Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

Problemy i ich rozwiązania przy obróbce metalu ręcznej jak i za pomocą CNC

Autor tematu
WojtasTaba
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 31 mar 2022, 10:45

Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#1

Post napisał: WojtasTaba » 14 maja 2022, 19:19

Cześć,
długo się zastanawiałem nad wyborem działu i mam nadzieję, że wybrałem odpowiedni i nie zawiodłem moderatora. Zasadniczo szukałbym odpowiedzi na pytanie tak długo aż bym znalazł, ale dałem się urobić i obiecałem klientowi trudny termin do zrealizowania, a jeszcze do tego doszła konieczność obróbki elementu na który się zupełnie nie nastawiałem, dlatego bardzo przydałyby mi się rady, które pomogłyby mi szybko załatwić sprawę.

Muszę dokonać planowa uszu (zeszlifowana powierzchnia na zdjęciach) o 2,5 mm. Problem polega na tym, że powierzchnia planowania jest przy wysokiej ściance (szczególnie prawe ucho ze zdjęcia 1).

Po kliknięciu w zdjęcie otwiera się w dużej rozdzielności.
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek


Z istotnych rzeczy to dolna powierzchnia całego elementu jest równoległa do powierzchni uszu, tak więc wystarczy wypoziomować stół na 0. Materiał to aluminium PA45, bądź PA6. Na rysunku 3 orientacyjnie zaznaczyłem markerem do którego momentu powierzchnia musi zostać splanowana.

I teraz tak. Nie operuję frezarką CNC. Najchętniej zleciłbym to komuś, ale już widzę, że będzie "E Panie to musiałbym pokombinować", albo "nie mam czasu na takie rzeczy".
Dostrzegam możliwość wykonania tego na wiertarce stołowej zagłębiając się jedynie w dół frezem jak wiertłem. Moim zdaniem musiałbym posiadać frez trzpieniowy walcowo-czołowy o bardzo dużej długości, bądź o dużej średnicy powierzchni skrawającej (co najmniej takiej samej średnicy co głowica wiertarki, żeby podjechać praktycznie pod samą ściankę). W przypadku frezu o średnicy mniejszej niż wymiary powierzchni przeznaczonej do splanowania myślę, że mógłbym zrobić to na kilka razy, za każdym razem przestawiając lekko frezowany element na stole, a później ewentualnie korzystając z moich umiejętności wykończyć powierzchnię ręcznie, jeśli różnice głębokości planowania po każdym przestawieniu elementu byłyby poza tolerancją.

Czy ktoś może mnie nakierować gdzie znajdę konkretny frez który mógłbym wykorzystać? Albo jaki? Producent i kod modelu, parametry, nazwy? Może ktoś to widzi inaczej? Jakieś inne pomysły, bądź rady?

Z góry dziękuję za poświęcony czas.




bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1018
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#2

Post napisał: bear » 14 maja 2022, 19:32

Dorób sobie do wiertarki takie wytaczadło, długość noża ustalisz tak aby minąć kolumnę, otwór na nóż zrób okrągły albo wykorzystaj jakąś stalke

Obrazek

Zdjęcie z tematu:
proste-wytaczadlo-t63501.html


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1271
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#3

Post napisał: szopenn » 14 maja 2022, 20:14

z ręki zrobisz frezem palcowym z pilotem


Autor tematu
WojtasTaba
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Nowy użytkownik, używaj wyszukiwarki
Posty w temacie: 2
Posty: 5
Rejestracja: 31 mar 2022, 10:45

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#4

Post napisał: WojtasTaba » 14 maja 2022, 21:10

szopenn pisze:
14 maja 2022, 20:14
z ręki zrobisz frezem palcowym z pilotem
Pilot musi mieć 10,3 mm średnicy, przy czym średnica frezu musiała by być z 40 mm, a takiego nie znalazłem. Przy takiej średnicy pilota frezy mają maks połowę koniecznej średnicy.
bear pisze:Dorób sobie do wiertarki takie wytaczadło, długość noża ustalisz tak aby minąć kolumnę, otwór na nóż zrób okrągły albo wykorzystaj jakąś stalke

Na początku myślałem, że źle zrozumiałeś moje pytanie, ale przeczytałem kilka razy i to jest niezły pomysł. Trochę niepokoi mnie temat wyważenia przystosowanego wytaczadła bo wiertarko frezarka którą operuję nie jest jakiś bardzo wysokich lotów i nie wiem czy nie będzie problem ze stabilnością podczas pracy.


Arias2
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Specjalista poziom 2 (min. 300)
Posty w temacie: 1
Posty: 421
Rejestracja: 29 lip 2007, 10:49
Lokalizacja: wieluń-eslov

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#5

Post napisał: Arias2 » 14 maja 2022, 21:12

Pogłębiacz płaski to jest coś czego szukasz z wymiennymi końcówkami, lub zaszlifuj wiertło tak że prowadzenie będzie o średnicy otworu. DO takiej jednostkowej pracy wystarczy nawet jedna krawędź do zebrania tych 2.5 mm.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1018
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#6

Post napisał: bear » 14 maja 2022, 21:16

WojtasTaba pisze:Trochę niepokoi mnie temat wyważenia przystosowanego wytaczadła bo wiertarko frezarka którą operuję nie jest jakiś bardzo wysokich lotów i nie wiem czy nie będzie problem ze stabilnością podczas pracy.

Jak puścisz to na wolnych obrotach to nic Ci się nie stanie, powoli będziesz przybierał i ogarniesz bez problemu a tym bardziej w aluminium. Wystarczy kawałek wałka z podtoczeniem pod uchwyt wiertarski, otworem poprzecznie pod nożyk i śrubą do zablokowania nożyka.


szopenn
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 2
Posty: 1271
Rejestracja: 21 gru 2015, 11:22
Lokalizacja: Lublin

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#7

Post napisał: szopenn » 14 maja 2022, 22:09

WojtasTaba pisze:Pilot musi mieć 10,3 mm średnicy, przy czym średnica frezu musiała by być z 40 mm,


na pilota możesz zawsze nabić tulejke, a jeśli jest za duży to go stoczyć na tokarce, robiłem podobną robotę, przerabiałem frez z pilotem do swoich potrzeb. 40mm to też nie problem, aluminium możesz nawet zebrać frezem do drewna czołowym. Takim z łożyskiem, łożysko ściągasz i na to nabijasz sobie kołeczek który będzie pełnił rolę pilota i jedziesz z ręki. To jest za "prosta" robota żeby robić z niej kosmiczne dzieło ale jak chcesz frezowanie, mocowanie pod czujnik i inne to jasne że możesz.

PS. nie wiem czy pamiętasz taką szlifierke do zaworów PRL SMD, to działało na takiej zasadzie że w prowadnice wbijałeś trzpień który był osią dla frezu. Następnie frez na trzpień a we frezie gniazdo na napęd czyli weirtarkę tą SMD6. Tak też moszesz, zrób trzpienie gwintowane jako prowadnice, a na to tulejke, do tulejki przyklej papier ścierny i jedziesz w dół... no chyba że za mała precyzja.


bear
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 3
Posty: 1018
Rejestracja: 15 gru 2014, 23:03
Lokalizacja: Łódź

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#8

Post napisał: bear » 14 maja 2022, 23:15

Tu nie chodzi o problem z narzędziem tylko o podejście. Kolega w elemencie między ścianką a środkiem otworu ma jakieś ~30mm co daje 60mm średnicy. Według jego pomiarów pinola powinna się wysuwać na minimum 240mm i mieć średnicę nie większą jak 60mm.
Jeśli by zastosować frez czy cokolwiek innego to należało by go wtedy przedłużyć o w/w długość ale wtedy powątpiewam że autora maszyna ma na tyle prześwitu aby zmieścić tam takiego badyla.
Robotę ze zdjęcia robił bym od "boku" podchodząc jakimś wytaczadłem czy flycutterem.


mike217
ELITA FORUM (min. 1000)
ELITA FORUM (min. 1000)
Posty w temacie: 1
Posty: 1161
Rejestracja: 23 kwie 2008, 20:56
Lokalizacja: bydgoszcz

Re: Planowanie powierzchni blisko wysokiej ścianki

#9

Post napisał: mike217 » 15 maja 2022, 22:14

Na klasycznej frezarce poziomej to zrobisz , podejdziesz frezem walcowo czołowym i
Zbierzesz co potrzeba . To jest odlew a wiec aluminium Pa6 odpada .

Dodane 20 sekundy:
Na klasycznej frezarce poziomej to zrobisz , podejdziesz frezem walcowo czołowym i
Zbierzesz co potrzeba . To jest odlew a wiec aluminium Pa6 odpada .

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka metali”