Pomiar śrub wyścigowych

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC
Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#41

Post napisał: FDSA » 01 lut 2011, 22:02

Ponieważ wiem jak to jest jak się robi coś "po nic" dla szeregowego człowieka to myślę ze możesz liczyć na moja pomoc :) natomiast jeśli chodzi o informatyka to na niego nie mam już dużego wpływu choć tez jest w porządku facet wiec pogadam jak będę wiedział co i jak :) Poza tym takie maszyny zawsze mogą się zwrócić przy 3 sprzedanym egzemplarzu :) Najpierw może określmy czego potrzebujemy a potem się zaczniemy zastanawiać ile razy będziesz mnie musiał "przepłynąć" taka łódką za pomoc :)

Podeślij mi jutro te kąty a póki leże chory to policzę jakie błędy są realne do uzyskania.

Pozdrawiam
FDSA



Tagi:


Autor tematu
propeller
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 18
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2011, 14:39
Lokalizacja: Warszawa

#42

Post napisał: propeller » 01 lut 2011, 22:24

Ja osobiście nie siadam za jej stery podczas zawodów, zdarza mi się od czasu do czasu podczas testów. Uczucie nie do opisania, więc nawet nie będę się starał tutaj tego opisać " na co dzień" ściga się nią moja córka dwukrotna vice Mistrzyni Świata - cóż jest lepsza ode mnie... :smile: mi pozostaje tylko przyjemność z przygotowanie łodzi do wyścigów... Myślę że wystarczyła by tylko jedna "przejażdżka z nią w roli drivera.

Ona w tej bardziej fioletowej :
Hmm, chyba po raz pierwszy przychodzi mi życzyć komuś długiej rekonwalescencji...

To oczywiście żart, życzę szybkiego powrotu do zdrowia !
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#43

Post napisał: FDSA » 01 lut 2011, 23:00

Witam

Tak z ciekawości żeby wprowadzić odrobinę świeżości w temat :) zapytam jaka jest wielkość łodzi, moc silnika i prędkości/przyspieszenia uzyskiwane?

P.S. A rozumiem Cię doskonale z tymi pieniędzmi za ideę ale z tą jedną przejażdżką to uważaj żeby mi się nie spodobało bo kilka lat temu... moim ulubionym numerem było 78 :)



Pozdrawiam
FDSA

Dodano o 3:31a.m.

Jak się człowiek wyśpi przez gorączkę w dzień to ma twórcze noce... :) nie musisz mierzyć śrub bo wymyśliłem algorytm który przy założeniu że kat mierzonej powierzchni będzie pomiędzy kolejnymi punktami pomiarowymi zmieniał się niewiele (a płynność powierzchni to przecież cecha takiej śruby) to korekcja błędu będzie lepsza niż dokładność impulsatora ;)

Jak to mówiłeś... dobre bo Polskie :)

Jutro postaram się przelać pomysły na papier w jakieś konkretne wzory...


Autor tematu
propeller
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 18
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2011, 14:39
Lokalizacja: Warszawa

#44

Post napisał: propeller » 02 lut 2011, 11:11

Co do łodzi to krótko aby nie zanudzać :
- klasa F-4S -
- silnik 4- suw Mercury EFI 60 HP
- kadłub typu katamaran wykonany z kompozytu carbon/kevlar długość 4m szerokość 2m,
- prędkość maks ok 120km/h.

Wracając do śrub , ja w nocy spałem i nie przeczytałem twojego postu że już pomiaru nie nada. Ale w trakcie tego pomiaru i mi do głowy przyszedł pewien pomysł. Kąt pomiędzy osia pionową , a powierzchnią łopaty zawiera się pomiędzy 28-50 stopni, średnio wynosi on około 40 stopni. Więc czy nie korzystniej byłoby aby sama końcówka czujnika ( kulka ? rolka ?) była umieszczona pod katem ok 45°, aby być możliwie prostopadle do powierzchni ?

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#45

Post napisał: FDSA » 02 lut 2011, 11:45

Właśnie dlatego potrzebne były mi te dwa kąty :) Resztę informacji przesłałem Ci na PW :)

Pozdrawiam
FDSA

Dodano:

Efekt przelewania idei na papier :

Opracowałem wzory na prawie idealną korekcję dla dowolnej średnicy końcówki pomiarowej. Co ułatwi część mechaniczną bo można końcówke pomiarową zrobic np z kulki z łożyska.

Aproksymacja kąta kompensacji odbywa się dla uproszczenia tylko na punktach najbliższych punktowi korygowanemu tak więc korekcja jest poprawna w 100% w momencie gdy powierzchnia przed i za punktem jest symetryczna. Błąd rzeczywisty będzie równy około połowy wielkości niesymetryczności czyli w praktyce jak mniemam przy płynnych kształtach śruby poniżej 0,01 :) i wbrew pozorom wyszło mi to nie takie skomplikowane wiec ja bym poszedł ta drogą.

Poniżej to co mi wyszło po przepuszczeniu przez korekcję dla fragmentu sinusoidy:

Obrazek

Jeśli ktoś by potrzebował to w uproszczeniu trzeba narysować sobie zmierzony wykres... potem dla każdego punktu narysować wektor prostopadły do stycznej i koniec wektora wyznacza skorygowaną wartość.


Mrozik
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 5
Posty: 748
Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
Lokalizacja: Wrocław
Kontakt:

#46

Post napisał: Mrozik » 02 lut 2011, 19:19

Witam, cieszę się że temat został podchwycony i widzę że coś z tego będzie. Mam jeszcze następujące pytania:

1. Czy śruby są prawoskrętne i lewoskrętne czy tylko lewo lub prawo skrętne?
2. Czy występują śruby w których w rzucie od czoła piasty jedna z łopat zachodzi na drugą? (pewnie tak ale chciałbym się upewnić).
3. Jaką zakładamy średnicę końcówki pomiarowej?

Awatar użytkownika

FDSA
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 681
Rejestracja: 26 gru 2010, 18:38
Lokalizacja: Południe
Kontakt:

#47

Post napisał: FDSA » 02 lut 2011, 21:14

1.Nie wiem ale ma to spore znaczenie ze względu na zamocowanie końcówki tak aby po promieniu śruby przesuwał się środek rolki wiec zamocowanie będzie musiało być odsunięte o ślad wleczenia rolki. Jeśli mierzenie ma następować w obydwu kierunkach należy prostą ruchu czujnika ustawić po promieniu a skalę na ruchu czujnika po promieniu śruby zrobić nieliniową jak i wprowadzić kolejna korekcję konta pomiaru po obwodzie śruby względem odległości.

2 Jeśli tak to będziemy mieli duży problem :)

3.Moim zdaniem 10 mm będzie git... ładne mosiężne kółeczko ostre po obwodzie łożyskowane środkiem :) taką mam wizję :) ale mechanika to twoja broszka :)

4. przewidź miejsce na czujnik optyczny szczelinowy który będzie służył do ustalenia "0" przy przekładaniu śruby do góry kołami. Wizje mam dwie. Albo ramie które ze ostrzem będzie wskazywało jakąś kreseczkę na jednej z łopat i zerowanie przyciskiem albo mały klips zakładany na śrubę który będzie przechodizł przez szczeline optyczną i samo sie będzie zerować. Tak czy inaczej potrzebne jest ramie obrotowe aby dotknąć do kraja śruby. Mam nadzieje ze wystarczająco to wyjasniłem :)

Pozdrawiam
FDSA


Autor tematu
propeller
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 18
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2011, 14:39
Lokalizacja: Warszawa

#48

Post napisał: propeller » 02 lut 2011, 22:41

1. Ja obecnie korzystam tylko z prawoskrętnych ale w poprzedniej były lewe, więc trzeba to brać pod uwagę.
2. Raczej nie, a na pewno nie w tych z których korzystałem do tej pory i chyba na tym poprzestańmy. Gdy się u mnie taka pojawi to wtedy będę myślał o jakimś adapterze na końcówkę czujnika -oby jednak nie, z zasady korzysta się ze śrub trzyłopatowych, rzadziej czterołopatowych - ale raz widziałem pięciołopatówkę :smile:
3. Jednak nie kulka ? krążek 10 mm ? Muszę jutro zmierzyć łuk pogięcia które jest na końcu łopaty tzw. "cup" , nie wiem czy owe 10 mm tam wejdzie.


piotrekcha
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 1
Posty: 5
Rejestracja: 06 lip 2008, 12:14
Lokalizacja: Poznań

#49

Post napisał: piotrekcha » 21 lut 2011, 18:15

Witam
Ja do budowy takiego urządzenia pomiarowego użyłbym przede wszystkim silnika krokowego. Jego rozdzielczość( kąt o jaki obraca się co jeden krok) powinieneś poszukać w katalogach producentów. Natomiast do pomiaru odległości od jakiegoś poziomu mógłbyś użyć przetwornik liniowy( pomiar przemieszczenia w górę/dół) lub jakiś czujnik optyczny.
Do tego sterownik do sterowania silnikiem i jakiś wyświetlacz z którego odczytasz wynik z pomiaru. Najlepiej jak jakiś znajomy automatyk zaprojektuje Ci teki układ.

Pozdrawiam


Autor tematu
propeller
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
Posty w temacie: 18
Posty: 18
Rejestracja: 06 sty 2011, 14:39
Lokalizacja: Warszawa

#50

Post napisał: propeller » 14 mar 2011, 20:41

Wybór padł na liniał indukcyjny i enkoder obrotu, jak na razie projekt idzie powoli ale do przodu.

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”