Sterownik L297/298 problem z regulacją prądu
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
- Lokalizacja: Poznań
Nie ma przebicia między cewkami ani do korpusu, oporność nie zmieniła się. Na drugim sterowniku zachowuje się tak samo.
Silnik 24V 0.7A ma oporność ok. 7Ohm na całej cewce.
Silnik, ten skaczący, nadal sam się kręci. Czasem, jak się nim ręcznie obraca w Motor Tuning w MACHu, to po puszczeniu strzałki kręci się dalej zawsze z taką samą prędkością, niezależną od ustawienia w programie.
Podejrzewam, że problem tkwi w zasilaczu, napięcie nie jest dostatecznie odfiltrowane i jest niestałe na tyle, że wystarczy do kręcenia się silnika. Niestety nie mam oscyloskopu żeby to potwierdzić. Z drugiej strony filtr 4x4700uF jest aż na wyrost, może kwestia połączenia.
Silnik 24V 0.7A ma oporność ok. 7Ohm na całej cewce.
Silnik, ten skaczący, nadal sam się kręci. Czasem, jak się nim ręcznie obraca w Motor Tuning w MACHu, to po puszczeniu strzałki kręci się dalej zawsze z taką samą prędkością, niezależną od ustawienia w programie.
Podejrzewam, że problem tkwi w zasilaczu, napięcie nie jest dostatecznie odfiltrowane i jest niestałe na tyle, że wystarczy do kręcenia się silnika. Niestety nie mam oscyloskopu żeby to potwierdzić. Z drugiej strony filtr 4x4700uF jest aż na wyrost, może kwestia połączenia.
Tagi:
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
ciekawe jakie sygnały dochodzą do sterownika .
przydałby się choć najprostszy oscyl.
są takie do pc - pracują z kartą dźwiękową .
osobiście " ścisnąłem d..ę " i zrobiłem sobie generator i resztę ( dir , enb ) .
ostatnio sprawdzałem silniki - podobne jak Twoje - i działają na małym trafie i nie grzeją się .
mogę podesłać fotki .
obawiam się że po układzie latają jakieś " fałszywe " impulsy .
pozdrawiam .
ciekawe jakie sygnały dochodzą do sterownika .
przydałby się choć najprostszy oscyl.
są takie do pc - pracują z kartą dźwiękową .
osobiście " ścisnąłem d..ę " i zrobiłem sobie generator i resztę ( dir , enb ) .
ostatnio sprawdzałem silniki - podobne jak Twoje - i działają na małym trafie i nie grzeją się .
mogę podesłać fotki .
obawiam się że po układzie latają jakieś " fałszywe " impulsy .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
- Lokalizacja: Poznań
No coś ciekawego się dzieje, bo kiedy zdarza się sytuacja, że silnik sam się kręci, to na nodze STEP sterownika jest napięcie 3.93V ale skąd to nie mam pojęcia. Dzieje się to niezależnie czy sterowniki są podłączone do komputera czy nie.
Mniejsza z tym, czy możesz podać parametry swoich silników? Też mi się wydaje, że przesadnie się grzeją.
Trafo mam na zapas (18,5A), napięcie dostają 36V.
Mniejsza z tym, czy możesz podać parametry swoich silników? Też mi się wydaje, że przesadnie się grzeją.
Trafo mam na zapas (18,5A), napięcie dostają 36V.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 3
- Posty: 7738
- Rejestracja: 23 lis 2004, 22:41
- Lokalizacja: kraków
witam.
to takie małe silniczki - 3.9V / 1.3A .
trafo ma jakieś 20VA .
napięcie na sterownikach - 20VDC .
różnica jest taka że sterownik jest do silników unipolarnych - jak i silniki .
tak czy siak - źle to wygląda ( niestety ) .
coś tam musi być uwalone - albo sterownik albo nie wiem co .
znajdź może gdzieś normalny silnik bipolarny i wtedy spróbuj .
no i - skąd to napięcie na wejściu step ? - byle nie port LPT .
pozdrawiam .
to takie małe silniczki - 3.9V / 1.3A .
trafo ma jakieś 20VA .
napięcie na sterownikach - 20VDC .
różnica jest taka że sterownik jest do silników unipolarnych - jak i silniki .
tak czy siak - źle to wygląda ( niestety ) .
coś tam musi być uwalone - albo sterownik albo nie wiem co .
znajdź może gdzieś normalny silnik bipolarny i wtedy spróbuj .
no i - skąd to napięcie na wejściu step ? - byle nie port LPT .
pozdrawiam .
Mane Tekel Fares
-
Autor tematu - Czytelnik forum poziom 1 (min. 10)
- Posty w temacie: 13
- Posty: 15
- Rejestracja: 18 lut 2010, 00:33
- Lokalizacja: Poznań
No jasne, przecież masy zasilacza silników z masą zasilacza sterowników muszą być połączone... Było tak wcześnie z racji zasilania wszystkiego zasilaczem ATX ale po przełączeniu na trafo są odizolowane... Czasem to człowiek głupoty robi.
Tym niemniej, kwestia grzania pozostaje nierozwiązana...
ED: połączenie mas nic nie zmieniło, silnik nadal czasem sam się kręci. Płyta główna odłączona od komputera. Do płyty głównej podłączony tylko jeden sterownik. Nie mam tutaj żadnego generatora co by mógł generować sygnał, który jest zbierany przez wejście STEP jak przez antenę. No chyba że śmieci z samego trafa latają na pół metra.
Ciekawe jest również to, że jeśli taka sytuacja występuje, to napięcie pomiędzy STEP a masą na wszystkich trzech sterownikach jest takie samo, ok 4V, mierzone na złączkach płyty głównej.
Tym niemniej, kwestia grzania pozostaje nierozwiązana...
ED: połączenie mas nic nie zmieniło, silnik nadal czasem sam się kręci. Płyta główna odłączona od komputera. Do płyty głównej podłączony tylko jeden sterownik. Nie mam tutaj żadnego generatora co by mógł generować sygnał, który jest zbierany przez wejście STEP jak przez antenę. No chyba że śmieci z samego trafa latają na pół metra.
Ciekawe jest również to, że jeśli taka sytuacja występuje, to napięcie pomiędzy STEP a masą na wszystkich trzech sterownikach jest takie samo, ok 4V, mierzone na złączkach płyty głównej.
Ostatnio zmieniony 25 lut 2010, 19:15 przez wlw_wl, łącznie zmieniany 1 raz.
-
- Lider FORUM (min. 2000)
- Posty w temacie: 10
- Posty: 4017
- Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
- Lokalizacja: Tarnobrzeg
Wejść TTL jakimi są DIR, CLK i EN nie można pozostawiać niepodłączonych. Tak właśnie się dzieje, kiedy Kolega odłączy PC. Jeżeli mamy potrzebę testowania bez PC, wówczas EN i DIR łączymy mostkiem z +5V a na CLK podajemy sygnał z generatora. Schemat przykładowego testera znajdzie Kolega w moim albumie.
Jeśli chodzi o przegrzewanie silnika na postoju, to oczywiście istnieją sterowniki, które po wykryciu bezczynności napędu ograniczają prąd fazowy do 60% np. ten:
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... vt6612.htm
Jeśli chodzi o przegrzewanie silnika na postoju, to oczywiście istnieją sterowniki, które po wykryciu bezczynności napędu ograniczają prąd fazowy do 60% np. ten:
https://www.cnc.info.pl/topics12/sterow ... vt6612.htm