Jak zwiększyć prędkość cnc rutera

Dyskusje na temat silników krokowych i sterowników silników krokowych.

Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#21

Post napisał: Leoo » 02 sie 2009, 15:34

SQ3VAZ pisze:dlaczego zakładając pracę "cały - 1/2 kroku" powinniśmy zmieniać prąd silnika?
W momencie półkroku silnik jest przeciążony, choć jego moment jest wyższy od nominalnego. Powiedzmy, że maszyna kończy pracę i zatrzymuje się właśnie w półkoku (mamy na to 50% szans) i 200% prądu nagrzewa uzwojenia i magnes. Jedno z nich może nie wytrzymać.



Tagi:


SQ3VAZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 313
Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
Lokalizacja: Przylep

#22

Post napisał: SQ3VAZ » 02 sie 2009, 16:17

Działanie profilaktyczne - dziękuje, zrozumiałem. Układ bez redukcji prądu w stanie statycznym - trzeba popracować nad jakimś prostym rozwiązaniem dla pary L297 i L298.
Da się "ukrócić koślawy półkrok", to dlaczego nie popracować nad napięciem Vref dla L297 - ale to bajka na inny temat.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.


Autor tematu
lolos
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 131
Rejestracja: 14 gru 2008, 18:18
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#23

Post napisał: lolos » 02 sie 2009, 18:49

Bardzo się cieszę, że na moje pytania jest tyle odpowiedzi. Chcąc podsumować ponieważ chciałbym być pewny to co będę robił a informacje od kolegów były nieco sprzeczne.
- Mój miernik zamieniam na sprawdzenie napięcia pomiędzy 15 pinem Vref a GND(pin2).
- Silnik większy (4.2A) - nastawiam 4A Max sterownika przy pracy równoległej (full/half step tak samo), przy szeregowej 2.1Ax1.4
- Silnik mniejszy (2.8A) full/half 2.8Ax1.4
- Na halfstep nieco mało napięcia więc ustawie na wszystkich silnikach ustawię full.

Dodatkowe pytania - połączenie, skoro mam słaby trafo nie będzie dla mnie lepiej połączyć przewody równoległe gdyż silniki potrzebują wtedy mniejszego napięcia ? (równolegle 4.2A/2.73V szeregowe 2.1A/5.46V)
A codo pół cewki, też spróbuję prąd ustawiam tak samo jak w przypadku normalnego połączenia.


SQ3VAZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 313
Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
Lokalizacja: Przylep

#24

Post napisał: SQ3VAZ » 02 sie 2009, 20:53

Napiecie na pinie Vref /15/ masz takie jakie ustawisz sobie potencjometrem. Pomiar tego napiecia nie stanowi alternatywy dla pomiaru pradu pobieranego przez silnik. Zgodnie z wszelkimi zalozeniami teoretycznymi wartosc tego napiecia decyduje o pradzie silnika zgodnie z zaleznoscia I siln. max. = Uref / Rsens
Kolejna sprawa to sprawa napiecia. W pracy full czy half kwestia napiecia duzo nie zmienia. Tu wazny jest prad. Jak sam zauwazyles napiecie gra role w roznicy polaczen uzwojen.
Tez zakupilem takie silniki /3Nm/ tyle, ze zainwestowalem w M542 - ciekawe jak to zapracuje. Z ciekawosci zapytam - ile masz pojemnosci filtrujacej w zasilaczu?
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#25

Post napisał: Leoo » 02 sie 2009, 22:31

lolos pisze:- Mój miernik zamieniam na sprawdzenie napięcia pomiędzy 15 pinem Vref a GND(pin2).
- Silnik większy (4.2A) - nastawiam 4A Max sterownika przy pracy równoległej (full/half step tak samo), przy szeregowej 2.1Ax1.4
- Silnik mniejszy (2.8A) full/half 2.8Ax1.4
- Na halfstep nieco mało napięcia więc ustawie na wszystkich silnikach ustawię full.
Prawidłowo. Radzę tylko sprawdzić napięcie zasilania podczas postoju i szybkiej jazdy.
lolos pisze:Dodatkowe pytania - połączenie, skoro mam słaby trafo nie będzie dla mnie lepiej połączyć przewody równoległe gdyż silniki potrzebują wtedy mniejszego napięcia ? (równolegle 4.2A/2.73V szeregowe 2.1A/5.46V)
Zgadza się, lepiej będzie równolegle.
lolos pisze:A codo pół cewki, też spróbuję prąd ustawiam tak samo jak w przypadku normalnego połączenia.
Prąd 2,1A (x 1,41).
SQ3VAZ pisze:Napiecie na pinie Vref /15/ masz takie jakie ustawisz sobie potencjometrem. Pomiar tego napiecia nie stanowi alternatywy dla pomiaru pradu pobieranego przez silnik.
Jeszcze raz odsyłam do strony
http://www.akcesoria.cnc.info.pl/sterow ... sskb02.htm
"Innym sposobem na ustawienie wartości prądu sterownika jest pomiar..."


Autor tematu
lolos
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 131
Rejestracja: 14 gru 2008, 18:18
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#26

Post napisał: lolos » 02 sie 2009, 22:33

30000


SQ3VAZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 313
Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
Lokalizacja: Przylep

#27

Post napisał: SQ3VAZ » 02 sie 2009, 23:00

Do Kolegi Leoo...
Czy uwaza Kolega, ze myle sie stwierdzeniem ktore kolega zacytowal? To napiecie mozemy ustawiac sobie i mierzyc do woli / w przyjetych granicach / nawet przy wylaczonym zasilaniu samych silnikow. I jak to wowczas ma sie do pradu plynacego przez silniki...?
Napiecie na pinie Vref /15/ okresla nam "teoretycznie" wartosc pradu na uzwojeniu silnika. W zaden jednak sposob fizycznie pradu uzwojenia nie odzwierciedla.
Mysle, ze teraz precyzyjnie sie wyrazilem.

Do Kolegi Lolos...
Laczac uzwojenia rownolegle dla dwoch silnikow 3Nm i plany pracy na polkroku przemysl zasilanie o wiekszej obciazalnosci.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.


Leoo
Lider FORUM (min. 2000)
Lider FORUM (min. 2000)
Posty w temacie: 13
Posty: 4017
Rejestracja: 15 lis 2006, 22:01
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#28

Post napisał: Leoo » 03 sie 2009, 08:53

SQ3VAZ pisze:Napiecie na pinie Vref /15/ okresla nam "teoretycznie" wartosc pradu na uzwojeniu silnika. W zaden jednak sposob fizycznie pradu uzwojenia nie odzwierciedla.
Mysle, ze teraz precyzyjnie sie wyrazilem.
Faktycznie można się zirytować.
O ile się nie mylę Kolega posiada już stery M542.
Wie Kolega jak się ustala w nich prąd fazowy? Raczej nie bardzo skoro wypisuje takie rzeczy.
Prąd w M542 ustala właśnie napięcie referencyjne, które "programuje" się za pomocą mikroprzełączników. Są one połączone z siecią oporników i stanowią regulowane źródło napięcia (jak potencjometr), z tą różnicą że nastawy można odczytać z tabelki i nie trzeba mierzyć tego napięcia.
SQ3VAZ pisze:To napiecie mozemy ustawiac sobie i mierzyc do woli / w przyjetych granicach / nawet przy wylaczonym zasilaniu samych silnikow. I jak to wowczas ma sie do pradu plynacego przez silniki...?
Sugeruje Kolega, że ktoś buduje maszynę i sterowanie po to, by używać go bez zasilania????

Jeszcze jedna kwestia odnośnie półkroku.
Rozdzielczość pozycji w FULL STEP wynosi 0,015mm, natomiast w HALF będzie 0,0075mm.


SQ3VAZ
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 11
Posty: 313
Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
Lokalizacja: Przylep

#29

Post napisał: SQ3VAZ » 03 sie 2009, 12:03

Chylę czoło - właściwie wszystko już wcześniej odnośnie Vref napisałem:
""Zgodnie z wszelkimi zalozeniami teoretycznymi wartosc tego napiecia decyduje o pradzie silnika zgodnie z zaleznoscia I siln. max. = Uref / Rsens "" - czy to nie tak działa, czy może koniecznie ma mieć rację "autorytet", a nie młody? Całkiem jak w wątku z 40V na stery.
Nie mam jak przejść większości spraw mechanicznych z moją "maszynką" to i M542 leżą nieużywane, co wcale nie znaczy, że nie wiem jak działają. Narazie forum jest jedynym oparciem w temacie, bo tu na wygnaniu to nawet w elektronikę bez ebay'u ciężko się pobawić.
Wszystko co Kolega pisze to prawda - wcale nie twierdze, że tak się prądu nie ustala. Piszę, że to teoria, która z praktyką czasami ma mało wspólnego. . Zapraszam do wątku https://www.cnc.info.pl/topics12/ssk-b0 ... t14958.htm gdzie napięcie Vref tak użyteczne nie było. Może Kolega pomoże nam rozwiązać i tamtą sprawę i zrozumie o co mi chodzi.
Kończę wywody, bo tylko temat długości nabiera, a wartości wcale. Dla takich niejasności to trzebaby chyba jakiś cnc-meeting zorganizować dla forumowiczów i sympatyków. Pozdrawiam.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.


Autor tematu
lolos
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 14
Posty: 131
Rejestracja: 14 gru 2008, 18:18
Lokalizacja: Tarnobrzeg

#30

Post napisał: lolos » 03 sie 2009, 22:12

O proszę ciekawie się robi....
Bawiłem się dzisiaj trochę:
1. Połączenie na pół-cewkę strasznie osłabiło mi maszynkę.
2. Zakończyłem na połączeniu równoległym stery na max. Ustawiłem x2400mm/min, y3500mm/min, z1000 - gdy ustawiam więcej gubi kroki (wszystkie ustawienia w motor tuning). Śmiga nieźle chyba tak zostawię.
Z generowałem gcode,
feed rate 2000
plunge rate 2000
Mam znowu pytanie. Przy tych ustawieniach jeżeli mamy linie proste zasuwa 2000mm/min ale gdy nie, max 1000. Jak na filmiku. Czy jest to spowodowane tym że oś Z mam ustawioną na 1000?
http://www.youtube.com/user/lolos79#pla ... ltcoT3b07g

3. (link do pracy bez obciążenia przy tych ustawieniach) wydaje mi się że praca jest dosyć głośna zerknijcie sami http://www.youtube.com/user/lolos79

Poza tym śmiga fajnie
Pzdr

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Silniki Krokowe / Sterowniki Silników Krokowych”