Pękają elementy wykonane ze stali NC10, NC11LV.

Tabele, proces, materiały. Hartowanie, nawęglanie, odpuszczenie NC10, NC11LV

Prasy, gilotyny, krawędziówki, tłoczniki i wykrojniki, etc...

Autor tematu
wiktoriano
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 209
Rejestracja: 23 cze 2009, 08:27
Lokalizacja: San Escobar

Re: Pękają elementy wykonane ze stali NC10, NC11LV.

#11

Post napisał: wiktoriano » 03 lip 2019, 10:28

pavyan pisze:Czy jest możliwość dania promienia w narożach dłutowanego kanałka?

Myślałem też o tym, ale jeśli wykonam 2 czynności, czyli naroża i zmianę firmy do obróbki cieplnej to nie stwierdzę gdzie był błąd.
Zastanawiam się jeszcze nad otworem, który nie był szlifowany po obróbce cieplnej.
Na podstawie dwóch różnych detali można w przybliżeniu ocenić, że powodem pęknięcia w 75% jest obróbka cieplna, 25% brak naroża.
Jeśli źle mi się wydaje to proszę mnie poprawić.




kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 650
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pękają elementy wykonane ze stali NC10, NC11LV.

#12

Post napisał: kolec7 » 03 lip 2019, 11:55

Rolka:

Błąd konstrukcyjny. Dla elementów hartowanych na wskroś, unikamy jak ognia wszystkich możliwych karbów.
Rada - zmienić materiał na 18HGT, nawęglić i prawidłowo zahartować (nie w sposób bezpośredni z temp. nawęglania, i nie z podchładzania).
Nisko odpuścić i problem zniknie. Z zaprezentowanego materiału zdjęciowego, w żaden sposób nie da się wysnuć wniosku, co do winy leżącej po stronie hartowni.

Stempel:

Jak ostrzyłeś ten stempel?
Co zrobiłeś po ostrzeniu?
"W życiu piękne są tylko chwile...."


Autor tematu
wiktoriano
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Specjalista poziom 1 (min. 100)
Posty w temacie: 5
Posty: 209
Rejestracja: 23 cze 2009, 08:27
Lokalizacja: San Escobar

Re: Pękają elementy wykonane ze stali NC10, NC11LV.

#13

Post napisał: wiktoriano » 04 lip 2019, 08:37

kolec7 pisze:Jak ostrzyłeś ten stempel?
Co zrobiłeś po ostrzeniu?
Nie ostrzyłem, rozciąłem go w celu sprawdzenia rdzenia i powierzchni, ale nic z tego nie wynikło, przynajmniej ja tam nic nie zobaczyłem.


kolec7
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Specjalista poziom 3 (min. 600)
Posty w temacie: 4
Posty: 650
Rejestracja: 01 mar 2009, 22:40
Lokalizacja: Poznań
Kontakt:

Re: Pękają elementy wykonane ze stali NC10, NC11LV.

#14

Post napisał: kolec7 » 04 lip 2019, 13:35

To jedyne, co można wywnioskować, że warstwa odwęglona finalnie ma na powierzchni naprężania rozciągające (strukturalne)
i każdy mikrokarb po obróbce, jest miejscem propagacji makroępknięcia. Możesz, to sprawdzić w dwojaki sposób.
Najprościej, to zainkludować próbkę, zrobić zgład i kłuć Vickersem co 0.05 od powierzchni. Wyrysować charakterystykę przebiegu twardości w funkcji odległości od powierzchni i w miejscu pojawienia się przełamania wykresu, będziesz miał pi razy drzwi koniec warstwy odwęglonej.
Będzie, to też informacja technologiczna, ile musisz naddatku zdjąć podczas szlifowania po OC.
Po szlifie wykańczającym, warto zrobić odpuszczanie z obniżoną temperaturą względem ostatniej operacji OC o 20st. C.
Druga metoda oceny odwęgleń, to badanie na aparacie Orsata - ale na, to się raczej nie porwiesz, więc szkoda czasu na pisanie.
Zakładać należy, że wykrojnik jest prawidłowo złożony, nie ma luzu w układzie prowadzenia stempla,
a sam stempel uderza w materiał prostopadle do jego powierzchni i materiał wykrawany,
także jest prawidłowo unieruchomiony w procesie wycinania.
"W życiu piękne są tylko chwile...."

ODPOWIEDZ Poprzedni tematNastępny temat

Wróć do „Obróbka plastyczna”