Mechanizm przekazania ruchu stopy na ster łodzi

Tematy inne dotyczące mechaniki nie pasujące do żadnego z działów.

Autor tematu
euro.sm
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 105
Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
Lokalizacja: Grójec

Mechanizm przekazania ruchu stopy na ster łodzi

#1

Post napisał: euro.sm » 12 sty 2011, 01:45

Panowie sprawa wygląda następująco.

Łódź napędzana wiosłami, wioślarz na tzw. wózku.

Tak jak ci tutaj atleci:



Zakładam pływanie może nie takie wyczynowe ale jednak.
Stopy wioślarza są przymocowane pasami/taśmami do "zapórki". Żeby mógł się odpychać i przyciągać. Problem jest aby jeszcze mógł jedną stopą sterować...

Maretiał: Aluminium z wyłączeniem orczyka, śruby i nakrętki. Śruba, nakrętka i orczyk ze stali.

Mamy śrubę na klucz 22, pedał, łożysko oporowe 50x70x14, zapórka, łożysko oporowe 50x70x14, orczyk z blachy 5mm służący również jako podkładka, nakrętka z takim "plasticzkiem" do ściśnięcia wszystkiego.


Łożysko (http://allegro.pl/51110-lozysko-kulkowe ... 73984.html)

Wymyśliłem coś takiego:

Obrazek
ogólny wygląd "zapurki"
Obrazek
trochę bliżej
Obrazek
Od lewej: śruba którą wszystko skręcimy , pedał, ŁOŻYSKO, zapórka, ŁOŻYSKO orczyk, nakrętka z taką gumeczką żeby się nie odkręciła
Obrazek
Inny widok. lekko zarysowany sześciokątny otwór na śrubę w pedale.

Co sądzicie co radzicie?

wlepiam dxf.
http://hostuje.net/file.php?id=67055e1e ... cd3c0cc437
gniazdo na łożysko nie trzyma wymiaru, pomijając gniazda na łożysko chyba wszystko jest tak jak planuje.

Czy potrzeba takiego wielkiego łożyska? Z jednej strony jest spore a z drugiej jednaj nie zawsze równomiernie rozkłada się nacisk pod stopą. Nieraz bardziej z pięty, a czasem z palców.

Proszę o opinie, może macie jakieś porady co zrobić żeby wykonać to tanio. Albo jak w ogóle to wykonać.

PS. po wielu godzinach bicia się z myślami typu JAK, i rozważaniu za i przeciw coś wymyśliłem teraz muszę dopracować. Liczę na waszą pomoc!

Pozdrawiam
Maciek

Obrazek

Obrazek

Obrazek


www.rowinger.com - zadanie na dziś

Pozdrawiam
Maciek

Tagi:

Awatar użytkownika

RomanJ4
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 11570
Rejestracja: 17 mar 2009, 08:55
Lokalizacja: Skępe

#2

Post napisał: RomanJ4 » 12 sty 2011, 13:34

Anie lepiej byłoby coś w rodzaju jak pedał gazu w samochodzie, tylko oś obrotu na środku pedału aby z "zaparciem się" nie było problemu. Powstaje pytanie jaki wpływ na ten ruchomy pedał miałby ruch całego wioślarza i to co do Twojej i mojej koncepcji?
pozdrawiam,
Roman


Autor tematu
euro.sm
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 105
Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
Lokalizacja: Grójec

#3

Post napisał: euro.sm » 13 sty 2011, 01:46

Pedał gazu niestety będzie mniej intuicyjny. Ruch wioślarza w wypadku mojego rozwiązania wiele nie wnosi a przy rozwiązaniu typu "pedał gazu" niestety zaparcie się bardziej piętą lub palcami spowoduje zmianę kierunku ruchu.

Dzisiaj tak rozmyślałem i chyba zmienię koncepcje z łożysk na podkładki ślizgowe z teflonu. Równie dobrze się spiszą a mniej bawienia się w osadzanie łożysk i tak dalej.

Chyba to będzie najprostsze a za razem najtańsze rozwiązanie.
www.rowinger.com - zadanie na dziś

Pozdrawiam
Maciek

Awatar użytkownika

fus23
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 336
Rejestracja: 11 mar 2006, 22:42
Lokalizacja: Elbląg

#4

Post napisał: fus23 » 19 sty 2011, 17:18

obrotowy pedał jest chyba najlepszym rozwiązaniem nie widzę w sumie innego...
przy pedale radze zrobić orczyk do linki sterującej sterem 2 X dłuższy niż orczyk na wale steru co daje przełożenie większego wychylenia steru przy mniejszym ruchu stopą na pedałach warto by się pokusić o coś w rodzaju ostrogi na pięte stopy czy buta by noga nie przesuwała się po pedale
same pedały wykonał bym z laminatu po zrobieniu odpowiedniej formy z styropianu pasującej do stopy pozyskał bym negatyw a następnie zdjął bym pozytywy które można by było nakleić przykręcić do płyt zwiększa to komfort i rozkład sił nacisku na stopę ....
polecam zastosowanie napędu steru linkami stalowymi na bloczkach jest najłatwiejszy do wykonania i łatwy w regulacji oraz tani ...
takie tam przemyślenia własne...
pozdrawiam


Autor tematu
euro.sm
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 3
Posty: 105
Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
Lokalizacja: Grójec

#5

Post napisał: euro.sm » 19 sty 2011, 20:55

Tak właśnie mogę przemyślenia idą w tym samym kierunku. Z tym że "ostroga" na piętę muszą być w miarę uniwersalne. Różni użytkownicy różne "kulasy". U góry i tak musi być pałąk/pasek który przytrzyma stopę przy ruchu przyciągania się do pedałów.

Ster jest mały więc sił nie trzeba wielkich. Ważne jeszcze jest to aby nie było ryzyka rozwalenia nagi o orczyk itd. Musze dokładnie przemyśleć wszystkie aspekty...

Linka musi być sztuczna nie rozciągliwa odporna na gnicie itd... Stalowa może rdzewieć, a nierdzewna będzie droga, a każdy grosz się liczy... bloczki zastosuje tylko przy zwrotach 90*. przy mniejszych krzywiznach przelotki z wypełnieniem z nierdzewki lub zwykłe plastikowe. Zobaczymy przy użytkowaniu jak się będzie to sprawować.

Strasznie mnie męczy mój brak umiejętności i możliwości spawania, skrawania i toczenia... Trzeba było mi iść do jakiejś normalniej szkoły gdzie uczą przydatnych rzeczy, a nie jakieś tam Licea profilowane.... :evil:
www.rowinger.com - zadanie na dziś

Pozdrawiam
Maciek


IMPULS3
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 1
Posty: 7549
Rejestracja: 25 gru 2010, 21:55
Lokalizacja: LUBELSKIE

#6

Post napisał: IMPULS3 » 19 sty 2011, 22:31

Linki w slonie plastikowej stosuje się w samochodach do hamulca ręcznego, musisz tylko poszukać odpowiedniej.
Odnośnie pedalu sterującego to jak rozumiem chcecie zastosować tak jak w samochodzie o osi obrotu poziomej a ja zastosowalbym o pionowej, a sterowanie polegaloby na wcisnięciu prawej lub lewej nogi.
Dodatkowo móglbyś pod pięty zrobić podpórkę nieruchomą a sterować palcami u nóg. Albo stale podpórki po bokach a w środku ster, kombinacji jest wiele. :grin:

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Mechanika”