Witam. Z gory przepraszam jesli tak temat był, ale na gwałt potrzebuje odpowiedzi na pytanie, ktore padlo na ostatnim kolokwium o maszynach numerycznych i 90% studentow nie potrafilo na nie odpowiedziec. A mianowicie "Dlaczego zamiast śrub pociągowych stosuje się śruby toczne"
Pozdrawiam i z gory dziekuje!
Śruba tnąca a śruba pociągowa.
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 09 sty 2010, 19:48
- Lokalizacja: Knurów
-
- ELITA FORUM (min. 1000)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 1243
- Rejestracja: 10 kwie 2005, 14:18
- Lokalizacja: STALOWA WOLA W-WA
- Kontakt:
samo pytanie jest niewlasciwie sformulowane, bo sruby kulowe sa stosowane przede wszystkim wlasnie w charakterze srub pociagowych.
moze chodzilo o to, ze dawniej jako srub pociagowych uzywano srub z gwintem trapezowym lub kwadratowym? jesli tak, to w porownaniu z nimi sruby kulowe maja przede wszystkim duzo wyzsza sprawnosc (nawet do 99%, podczas gdy tamte rzadko osiagaja 60%)
moze chodzilo o to, ze dawniej jako srub pociagowych uzywano srub z gwintem trapezowym lub kwadratowym? jesli tak, to w porownaniu z nimi sruby kulowe maja przede wszystkim duzo wyzsza sprawnosc (nawet do 99%, podczas gdy tamte rzadko osiagaja 60%)
-mamo, czy jestem Twoją małą księżniczką?
-nie, nie jesteś synu
-nie, nie jesteś synu
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 09 sty 2010, 19:48
- Lokalizacja: Knurów
-
Autor tematu - Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
- Posty w temacie: 3
- Posty: 3
- Rejestracja: 09 sty 2010, 19:48
- Lokalizacja: Knurów
-
- Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 1
- Posty: 638
- Rejestracja: 03 lut 2008, 23:24
- Lokalizacja: Lublin
Można jeszcze dodać skąd wynika ta większa sprawność czyli stąd że śruby kulowe posiadają mniejsze opory tarcia. Spowodowane jest to tym że w śrubach kulowych występuje tarcie toczne (po między bieżnią śruby a bieżnią nakrętki przetaczają się kulki) a nie ślizgowe jak to było w trapezowych. Po za tym większość śrub kulowych dzięki napięciu wstępnemu nie posiada w ogóle luzów i nie zachodzi potrzeba ich regulacji przez cały czas eksploatacji.