Czym sie różnią napędy po przez koła i pasek a bezpośrednio
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3572
- Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
- Lokalizacja: już tylko Mysłowice
- Kontakt:
Przekładnia taka w której pasek służy również jako bezpiecznik jest u mnie w galerii.
To dość popularny system zabezpieczenia i w większości ludzie o tym nie wiedzą że ten pasek tez służy jako bezpiecznik.
W dokumentacji przekładni producent określił warunki zerwania paska i są opisane jako:
1. Praca max. obciążonego silnika przy dużych momentach zwrotnych.
2. Zabezpieczenie silnika przed rozbieganiem
3. Udary mechaniczne wnoszone na przekładnię mechaniczną a wytracane na pasie do momentu zerwania.
Co kol wiek by to znaczyło ciężko to nazwać bezpiecznikiem ale faktycznie , służy jako bezpiecznik.
Typ tej przekładni która jest u mnie w galerii ma według dokumentacji dwa bezpieczniki:
1. Pasek zębaty
2. Bezp. Mechaniczny w postaci zrywalnego pręta o małej średnicy.
Nigdy tego nie analizowałem czy faktycznie tak jest ale spotkałem się w kilku rozwiązaniach właśnie z takimi określeniami.
Tak że jak nawet by to nie było bezpiecznikiem ( pasek ) to i tak posłuży jako bezpiecznik.
Nadmienię , że instalując już dziesiątki maszyn byłem świadkiem zerwania paska w nowej maszynie , bo cos nie zadziałało jak należy.
I nie była to wina paska , jego jakości a tylko tego do czego go producent przewidział.
Fakt … od przeciążeń jest zabezpieczenie elektroniczne w serwonapędzie , falowniku etc.
Ale jednakowoż nie zadziałało ono lub zadziałało razem z zerwaniem paska.
To dość popularny system zabezpieczenia i w większości ludzie o tym nie wiedzą że ten pasek tez służy jako bezpiecznik.
W dokumentacji przekładni producent określił warunki zerwania paska i są opisane jako:
1. Praca max. obciążonego silnika przy dużych momentach zwrotnych.
2. Zabezpieczenie silnika przed rozbieganiem
3. Udary mechaniczne wnoszone na przekładnię mechaniczną a wytracane na pasie do momentu zerwania.
Co kol wiek by to znaczyło ciężko to nazwać bezpiecznikiem ale faktycznie , służy jako bezpiecznik.
Typ tej przekładni która jest u mnie w galerii ma według dokumentacji dwa bezpieczniki:
1. Pasek zębaty
2. Bezp. Mechaniczny w postaci zrywalnego pręta o małej średnicy.
Nigdy tego nie analizowałem czy faktycznie tak jest ale spotkałem się w kilku rozwiązaniach właśnie z takimi określeniami.
Tak że jak nawet by to nie było bezpiecznikiem ( pasek ) to i tak posłuży jako bezpiecznik.
Nadmienię , że instalując już dziesiątki maszyn byłem świadkiem zerwania paska w nowej maszynie , bo cos nie zadziałało jak należy.
I nie była to wina paska , jego jakości a tylko tego do czego go producent przewidział.
Fakt … od przeciążeń jest zabezpieczenie elektroniczne w serwonapędzie , falowniku etc.
Ale jednakowoż nie zadziałało ono lub zadziałało razem z zerwaniem paska.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3572
- Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
- Lokalizacja: już tylko Mysłowice
- Kontakt:
ja tam z mechaniki orłem nie jestem. To co mam wytoczyć , sfrezować , pospawać i nagwintować to zrobię.
Tę przekładnię o której piszę znam na "wylot" i byłem we Włoszech w fabryce na szkoleniu dawno , dawno temu.
Niech się wypowiedzą inni.
Ale siłą rzeczy , pasek szybciej się zerwie niż zęby np. w przekładni. Po za tym , dość często mam do czynienia ze zerwanymi paskami i to nie ze starości.
Więc jakiś powód musi tego być.
Tę przekładnię o której piszę znam na "wylot" i byłem we Włoszech w fabryce na szkoleniu dawno , dawno temu.
Niech się wypowiedzą inni.
Ale siłą rzeczy , pasek szybciej się zerwie niż zęby np. w przekładni. Po za tym , dość często mam do czynienia ze zerwanymi paskami i to nie ze starości.
Więc jakiś powód musi tego być.
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 104
- Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
- Lokalizacja: Grójec
W maszynach MechMate stosowany jest napęd przez listwy zębate i zębatki na silnikach.
Silniki dociągane są do listew przez spręrzyny o określonych parametrach. Jak opory przekraczają wartość krytyczną to odpuszczają i zębatka skacze po zębach.
Jednym słowem sprężyna tak jak pasek, dobrze dobrane, powodują ze w razie problemów konkretnie to pęknie, czy ulegnie zniszczeniu. Uratuje części za 400zł, kosztując 30zł.
Mówimy oczywiście o amatorskim CNC. Jak zrobisz wszystko solidnie to bóg jeden wie co w razie wpadki pęknie, ukręci się lub spali.
Specem nie jestem ale takie moje zdanie.
Silniki dociągane są do listew przez spręrzyny o określonych parametrach. Jak opory przekraczają wartość krytyczną to odpuszczają i zębatka skacze po zębach.
Jednym słowem sprężyna tak jak pasek, dobrze dobrane, powodują ze w razie problemów konkretnie to pęknie, czy ulegnie zniszczeniu. Uratuje części za 400zł, kosztując 30zł.
Mówimy oczywiście o amatorskim CNC. Jak zrobisz wszystko solidnie to bóg jeden wie co w razie wpadki pęknie, ukręci się lub spali.
Specem nie jestem ale takie moje zdanie.
-
- Posty w temacie: 4
Szanowni Koledzy, z punktu widzenia producentów pasków zębatych paski nie są elementami mającymi cokolwiek wspólnego ze sprzęgłami bezpieczeństwa. Paski służą do przenoszenia mocy i ich dobór nie jest wcale tak oczywisty jak się niektórym wydaje.
Tym bardziej w napędach maszyn CNC nie ma czegoś takiego jak celowe zaprojektowanie maszyny tak aby się pasek zrywał przy przeciążeniu. Jeśli tak się dzieje to znaczy, że coś jest źle zaprojektowane albo źle złożone. Jak mi się w pasie zębatym zęby pościnały to od razu zacząłem opracowywać alternatywne rozwiązanie aby właśnie tego uniknąć.
Paski w napędach maszyn CNC powinny być dobrane pod względem siły zerwania do dziesięciokrotności maksymalnego możliwego momentu silnika, a zabezpieczenie powinno być realizowane w sposób elektroniczny. A w napędach, które nie mają sterowania CNC stosuje się specjalne sprzęgła bezpieczeństwa, w tym również wbudowane w koła pasowe zębate.
Smouki napisał:
"no i komu tu wierzyć? elita forum pomógł 81 razy, czy specjalista poziom 1/ 111 postów?"
Czy jestem specjialistą, nie mnie oceniać, jednak zbudowanie 700 maszyn w ciągu 12 lat pewne pojęcie o temacie mi daje. Poprzednio pisałem pod nickiem cnc3d więc można poczytać, ale po latach zmieniłem nicka na oficjalny.
Tym bardziej w napędach maszyn CNC nie ma czegoś takiego jak celowe zaprojektowanie maszyny tak aby się pasek zrywał przy przeciążeniu. Jeśli tak się dzieje to znaczy, że coś jest źle zaprojektowane albo źle złożone. Jak mi się w pasie zębatym zęby pościnały to od razu zacząłem opracowywać alternatywne rozwiązanie aby właśnie tego uniknąć.
Paski w napędach maszyn CNC powinny być dobrane pod względem siły zerwania do dziesięciokrotności maksymalnego możliwego momentu silnika, a zabezpieczenie powinno być realizowane w sposób elektroniczny. A w napędach, które nie mają sterowania CNC stosuje się specjalne sprzęgła bezpieczeństwa, w tym również wbudowane w koła pasowe zębate.
Smouki napisał:
"no i komu tu wierzyć? elita forum pomógł 81 razy, czy specjalista poziom 1/ 111 postów?"
Czy jestem specjialistą, nie mnie oceniać, jednak zbudowanie 700 maszyn w ciągu 12 lat pewne pojęcie o temacie mi daje. Poprzednio pisałem pod nickiem cnc3d więc można poczytać, ale po latach zmieniłem nicka na oficjalny.
Ostatnio zmieniony 01 lis 2010, 13:59 przez www.kimla.pl, łącznie zmieniany 3 razy.
-
- Specjalista poziom 1 (min. 100)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 104
- Rejestracja: 27 lut 2010, 14:32
- Lokalizacja: Grójec
Przepraszam za szczerość... Dziecinada Panie! Tekst na poziomi minus 10....www.kimla.pl pisze:Czy jestem specjialistą, nie mnie oceniać, jednak zbudowanie 700 maszyn w ciągu 12lat pewne pojęcie o temacie mi daje. Poprzednio pisałem pod nickiem cnc3d więc można poczytać, ale po latach zmieniłem nicka na oficjalny.
I znowu twoją super profesjonalną wypowiedz można podważ jednym stwierdzeniem.
To jest forum amatorów i amatorskich maszyn.
Widzisz różnice ?
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 3572
- Rejestracja: 24 gru 2006, 11:54
- Lokalizacja: już tylko Mysłowice
- Kontakt:
Dajcie spokój Panowie ...
Kolega KIMLA ma rację. Trochę przesadza z tym wyróżnianiem się ale co do pasków ma rację. Trochę by wypadało się może opanować
Nie piszę by ubliżać Tobie Kolego KIMLA.
A teraz na temat ...
Ja mam napisane w DTR że paski służą jako bezpiecznik również ale i to określenie nie jest tez jednoznaczne.
Dlaczego ??
Czy ktoś widział z kolegów forumowiczów na pasku jakie kol wiek określenie , symbol , czy może znak zrywalności przy jakimś tam parametrze , lub oznaczenie bezpiecznika
nie ... za pewne nie.
To może jest napisane w szczegółowej dokumentacji paska danego producenta.
Za zwyczaj mamy oznaczenie jak np. AT 15/300 i co nam z niego wynika tak naprawdę
szerokość , długość i moduł. Nic więcej.
Ile kroć mnie pytano w sklepie z jakiego materiału ma być wykonany.
To że producent go zastosował jako przenośnik napędu i określił go że będzie bezpiecznikiem to już jego sprawa , tak jak ja mam np. w dokumentacji napisane.
Więc taki pasek mimo woli jest bezpiecznikiem gdyż po prostu w takiej przekładni puści najsłabszy ogniwo o ile oczywiście nie zastosuje sie paska przewyższającego swoimi parametrami przekładni , bo wówczas zadziała coś innego. Co nie wiem , bo to zależy od twórcy danej przekładni i innych czynników zewnętrznych.
Według mnie , określenie go że jest bezpiecznikiem to tylko dodanie mu tak naprawdę funkcji , która nie gwarantuje tego że będzie on bezpiecznikiem.
Bezpiecznik musi mieć jakąś stałą swoją wartość i być uwidoczniona w parametrze paska
Kolega KIMLA ma rację. Trochę przesadza z tym wyróżnianiem się ale co do pasków ma rację. Trochę by wypadało się może opanować


A teraz na temat ...
Ja mam napisane w DTR że paski służą jako bezpiecznik również ale i to określenie nie jest tez jednoznaczne.
Dlaczego ??
Czy ktoś widział z kolegów forumowiczów na pasku jakie kol wiek określenie , symbol , czy może znak zrywalności przy jakimś tam parametrze , lub oznaczenie bezpiecznika

nie ... za pewne nie.
To może jest napisane w szczegółowej dokumentacji paska danego producenta.
Za zwyczaj mamy oznaczenie jak np. AT 15/300 i co nam z niego wynika tak naprawdę

szerokość , długość i moduł. Nic więcej.
Ile kroć mnie pytano w sklepie z jakiego materiału ma być wykonany.
To że producent go zastosował jako przenośnik napędu i określił go że będzie bezpiecznikiem to już jego sprawa , tak jak ja mam np. w dokumentacji napisane.
Więc taki pasek mimo woli jest bezpiecznikiem gdyż po prostu w takiej przekładni puści najsłabszy ogniwo o ile oczywiście nie zastosuje sie paska przewyższającego swoimi parametrami przekładni , bo wówczas zadziała coś innego. Co nie wiem , bo to zależy od twórcy danej przekładni i innych czynników zewnętrznych.
Według mnie , określenie go że jest bezpiecznikiem to tylko dodanie mu tak naprawdę funkcji , która nie gwarantuje tego że będzie on bezpiecznikiem.
Bezpiecznik musi mieć jakąś stałą swoją wartość i być uwidoczniona w parametrze paska
Pozdrawiam robaczki kolorowe :)
-
- Moderator
-
Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 4
- Posty: 4463
- Rejestracja: 13 wrz 2008, 22:40
- Lokalizacja: PL,OP
Kto miał do czynienia z głupotą, pomysłowość operatorów i majsterkowiczów dokonujących usprawnień w maszynach ten wie, że warto przewidywać niemożliwe do wystąpienia wypadki.
Na głównej stronie UDT jest teraz taki prosty przykład "drobnej usterki". Warto przeczytać:
http://www.udt.gov.pl/HTML/files/363r_z ... _07_10.pdf
Na głównej stronie UDT jest teraz taki prosty przykład "drobnej usterki". Warto przeczytać:
http://www.udt.gov.pl/HTML/files/363r_z ... _07_10.pdf
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1592
- Rejestracja: 09 gru 2005, 11:52
- Lokalizacja: Lublin
chciałbym cos dorzucic.
- Jedna sprawa sa maszyny amatorskie, gdzie sprzegło robi sie z węża hydraulicznego a inną profesjonalne maszyny gdzie...sprzegła robi sie tez z węza hydraulicznego tylko wiekszej srednicy - samo życie
patrz firmy regenerujace obrabiarki.
- wiedzy czy moze konkretniej...odpowiedzi na pytanie nie ustala się w wyniku glosowania czy liczby postów/pomógł. Jak spytam o godzine przechodnia na ulicy i bedzie to zegarmistrz to poda mi dokladniejszą godzinę? Watpie.
- odnosnie sprzegieł przeciażeniowych. Nie wiem ile osób wie, że kolo zębate napedowe slimaka w maszynkach do miesa jest własnie sprzegłem przeciażeniowym.
Spotkalem sie z tym, że pasek w solidnej maszynie przemysłowej przeskakiwał i wg projektanta (profesjonalna maszyna włoska) to było przewidziane. Tu mam już watpliwosci.
Kolega zadajacy pytanie nie uscislił o jaka maszyne chodzi. Nawet nie wiemy czy to obrabiarka CNC.
Całkowicie zgadzam się z kolega Kimlą, że w jego (i podobnych) maszynach pasek nie może byc bezpiecznikiem bo zaoszczędzimy silnik i tak chroniony a stracimy kosztowną forme choćby była z pianki. Tak samo pasek rozrzadu w silniku.
Ja na podstawie pytania kolegi je zadajacego nie jestem w stanie odpowiedzieć dopóki nie uściśli pytania.
- Jedna sprawa sa maszyny amatorskie, gdzie sprzegło robi sie z węża hydraulicznego a inną profesjonalne maszyny gdzie...sprzegła robi sie tez z węza hydraulicznego tylko wiekszej srednicy - samo życie

- wiedzy czy moze konkretniej...odpowiedzi na pytanie nie ustala się w wyniku glosowania czy liczby postów/pomógł. Jak spytam o godzine przechodnia na ulicy i bedzie to zegarmistrz to poda mi dokladniejszą godzinę? Watpie.
- odnosnie sprzegieł przeciażeniowych. Nie wiem ile osób wie, że kolo zębate napedowe slimaka w maszynkach do miesa jest własnie sprzegłem przeciażeniowym.
Spotkalem sie z tym, że pasek w solidnej maszynie przemysłowej przeskakiwał i wg projektanta (profesjonalna maszyna włoska) to było przewidziane. Tu mam już watpliwosci.
Kolega zadajacy pytanie nie uscislił o jaka maszyne chodzi. Nawet nie wiemy czy to obrabiarka CNC.
Całkowicie zgadzam się z kolega Kimlą, że w jego (i podobnych) maszynach pasek nie może byc bezpiecznikiem bo zaoszczędzimy silnik i tak chroniony a stracimy kosztowną forme choćby była z pianki. Tak samo pasek rozrzadu w silniku.
Ja na podstawie pytania kolegi je zadajacego nie jestem w stanie odpowiedzieć dopóki nie uściśli pytania.
sprawność wg kobiety: stosunek wielkości wyjętej do wielkości włożonej