schemat masz tutaj

Obrazek

Obrazek


oprawcafotografii
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 6354
Rejestracja: 29 kwie 2009, 10:11
Lokalizacja: Kraków / Jaworzno / Kopanka

#4

Post napisał: oprawcafotografii » 23 lut 2011, 13:20

Piotrjub pisze:Zastanów się czy podałeś wszystkie dane aby odpowiedzieć na to pytanie. Na pewno podstawowej wartości nie ma - średnicy śruby, dalej sposobu ułożyskowania.
...
Jesli sie nie myle to tu chodzi o srednice rdzenia sruby.
To czyni spora roznice - sruba kulowa 16mm jest sporo sztywniejsza
niz trapezowa 18mm..

Z tym, ze oczywiscie moge sie mylic ;)

J.

Awatar użytkownika

Piotrjub
Moderator
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1494
Rejestracja: 11 kwie 2005, 13:00
Lokalizacja: Gdansk

#5

Post napisał: Piotrjub » 23 lut 2011, 13:43

Kolega ma całkowita racje ze nie ma podanej średnicy rdzenia śruby ale nie ma w ogóle podanej średnicy samej śruby.
Wrzuciłem sobie w programik na szybko co wychodzi w środkowej części zdjęcia widać
jakie prędkości uzyskujemy dla śruby o długości 6 metrów zależnie od średnicy samej śruby jak również od sposobu jej mocowania.

Obrazek


Autor tematu
mkuzel
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2008, 19:47
Lokalizacja: Szczecin

#6

Post napisał: mkuzel » 28 lut 2011, 14:20

Witam
Więc trochę dokładniej śruba to Tr. 70 x 10 ustalona z dwóch stron w założeniu na łożyskach wahliwych ze względu na rodzaj konstrukcji w której będzie trudno osiągnąć współosiowość otworów no i ugięcie śruby. Z moich wyliczeń wynika ze śruba ugnie się pod swoim ciężarem o 5mm. Czy to ugięcie będzie przeszkadzać w normalnej pracy śruby? Może ktoś z Was napinał śrubę wstępnie po to żeby zlikwidować ugięcie, jakie łożyskowanie było by wtedy najlepsze? Śruba ma być napędzana silnikiem o momencie obrotowym 589Nm i ma przesuwać poziomo ciężar 20 ton czyli 200kN i o ile się nie mylę ta wartość jest do osiągnięcia? Byłbym wdzięczny z a każdą podpowiedź, może znacie jakieś strony pomocne w obliczeniach lub jakąś literaturę.
Pozdr.


prokopcio
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1126
Rejestracja: 11 sty 2005, 13:03
Lokalizacja: Grodków
Kontakt:

#7

Post napisał: prokopcio » 28 lut 2011, 16:28

mkuzel pisze: ma przesuwać poziomo ciężar 20 ton czyli 200kN
te 200kN to jest pionowo a Ty chcesz ciągnąć poziomo więc potrzebna siła będzie zależała praktycznie tylko od współczynnika oporów tarcia (*200kN). Nie jestem pewien czy dobrze na szybko policzyłem ale po przełożeniu śrubowym otrzymasz moment 37kN (ile jest potrzebne - nie wiem).


Autor tematu
mkuzel
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 3
Posty: 6
Rejestracja: 26 lis 2008, 19:47
Lokalizacja: Szczecin

#8

Post napisał: mkuzel » 28 lut 2011, 16:55

jako że przesuwane maja być materiały sypkie ale też możliwe ze nawet i glina dla której współczynnik tarcia po stali wynosi 0.75-1 to siłę potrzebną do przesunięcia przyjmuję jako te 200kN. Dobrze myślę?

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Przeniesienie napędu, Przekładnie Pasowe, Przekładnie Zębate, Listwy zębate”