SSK-B01 - problem z prądem silnika
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 748
- Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
SSK-B01 - problem z prądem silnika
Witam, uruchomiłem w końcu maszynkę, sterowniki działają, jednak na jednym z nich po ustawieniu napięcia na potencjometrze równego 0.7V silnik gdy stoi pobiera 0.78A. Powoduje to jego niewłaściwą pracę gdyż powinien pracować przy tym ustawieniu na 1,41A tak jak silniki podłączone do pozostałych (dobrych)sterowników. Zamieniałem silniki także to nie ich wina - na pozostałych sterownikach pracują dobrze. Sprawdziłem płytkę tego sterownika na zgodność z pozostałymi i wszystko jest takie same, tzn. rezystory, kondensatory, diody (diody są sprawne i dobrze wlutowane). Sprawdziłem resytory, te 1ohm 2W i też są ok - tzn mają 1ohm oporności.
Co może powodować niewłaściwą wartość prądu wychodzącego ze sterownika?
Wlutowałem nowiutkie układy l297 i l298 - niestety nie pomogło.
Pozdrawiam Robert Mróz
Co może powodować niewłaściwą wartość prądu wychodzącego ze sterownika?
Wlutowałem nowiutkie układy l297 i l298 - niestety nie pomogło.
Pozdrawiam Robert Mróz
Tagi:
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 313
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
- Lokalizacja: Przylep
Czy sytuacja występuje na dwóch fazach / uzwojeniach / silnika czy tylko na jednym?Tzn. czy ograniczenie prądu dotyczy jednego uzwojenia czy dwóch. Dla pewności sprawdź jeszcze, czy rezystory Rsens są dobrze polutowane, bo wygląda to tak, jakby układ widział ok. 1 oma, a nie 0,5 - jak wynika z równoległego połączenia.
Pozdrawiam.
Pozdrawiam.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
-
Autor tematu - Specjalista poziom 3 (min. 600)
- Posty w temacie: 9
- Posty: 748
- Rejestracja: 19 maja 2007, 20:33
- Lokalizacja: Wrocław
- Kontakt:
Witam, przy podłączeniu Amperomierza do każdego z kabli wychodzących ze sterownika przy ustawieniu napięcia na 15 nóżce l297 na 0.65V prąd pobierany przez silnik stojący jest równy 0,7A +-0.1A. Przy mierzeniu oporności oporników tak jak na rysunku poniżej
(jeden próbnik do czerwonego drugi do czarnego) wychodzi mi 1ohm. tak samo jest na pozostałych sterownikach. Dla pewności poprawiłem luty na tych opornikach.
Zamiast oporników 1ohm/2W mam 1ohm/5W ale to chyba nie robi różnicy skoro w pozostałych jest to samo i działa.
(jeden próbnik do czerwonego drugi do czarnego) wychodzi mi 1ohm. tak samo jest na pozostałych sterownikach. Dla pewności poprawiłem luty na tych opornikach.
Zamiast oporników 1ohm/2W mam 1ohm/5W ale to chyba nie robi różnicy skoro w pozostałych jest to samo i działa.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 313
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
- Lokalizacja: Przylep
To wstaw jeszcze ten wspomniany rysunek pokazujący jak mierzysz rezystancję. Moc oporników nie gra roli - oby mniejsza nie była.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 313
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
- Lokalizacja: Przylep
to coś nie tak. Tak mierzona rezystancja powinna wyjść około. 0,5 oma. Pamiętajmy, że w każdej gałęzi mostka zgodnie z instrukcją mamy po dwa rezystory 1 om połączone równolegle.
Inna możliwość jest taka - choć mało prawdopodobna - że silnik podłączasz raz na pełną cewkę, a raz na pół cewki.
Inna możliwość jest taka - choć mało prawdopodobna - że silnik podłączasz raz na pełną cewkę, a raz na pół cewki.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
-
- Specjalista poziom 2 (min. 300)
- Posty w temacie: 11
- Posty: 313
- Rejestracja: 17 kwie 2009, 20:41
- Lokalizacja: Przylep
Czyli silniki odpadają. Jak masz możliwość to podrzuć fotkę tego felernego sterownika - od druku i elementów. Dziwi mnie ta rezystancja. Choćby niewiem co - to tak mierząc i mając po dwa rezystory powinno wyjść około połowki oma z każdej strony. Domniewam, że ten 1 om wyszło z obydwu stron - w obu mostkach. Może jakiś błąd na płytce...? - chyba odpada, ale wiadomo - złośliwość rzeczy martwych.
PS. Przy pracy statycznej - jak przeprowadzone przez Ciebie pomiary prądu - zmierz napięcie na rezystorach czujnikowych. Teoretycznie powinno wynosić tyle co ustawione potencjometrem na pinie 15 układu L297.
PS. Przy pracy statycznej - jak przeprowadzone przez Ciebie pomiary prądu - zmierz napięcie na rezystorach czujnikowych. Teoretycznie powinno wynosić tyle co ustawione potencjometrem na pinie 15 układu L297.
Ostatnio zmieniony 11 lip 2009, 22:13 przez SQ3VAZ, łącznie zmieniany 1 raz.
"Wszyscy wiedzą, że czegoś nie da się zrobić, i przychodzi taki jeden, który nie wie, że się nie da, i on właśnie to robi." A.E.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.
Jeżeli pomogłem - kliknij pomógł. Konstruktywna krytyka mile widziana.