Elektronika w mojej cnc

Rozmowy na temat układów elektronicznych sterowania obrabiarek CNC

Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#21

Post napisał: Leoo » 13 paź 2010, 23:15

namemartin pisze:Przekładnie na paskach stosujemy kiedy chcemy zwiększyć ' na 'moc napędu' - oczywiście kosztem prędkości lub zwiększyć prędkość kosztem 'mocy' - jak przerzutki w rowerze...
Rzeczy można nazywać po imieniu. Moc w układzie jest stała. Stosując przekładnię wpływamy na moment obrotowy, kosztem prędkości.



Tagi:


Autor tematu
Paulo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 28
Posty: 33
Rejestracja: 10 paź 2010, 21:15
Lokalizacja: Raciborz

#22

Post napisał: Paulo » 13 paź 2010, 23:45

No właśnie dla mnie podstawowym czynnikiem przemawiającym początkowo za przekładnia były walory estetyczne no i to iz była to wersja tańsza.

Lecz tak jak jeden z forumowiczów napisał ze sprzęgła kłowe sa tańsze i rzeczywiście znalazłem takowe,wiec chyba jednak znowu skusze się na sprzęgła...w końcu cena to kryterium najważniejsze dla mnie!

Bo dla samego układu w którym wstępnie dobrałem silniki które maja moment 0,9Nm wydaja mi sie w zupełności wystarczające.Przekładnia jeśli chodzi o ten parametr nie jest dla mnie potrzebna-nie to było zamiarem zastosowania przeze mnie przekładni...
Dziękuję wszystkim za pomoc!!!
Pozdrawiam


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#23

Post napisał: Leoo » 14 paź 2010, 00:11

Tutaj:
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sruby_trapezowe.htm
znajdzie Kolega tabelkę "Siła osiowa na śrubie". Na jej podstawie można określić jakie siły napędowe uzyskamy.


Autor tematu
Paulo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 28
Posty: 33
Rejestracja: 10 paź 2010, 21:15
Lokalizacja: Raciborz

#24

Post napisał: Paulo » 14 paź 2010, 14:08

To jeśli ja stosuje śrubę trapezowa Tr 12x3 oraz silnik z momentem 0,9Nm oraz sprzęgłem kłowym rotex,to
-Siła osiowa na śrubie wynosi ok.92,5 kg co to dokładnie znaczy? Ze śruba może mieć na sobie ciężar równoważny ok.90 kg? Czy,ze silnik jest w stanie takim ciężarem manipulować, a dokładność na śrubie będzie dobra?? Jak ten parametr mam właściwie odczytać?

-Jak zinterpretować tabele pt.'Tabela sił przenoszonych przez śruby trapezowe'? Jeśli mam silnik z momentem 0,9 Nm to max siła nacisku wynosi pomiędzy 88 a 155 N?? Jeśli dobrze kojarzę 1 kg to w przybliżeniu 9,81N tak wiec max sila nacisku wynosi 9-15kg?

Jak odczytać parametr' Siła pociągowa w N'??

Jeśli dobrze to wszystko zinterpretowałem to skąd sie wzięły takie dysproporcje miedzy 1 a 2 tabela?(90kg-15kg)

http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sruby_trapezowe.htm
Dziękuję wszystkim za pomoc!!!
Pozdrawiam

Awatar użytkownika

BYDGOST
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 5
Posty: 4259
Rejestracja: 28 wrz 2007, 09:32
Lokalizacja: Bydgoszcz

#25

Post napisał: BYDGOST » 14 paź 2010, 17:36

Drugą tabelkę całkiem źle interpretujesz. Liczby w kratkach u góry to nie moment silnika tylko długość śruby, czyli wybierasz swoją śrubę Tr12x3, w kratce wybierasz jaką masz długość ( przedział wartości) i odczytujesz jaką siłą możesz obciążyć swoją śrubę, żeby jej nie zniszczyć. Zauważ, że im dłuższa śruba tym mniejsze obciążenie przeniesie głównie z racji na możliwość jej wygięcia ( wyboczenia).
Pierwszą tabelkę odczytałeś dobrze. Jest to siła jaką wytworzy Twój silnik na śrubie jaką masz. Teraz patrzysz na drugą tabelkę i masz tam wartość 970 N przy długości 0,3 metra. Stąd wiesz, że Twoja śruba powinna mieć taka właśnie długość przy maksymalnym jej obciążeniu tzn. w przypadku gdy w trakcie ruchu dojdzie do kolizji czyli zatrzymania na sztywno elementu przesuwanego. W tabelce masz napisane, że te wartości masz przy 6-krotnym współczynniku bezpieczeństwa. Jeśli zwiększysz długość śruby poza wartość podaną w tabelce to tym samym obniżysz wartość tego współczynnika, czyli otrzymasz konstrukcję mniej wytrzymałą.
Pomnik Ikara - Ku pamięci dawnego lotniska w Fordonie.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#26

Post napisał: Leoo » 14 paź 2010, 18:01

Paulo pisze:Jak odczytać parametr' Siła pociągowa w N'??
Dosłownie.
Śruba wytrzymuje bardzo dużo kiedy ciągnie, natomiast kiedy pcha (nacisk) jej wytrzymałość szybko spada ze wzrostem długości.

Awatar użytkownika

namemartin
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 731
Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
Lokalizacja: Warszawa

#27

Post napisał: namemartin » 14 paź 2010, 19:38

Leoo pisze:
namemartin pisze:Przekładnie na paskach stosujemy kiedy chcemy zwiększyć ' na 'moc napędu' - oczywiście kosztem prędkości lub zwiększyć prędkość kosztem 'mocy' - jak przerzutki w rowerze...
Rzeczy można nazywać po imieniu. Moc w układzie jest stała. Stosując przekładnię wpływamy na moment obrotowy, kosztem prędkości.
Chciałbym zauważyć, że słowa moc napędu ujęte zostały w cudzysłów.
W dzień obchodź się z żoną jak z przyjacielem, w nocy jak z przyjaciółką.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 8
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#28

Post napisał: Leoo » 14 paź 2010, 20:00

namemartin pisze:Chciałbym zauważyć, że słowa moc napędu ujęte zostały w cudzysłów.
Zaś ja zauważam, że istnieją słowa w języku polskim oznaczające dokładnie to, co trzeba, bez sztukowania apostrofem ('), cudzysłów wygląda inaczej (").

Awatar użytkownika

namemartin
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 8
Posty: 731
Rejestracja: 01 mar 2008, 18:08
Lokalizacja: Warszawa

#29

Post napisał: namemartin » 14 paź 2010, 20:31

Leoo pisze:
namemartin pisze:Chciałbym zauważyć, że słowa moc napędu ujęte zostały w cudzysłów.
Zaś ja zauważam, że istnieją słowa w języku polskim oznaczające dokładnie to, co trzeba, bez sztukowania apostrofem ('), cudzysłów wygląda inaczej (").
Co najmniej irytująca jest ta wypowiedź...
Myślę, że wszyscy zrozumieli moją przenośnię i nie zamierzam polemizować na ten temat.
W dzień obchodź się z żoną jak z przyjacielem, w nocy jak z przyjaciółką.


Autor tematu
Paulo
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Czytelnik forum poziom 3 (min. 30)
Posty w temacie: 28
Posty: 33
Rejestracja: 10 paź 2010, 21:15
Lokalizacja: Raciborz

#30

Post napisał: Paulo » 14 paź 2010, 21:41

BYDGOST dzięki za dokładne wytłumaczenie czytania tych tabelek bo z tej 2 to rzeczywiście niezłe namieszałem :roll:

No jest tak jak mówisz myślałem ze u góry to jest opisany moment silnika a nie długość śruby dlatego były problemy ze zrozumieniem tej tabeli...
Tak wiec dla śruby 12x3 o długości 700mm to przyjmujemy wartość około 200N tzn 200/9,81=20,4kg,co znaczy ze możemy te śrubę obciążyć max takim ciężarem (20kg) i nie musimy sie obawiać o wyboczenie śruby niezależnie od miejsca przyłożenia ciężaru??

Kolejne pytanie dotyczy tego czy 6-krotny współczynnik bezpieczeństwa to w jest wartość która jest optymalne dobrana? Tzn chodzi o to czy w rzeczywistości np. nie starczy wspol. bezpieczeństwa równy 3,co powoduje ze śruba może zostać raz większym obciążeniem w porównaniu do wartości podanych w tabelce.

Jaka jest różnica miedzy pchaniem a ciągnięciem jeśli chodzi o śrubę? Bo ja to tak rozumiem ze np jeśli śruba przemieszcza element w prawo to ciągnie, ale np jeśli zmieni kierunek w lewo to już pcha, ale ciężar który jest w stanie przesunąć dalej jest w ten sam.

Osobiście uważam ze sila pociągowa dotyczy zarówno pchania jak i ciągnięcia,lecz jesli sie mylę to prosze o wytłumaczenie tej kwestii?

Dla mnie nacisk to sila przyłożona prostopadle z góry która działa na śrubę?
http://daktik.rubikon.pl/statyka_osr_ci ... yklady.htm
Dziękuję wszystkim za pomoc!!!
Pozdrawiam

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Elektronika CNC”